Lhostejnost motorkáře i cyklisty zabíjí!

23. duben 2009

Je škoda, že zatím ještě nikdo nikdy nespočítal, o kolik se na jaře zvyšuje počet účastníků silničního provozu. A teď nemám na mysli jen auta lidí, kteří v zimě nejezdí, ale především milovníky dvou kol, kteří potřebují hezké počasí. Na druhou stranu je to jasně vidět - hned jak vysvitne sluníčko, najednou je na silnicích hodně motorkářů a cyklistů. Bohužel pouze 23 procent řidičů na tento příliv dvou kol nějak zareaguje a přizpůsobí jim svůj styl jízdy. Alespoň to vyplynulo z naší internetové ankety, kde dokonce 70 procent hlasujících říká, že nic nemění. 4 procenta mění své chování kvůli motorkářům, zatímco zbývající 3 procenta jen kvůli cyklistům. Je to ale opravdu nutné?

Určitě ano, protože pomalejší cyklisty musíme autem předjíždět my, zatímco většinou rychlejší motorkáři zase předjíždějí nás. A pokud bychom tomu nepřizpůsobili způsob jízdy, koledujeme si o minimálně drobnou nehodu. Už téměř tři roky máme povinnost používat při předjíždění cyklisty blinkr, přestože je silnice dostatečně široká, že při tom nepřejedeme do protisměru. Ale jak upozorňuje odborník na bezpečnou jízdu Robert Šťastný, je to hlavně kvůli řidičům za námi.

"Cyklista je vždy překážkou a pokud bych ho zaregistroval pozdě, tak se mu včas nevyhnu a mohu ho srazit. To znamená, že je důležité dát signál za námi jedoucím autům, aby se už s předstihem na to mohla připravit - kdo se drží pravého kraje silnice, tak pro něj by to mohl být šok, když by před ním jedoucí auto najednou rychle uhnulo a on by vrazil do cyklisty, protože by neměl čas na reakci."

Jenže mnozí řidiči si toto vůbec neuvědomují, takže jak mi prozradil Viktor Zeisel, který na kole absolvoval stovky kilometrů po celé Evropě, někdy to mají cyklisté na silnicích, zvláště pak na kruhových objezdech, opravdu složité.

"Tak dvakrát, třikrát ročně to musím poslat do středového trávníku, protože to je jediná možnost, jak si zachránit život. Mám tak pět nebo šest velmi pravděpodobných potenciálních kolizí, jsem velmi opatrný a mám vytrénované periferní vidění."

Při předjíždění cyklisty bychom měli mít od něj alespoň metrový odstup, aby nevznikla vzduchová bublina, která by jej mohla doslova smést z kola. Ideální je, pokud mají cyklisté na sobě nějaké reflexní prvky, abychom je zahlédli s dostatečným předstihem. Neměli bychom zapomínat ani na možnou přítomnost cyklistů v protisměru, protože někteří řidiči jsou schopni je předjíždět i před zatáčkou a pak může dojít ke kolizi. Naopak s motorkáři mají řidiči aut často opačný problém - jedou příliš rychle a pro některé je hlavním cílem co nejdříve prokličkovat hustým provozem. A proto více než kdy jindy musíme sledovat zpětná zrcátka.

"Aby řidič byl neustále ve střehu, aby neustále monitoroval situaci nejen před sebou, ale také za sebou. To se týká především motorkářů, kteří se za vámi najednou vynoří, aniž byste ve zpětném zrcátku něco viděla," upozorňuje Zuzana Ambrožová z Besipu.

Navíc motorek - nejrůznějšího výkonu je na našich silnicích stále víc. A častokrát na nich sedí mladí řidiči.

"Je to samozřejmě spojeno i s určitou svobodou jízdy a rychlosti, a to je právě pro mladé řidiče velmi nebezpečné, protože ještě nemají dostatek zkušeností."

Snad to letos budou mít tyto typy motorkářů těžší, i policisté mají silné stroje.

autor: evk
Spustit audio