Jak se vyvarovat zbytečným cyklistickým tragédiím?

23. červenec 2013

V červenci a srpnu každý rok přibývá nehod cyklistů. Na silnicích jich je v rámci prázdnin prostě víc. Často ovšem zapomínají na to, že zatímco řidič v autě má okolo sebe plechy, rozumný motorkář alespoň kvalitní oblečení, chrániče a přilbu, cyklisté často nemají ani tu.

„U cyklistů jsou to především nehody při jízdě z kopce, kde následuje prudká zatáčka. Cyklista nezvládne řízení jízdního kola, většinou dojde ke srážce se stromem,“ konstatuje nejčastější příčinu tragických nehod cyklistů Petr Sobotka z Policejního prezídia.

„Jedná se především o zasažení hlavy, obličeje. Dále potom rukou, zápěstí, prstů a trupu. Je třeba také zmínit zranění hrudníku. Které se sice objevují pouze v pěti procentech případů, ale velmi často se jedná o zranění velmi vážná a spojená i s vážným zraněním hlavy. Potom dochází ke zranění také dalších částí těla – předloktí, kolena, lokty a podobně,“ dodává nejčastější zranění Roman Budský z Besipu.

Čtěte také

A tady je pravidlo číslo 1 – cyklistická přilba! „Drtivé většina cyklistů, kteří havarují, má zraněnou hlavu a dá se podle zahraničních zkušeností říct, že cyklistická přilba je schopná snížit riziko zranění hlavy až o 85 % a zranění mozku dokonce až o 88 %,“ upozorňuje Roman Budský.

Je ovšem pravda, že už i dospělí dbají na svoji bezpečnost o něco víc než před několika málo lety. „Zhruba v 80 % používají ochrannou přilbu – a to se bavíme o cyklistech na d 18 let, kteří přilbu mít nemusí. Takže ve většině případu ji nosí. V necelých 10 % se používají reflexní vesty, takže viditelnost cyklistů není zdaleka ideální,“ varuje Roman Budský.

Čtěte také

Argument pro přilbu je pak jednoznačný – jak rychle na kole jezdíte? Pět, deset, patnáct kilometrů v hodině? Řekl bych, že víc. „Pád cyklisty při rychlosti 11 km/h už může znamenat smrt – z důvodu poškození lebky a mozku,“ vysvětluje Roman Budský.

Nejde ovšem jen o přilbu. Sice máme světlo větší část dne, ale z výletů se často vracíme, až když se stmívá nebo dokonce za tmy. To už na kole musíme mít předepsaná světla a na dlouhých výletech po silnicích jsou pak vhodná, i když jen doporučená, zpětná zrcátka. Zvláště, když jezdíme s rodinou s dětmi.

autor: pgj
Spustit audio