Špatně nastavené pásy jsou horší než žádné

21. prosinec 2011

Zimní období patří podle průzkumu k těm, kdy autem najezdíme nejméně kilometrů z celého roku. Neplatí to však pro období Vánoc a Nového roku, kdy naopak rodiny cestují po návštěvách příbuzných často na velké vzdálenosti. Většina z nás přitom podceňuje nejen ukládání nákladu, ale také správný způsob použití bezpečnostních pásů.

V Motožurnálu vám přinášíme rady instruktorů z polygonů a škol bezpečné jízdy. Specialisté ze servisů vám u nás radí, co nepodcenit při údržbě, aby váš vůz fungoval stoprocentně. Teď dostane slovo záchranář. Jaksi z principu se setkává už s těmi, kteří jsou v průšvihu. Co vidí jako průšvih největší? „Hlavně přeceňování svých schopností. Jsou lidé, kteří si myslí, že když jezdí denně do práce pět kilometrů, řídí, lidově řečeno, jako Fittipaldi. Jenže tak to není,“ říká záchranář Bořek Bulíček.

Problém je, že přeceňujeme i schopnosti nových bezpečnostních systémů. „Každý si myslí, že když má moderní vůz prošpikovaný elektronickými systémy a přeplněný airbagy, nemůže se mu nic stát. To je však další omyl. Lidé se prostě musejí naučit jezdit s rozumem a v rámci legálních rychlostních limitů,“ vysvětluje záchranář.

Jedině tak je možné naplno těžit z pokroku, který s sebou přinášejí bezpečnostní systémy. Pokud někdo začne s novým autem jezdit rychleji, následky jeho případné nehody budou podobné jako ve starém autě při nižší rychlosti.

„Čím větší počet bezpečnostních prvků auto obsahuje, tím lépe pro řidiče, ale spoléhat se na to, že mám v autě osm airbagů, a proto mohu jet po dálnici 200kilometrovou rychlostí, to je nejen přecenění svých schopností, ale také schopností vozu,“ pokračuje Bulíček.

Bezpečnostní pás musí vést přes rameno, ne přes krk

Podle zkušeností záchranářů se tuzemští řidiči musejí hromadně naučit, jak správně seřídit bezpečnostní pásy. „Málokdo si všimne, že bezpečnostní pásy ve voze se dají upravit podle výšky postavy – osoby malého vzrůstu by jinak měly problém, protože by jim pás vedl přes krk. Podle mě je horší být špatně připoután, než nebýt připoután vůbec,“ uvažuje záchranář Bulíček. Seřizování pásu je umístěno v horním uchycení ve sloupku karosérie.

Spoustu chyb dělají řidiči i při nakládání věcí. „Když necháte například těžký kufr nahoře, může při prudkém zabrzdění udeřit někoho z posádky do hlavy,“ varuje Bořek Bulíček. Stejně může zafungovat láhev umístěná na krytu zavazadlového prostoru pod zadním oknem.

Až tedy pojedete s dárky k příbuzným, myslete na to, jak vše zabezpečit i pro případ nehody. Platí, že věci ukládáme ideálně do kufru a co nejblíže k podlaze, aby byly zajištěny proti pohybu směrem k posádce.

autor: pek
Spustit audio