Bezpečný přechod nebo kolotoč?

2. prosinec 2009

Když se silnější utká s podstatně slabším, je o výsledku předem rozhodnuto. Netýká se to jen hospodských zápasů. Jistě každý ví, kdo odejde poražený ze železničního přejezdu - vlak to není. Na nových tratích jsou proto stavěny silniční nadjezdy, případně podjezdy, tak, aby se vlak a auto v nerovném souboji utkat ani nemohli.

Bohužel s chodci to tak snadné není, jakkoliv jsou nadchody a podchody bezpečné. Uvažovat o tom, že jimi nahradíme všechny přechody pro chodce, je nereálné. Mnohem lepší je se soustředit na to, jak udělat přechody co nejbezpečnější.

"Často si klademe ukázku: Kolik lidí ještě musí zemřít nebo zažít nehodu na přechodu pro chodce, aby zastupitelstvo dalo podnět k vytvoření úpravy," říká Jaroslav Látal.

Možných úprav je řada - záleží nejen na financích, ale také na potřebných stavebních povoleních. Řešení, které před necelými dvěma lety vymyslel Jaroslav Látal, se obejde bez rozhodování stavebních odborů a využívá ojedinělý patent - LED diody instalované přímo do zebry přechodu.

"Když právě nikdo nepřechází, je přechod v pasivním stavu a diody svítí bílou barvou. Ve chvíli, kdy chodec vstoupí na přechod, diody se rozblikají do pěti záblesků žluté barvy a potom delší dobu svítí červeně," vysvětluje Jaroslav Látal.

Důležité je, že diody jsou umístěny přímo v zorném poli řidiče.

"Zemní svítidla poskytují optickou odezvu zejména ve dne, kdy chodí nejvíc lidí," popisuje Jaroslav Látal.

Systém přitom detekuje chodce s předstihem už ve chvíli, kdy se k přechodu blíží. To pomáhá nejen bezpečnosti, ale i plynulosti dopravy.

"Když přechod zjistí chodce, řidič to vidí na vzdálenost desítek až stovek metrů. stačí jen ubrat plyn, chodec mezitím bezpečně přejde a vůz ani nemusí zastavit a čekat, až mu na semaforu naskočí zelená," doplňuje Jaroslav Látal.

Systém, jehož cena se pohybuje v řádu statisíců korun, má možnost i několika dalších vylepšení, jako jsou například blikající dopravní značky nebo vodorovné značení s rafinovanou 3D iluzí zpomalovacího prahu.

"Tím, že práh při přejíždění nezpůsobuje rázy, neomezuje tolik řidiče vozidel a v jeho okolí je provoz plynulejší," uzavírá Jaroslav Látal.

Najdou se však i kritici systému vyvinutého firmou PDSystems. Upozorňují, že systém je prý až příliš agresivní, čímž přebíjí vnímání dalších okolností v provozu. Také prý hrozí, že běžné, nezvýrazněné přechody přestanou nesoustředění šoféři vnímat. Odborné studie na toto téma však zatím - vzhledem k novotě českého patentu, se kterým chce firma expandovat i do zahraničí - neexistují.

autor: pek
Spustit audio