Garáž jako skladiště - požáru rodiště

22. květen 2009

Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán. Čím hořlavější materiál, tím více mu chutná a on pak roste. Nejlépe mu je tedy tam, kde jsou pohonné hmoty, ředidla, barvy, starý nábytek, a já nevím, co ještě.... Máte pocit, že mluvím o vaší garáži? Ano, tím vším je často plníme k prasknutí. K neštěstí je pak už jen krok. Každoročně u nás totiž hoří na sto padesát garáží.

Už samotná podstata slova garáž napovídá, že nejen ze stavebního hlediska je taková stavba určena především k parkování vozidel.

"Lidé si ovšem pletou garáže se skladištěm například pneumatik, nepotřebných věcí, starého nebo čalouněného nábytku a podobně. Navíc tam mají pracovních stoly, na kterých sváří nebo něco brousí na bruskách - to jsou nejčastější příčiny vzniku požáru," varuje hasič Zdeněk Hošek zabývající se prevencí.

Najdou se tací, kteří pak v garáži uchovávají pro "Strýčka Příhodu" desítky litrů benzínu, nafty, olejů, ale také barev nebo ředidel.

"Platná právní úprava připouští na jedno garážové stání pro osobní automobil maximálně dvacet litrů pohonných hmot a maximálně dvacet litrů mazadel. Na jedno stání pro nákladní automobil zákon povoluje osmdesát litrů pohonných hmot a dvacet litrů mazadel. Žádné jiné předměty nejsou povoleny v garážích skladovat. V hromadných garážích se nesmějí skladovat ani pohonné hmoty."

Přesto asi nikdo nedokáže lidem zabránit aby v ní alespoň něco, co do garáže nepatří, neskladovali.

"Neměl bych nabádat, jak porušovat předpisy, nicméně pokud se bavíme o skladování pohonných hmot a mazadel, ty musejí být uskladněny v předepsaných nerozbitných obalech určených ke skladování hořlavých kapalin a olejů. Pokud mám nějaké náhradní díly, měly by být na nehořlavých nebo plechových regálcích v takovém množství, které potřebují pro běžnou údržbu. Ne, že budu mít příruční sklad nebo prodejnu."

V blížících se horkých letních dnech si pak i sebe lépe vybavenou a uspořádanou garáž bez zbytečností můžeme zapálit sami. Stačí natankovat až po okraj nádrže a auto nebo motorka nám shoří než se nadějeme.

"Vlivem vysokých teplot dochází k jednoduchému fyzikálnímu jevu - roztahování kapaliny. Může dojít i k vytékání pohonných hmot a tudíž i k nebezpečí od přehřátého povrchu nebo odhozeného nedopalku cigarety. Variant je opravdu mnoho."

A to bychom měli mít na paměti, ať budeme v blížících se parných dnech parkovat kdekoli.

"Je lepší nechat pod tankovacím hrdlem určitou rezervu, aby páry mohly volně unikat do ovzduší. Jakmile začne palivo vytékat, je to špatně," upozorňuje Zdeněk Hošek.

Ne nadarmo se do nádrže vejde víc než je oficiálně uváděno. U některých aut je to třeba i o sedm litrů a více. To je právě bezpečnostní pojistka výrobců aut. Tankovat bychom tedy měli do prvního vypnutí pistole.

autor: pek
Spustit audio