"Nefoukejte" ani moc, ani málo

12. květen 2009

Může se to někomu zdát jako banalita, ale je to tak. Vzduch je a doufejme, že ještě dlouho bude, zadarmo. A to platí i o tom, kterým bychom měli doplňovat tlak v našich pneumatikách. Jenže to často podceňujeme a neuvědomujeme si, že tím vlastně škodíme sami sobě a svojí peněžence.

Výrobce nedoporučuje předepsaný optimální tlak v pneumatikách jen tak pro legraci. Za prvé nám nesprávné nahuštění, jak se říká, leze do peněz.

"Většina lidí si myslí, že dokud nepřezuje pneumatiky, tak nemusí kontrolovat tlak. A vžité pravidlo kontrolovat pneu jednou za dva měsíce je špatné, to už je pozdě. Pokud někdo jezdí více jak tisíc kilometrů, měl by pneumatiky kontrolovat častěji. Rozdíly venkovní teploty se podepisují na tlaku v pneu a na tom se projeví také opotřebení," upozorňuje Richard Srbecký ze společnosti Good Year.

Nízký tlak totiž znamená pro pneumatiku větší zátěž.

"Ovlivňuje to tím způsobem, že se zvětšuje otisk pneumatiky, dochází k většímu zahřívání gumy a zvyšuje se tření, tedy valivý odpor pneumatik," vysvětluje Jaroslav Třetina ze společnosti Bridgestone.

Nejde ale jen o rychlejší opotřebení pneumatik, ale větší valivý odpor současně zvyšuje spotřebu, a to v řádu procent. Ať je to jak chce, vzduch z pneumatiky prostě utíkal, utíká a utíkat bude.

"Jednak vzduch prostupuje přímo přes póry samotné pneumatiky - závisí to na jejím stáří, počasí a podobně. Vzduch může unikat i přes vadný ventil, naražený ráfek a dále při přejezdu obrubníků, nerovností a podobně."

Proto se kontrola tlaku minimálně jednou za 14 dní vyplatí, a nezbytná je ve chvíli, kdy se chystáme s autem vyjet po delší době.

"Doporučený tlak stanovený zpravidla výrobcem automobilu se počítá u studených pneumatik, takže doporučujeme měřit pneu zásadně před jízdou. Samozřejmě se počítá i s tím, že vlivem provozního zahřátí vzroste tlak."

A že nevíte jaký je předepsaný tlak pro pneumatiky vašeho auta? I na to jeho výrobci myslí.

"Informace najdeme buď na sloupku dveří, nebo na víčku nádrže. Někteří výrobci dokonce uvádějí tři hodnoty - pro prázdný vůz, zatížený a plně zatížený. Je to z toho důvodu, že při vyšším zatížení si pneumatika musí udržet optimální otisk a zároveň musí být schopná vyšší hmotnost udržet. Proto v závislosti na zatížení musíme upravovat i tlak v pneumatikách."

Někoho by pak mohlo napadnout, třeba kvůli snížení spotřeby, pneumatiky přehustit.

"Mohlo by to pozitivně ovlivnit spotřebu, ale zároveň by to mohlo mít negativní dopad na bezpečnost a jízdní vlastnosti vozu."

A to je další důležitá věc. Podhuštěná nebo přehuštěná pneumatika nás prostě v zatáčce nepodrží a má také vliv na délku brzdné dráhy.

autor: pek
Spustit audio