Bezpečnost na silnicích zaznamenává speciální octavie

5. prosinec 2011

Před pár dny vyšla v Česku mapa silnic smrti. Letos poprvé jsou v ní silnice označeny bezpečnostními hvězdičkami, které známe ze světa aut. Metodika vytvořená pro bodování je univerzální a celosvětová. Měli jsme možnost nahlédnout do unikátního inspekčního vozu, ve kterém techničtí inspektoři Česko projeli a zaznamenali všechny závady silniční sítě.

O Češích se někdy říká, že jsou mistry improvizace. Někdy je to míněno pejorativně, jindy je to prý pochvala – jako v případě stříbrné octavie, do které právě nasedáme. Zatímco bohatý německý autoklub si na stejnou práci, tedy na inspekční cesty, koupil za mnoho miliónů kamión plný techniky, český Ústřední automotoklub si vystačil se starší oktávkou a technickým vybavením za necelých dvě stě tisíc korun.

„Systém se skládá ze dvou kamer se záznamem ve vysokém rozlišení, které zaznamenávají levou i pravou stranu komunikace, dále z dotykového tabletu, do kterého se zapisují parametry komunikace, povolená rychlost a další bezpečnostní parametry – například tvar okolí, výskyt pevných překážek a možná úniková zóna. V rámci programu EuroRAP se ukládá až padesát parametrů,“ říká Lubomír Tříska ze společnosti Cityplan, která na projektu s automotoklubem spolupracuje.

Jeden řídí, druhý obsluhuje tablet

Inspekční vůz jezdí vždy obsazený dvěma pracovníky – jeden se věnuje volantu a druhý tabletu s dotykovou obrazovkou se speciálními ikonami, přes které se s přesným zadáním polohy GPS zadávají do systému zjištěné závady.

Ukázka techniky ve voze

„Systém je víceúčelový, využíváme ho i pro vlastní bezpečnostní inspekce, nejen v rámci projektu EuroRAP – potom je parametrů méně a stíhají se zaznamenávat za jízdy, ale pro EuroRAP se parametry vyhodnocují ze záznamů ve vysokém rozlišení ještě několikrát na pracovišti,“ pokračuje Lubomír Tříska.

Obě kamery, z nichž jedna snímá levou a druhá pravou část silnice, jsou přilepeny přísavkou na čelní sklo vpravo vedle zpětného zrcátka. Nejsem sice policista, ale i tak mám pocit, že toto řešení určitým způsobem omezuje výhled z vozu. „Výhled to trochu omezuje, ale kamery jsme se snažili umístit tak, aby bránily co nejméně,“ uzavírá Lubomír Tříska.

Pokutu ještě inspektoři hodnotící bezpečnost na českých silnicích nedostali. S výsledky jejich práce, tedy s mapou zjištěných nedostatků, by měly pracovat silničně správní orgány jako ministerstvo dopravy, ŘSD a jednotliví krajští silničáři. Zatím je vše bohužel jen v rovině teoretických úvah, přestože řada oprav nebezpečných úseků by byla takzvaně nízkonákladových – jde o kácení suchých stromů, označení těch zdravým bílou reflexní barvou, důsledné odstraňování nepovolené reklamy, doplnění chybějících svodidel a podobné drobnosti, které však zapříčiňují fatální následky nehod.

autor: pek
Spustit audio