Ženeva 2012: Peugeot 208 – lev zeštíhlel a chce zesílit

8. březen 2012

Tak trochu nenápadně se na ženevském autosalónu odehrála světová premiéra malého Peugeotu 208. Přitom tohle auto má zcela změnit pozici automobilky mezi malými auty. Jenže, je tady Renault, Fiat, Ford nebo i naše Škodovka. Právě proti nim se nový peugeot bude muset postavit a jeho výchozí pozice vůbec není jednoduchá.

Nelze nevzpomenout legendární Peugeot 205, který následovala 206. Jenže potom přišel ústup ze slávy. Především design předchozího modelu byl pro estéty příliš. „Je zřejmé, že Peugeot 208 je z pohledu designu velmi moderní a kompaktní. Chtěli jsme dosáhnout určitého propojení mužských i ženských představ o designu a chtěli jsme vytvořit model, který bude přitažlivý pro obě pohlaví.

Přiznávám, že máme ambice získat zpět ženskou klientelu, která pro nás byla tak typická u modelů 205 a 206 a kterou jsme s 207 trochu ztratili,“ přiznává Laurent Blanchet z Peugeotu.

Je pravdou, že nový malý Francouz má laskavější tvář. Agresivní maska, která už tak trochu připomínala ústa Jonášovy velryby, zmizela v propadlišti dějin. Právě typickým šarmem chce automobilka zaútočit.

„Je to právě onen zmíněný francouzský šarm, ale chceme oslovit hlavně kompaktností a jistou lehkostí vozu. Peugeot 208 je velmi inovativní, kompletně jsme změnili pracoviště řidiče, jehož řešení je v rámci třídy ojedinělé. Emise poklesly oproti předchozímu modelu o 34 gramů na kilometr.“

208 je oproti 207 menší a lehčí

Peugeot 208 se vydal opačnou cestou než jeho konkurenti. Nenarostl, naopak zeštíhlel. Uvnitř je však místa víc než dost. Ani lidová auta už se dnes neobejdou bez moderních technologií. „Samozřejmě jsme nové technologie neopomněli. Snažili jsme se o maximální konektivitu. Je to auto určené především do města, řidič ho bude moct ovládat prostřednictvím dotykového displeje. Předpokládáme, že víc než tři čtvrtiny aut jím bude na přání vybaveno.“

Rozvor náprav nové 208 bude 2538 mm, na výběr bude z pěti benzínových a pěti dieselových motorizací

Právě konektivita je kouzelným slůvkem, kterým se tady v Ženevě zaklínají snad všechny automobilky. Auta prakticky všech značek se totiž v menší či větší míře přizpůsobují době, kterou opanovaly chytré telefony. Nechybí však ani dnes běžné asistenční systémy. „Auta vybavujeme standardními systémy stejně jako auta vyšších tříd, tedy ABS nebo ESP. Novinkou je však parkovací systém, který nabídne řidiči možnost automatického zaparkování vozu.“

Krok s konkurencí a poslední trendy novinka drží i pod kapotou. „Určitě bych nechtěl zapomenout na dva nové tříválce o objemu 1,0 a 1,2 litru, které jsou velmi výkonné, ale současně velmi úsporné.“ Slibovaná spotřeba má být 4,3 litru benzínu. Jsou tady i tři naftové motory, všechny s technologií Start-Stop. Ten nejúspornější má jezdit za 3,4 litru nafty a emise mají klesnout na 87 g/km. To je mimochodem méně než u hybridního modelu 508 RXH.

Nezbývá než věřit tomu, že u Peugeotu začali s čistým stolem a nehledali marně, kde se u předchozí generace stala chyba a kde zmizelo kouzlo proslulé 205 a neméně oblíbené 206. „U modelu 208 jsme se neohlíželi za tím, co jsme dělali dřív. Chtěli jsme začít od nuly a zaměřili se na to, co lidé chtějí. Podle toho jsme vůz tvořili,“ uzavírá Blanchet.

Nakolik se to opravdu povedlo, se přesvědčíme už v polovině dubna, kdy nový peugeot poprvé vyrazí na evropské silnice.

autor: pgj
Spustit audio