Sjeté pneu se prodraží

23. duben 2009

Téma posledních dnů a týdnů - pneumatiky. Přezouváme ze zimních na letní, kupujeme nové, zbavujeme se starých, zkrátka tenhle černý kus hmoty je v těchto dnech hlavním námětem debat motoristů. Leckdo k tomu, jako k lecčemu jinému, ovšem přistupuje jako k nutnému zlu a nezabývá se tím, aby vše bylo tak, jak má být, a hlavně aby předešel zbytečným problémům.

Přezouváme-li auto na sezónu, pak bychom měli mít vždy na paměti, kolik nás během ní čeká kilometrů. Ti, co dbají na bezpečnost, neobují na auto letní pneumatiky se vzorkem nižším než 3 mm. Na nich totiž výrazně roste riziko aquaplaningu. Přesto zákonná norma je pouhých 1,6 mm. A tady si musíme dát pozor v případě, že nás do podzimu čeká technická prohlídka.

"Když by vozidlo šlo na STK a zjistila by se tam takováto závada, určitě by byla hodnocena jako vážná, protože Stanice technické kontroly posuzuje vozidlo tak, že bude provozováno po celý rok a teoreticky 24 hodin denně. Tudíž musí být v perfektním stavu, minimálně na něm nesmějí být žádné vážné závady ohrožující ostatní," vysvětluje právník Jan Kněžínek.

Jednou věcí je pravidelná povinná prohlídka, druhou případná technická nezpůsobilost vozidla se sjetými pneumatikami. Vědomě s takovým autem totiž vůbec nesmíme vyjet. Jinak nám hrozí pokuta 5000 až 10 000 korun, zákaz řízení od 6 do 12 měsíců a 5 bodů do karty řidiče. Ještě horší situace by nastala při případné nehodě.

"Platí tu přísná individualizace a bude se zkoumat, jaké byly povětrnostní podmínky, zda byla komunikace suchá nebo jestli hrozilo riziko srážek."

V současné době policie při vyšetřování nehod ke stavu pneumatik příliš nepřihlíží, i když by mohla.

"Jestliže by k dopravní nehodě - za situace, že by byly pneumatiky v pořádku - nedošlo, tak je tu beze sporu souvislost se sjetými pneumatikami a tím pádem by se nejspíš jednalo o aplikaci tohoto ustanovení."

Tedy ustanovení o nezpůsobilém vozidle. Navíc v takovém případě pojišťovna může krátit nebo zcela odmítnout pojistné plnění z povinného ručení, což by znamenalo, že viník ohrožující ostatní na sjetých pneumatikách by vše zaplatil ze svého. Jenže, to by si stavu pneumatik museli po nehodě všímat policisté. Nesjedeme je přece za posledních několik kilometrů před ní.

autor: jař
Spustit audio