Jen pár minut stačí, aby auto shořelo – je příjezd hasičů zbytečný?

3. červenec 2013

Prakticky každý den shoří na našich cestách čtyři auta. Alespoň podle statistik Hasičského záchranného sboru. Především při prudkém nárazu je vzhledem k hořlavým materiálům oheň otázkou okamžiku. A tak právě požárem velmi často končí střety aut s vlakem. A protože dráhy mají vlastní hasičský sbor, hasiči bývají u těchto nehod brzy. I když auto už zachránit nemůžou.

Nebývá zvykem, aby hasiči věděli, že jen pár minut je dělí od zásahu, při kterém budou hasit hořící auto. Při cvičné ukázce to ovšem možné je. „Necháme to trošku rozhořet, aby bylo vidět, jak vypadá reálný oheň,“ přibližuje vedoucí jednotky Praha Václav Mlejnský. „Praskají okna a auto začne hořet, když ho na přejezdu tlačí lokomotiva před sebou třeba 200 nebo 300 metrů než dobrzdí a před ní dojde k samotnému hoření auta. Člověku uvnitř už nic nepomůže, ale aspoň se snažíme zachránit strojvedoucího v lokomotivě, která od toho také může začít hořet,“ popisuje Václav Mlejnský.

Čtěte také

„Teď si hasiči připravují dýchací techniku, protože je kouř toxický a připravují si hadice, proudnice na provedení zásahu,“ říká. Zatím si všímají jenom svého vozu, odkud vytahují všechny důležité propriety, ale auto je nechává chladnými.

„Zjišťují situaci na místě – to je průzkum. Velitel vyhodnotí situaci, je za to zodpovědný. Takže to není o tom, vyběhnout jako roj a hned do toho stříknout vodu. Musí se podívat, jestli není samolepka LPG – jestli není auto na propan butan. Jestli není v okolí něco, co by mohlo požár ohrozit. A teď už stříkají vodou,“ vysvětluje Václav Mlejnský.

Vidíme, že jsou přesně po směru větru. „Přesně tak, aby nešli proti němu, a tlačí oheň ven. Hasiči pracují v dýchací technice. Jeden tvoří manipulační oblouk, má v ruce nástroj pro případ, že by bylo potřeba něco otevřít. Hasič s proudnicí je číslo jedna, druhý je číslo dva. Komunikují mezi sebou vysílačkami.“

Nebezpečná jsou skrytá ohniska

S hadicí celé auto obešli, takže v tuto chvíli jdou už z druhé strany. „Co vidíme teď, už je pára, to už nejsou zplodiny hoření. A vozidlo bylo lokalizováno a likvidováno od samého příjezdu – nasazení vodního proudu do dvou minut. Toto už jsou dohašovací práce.“

Jeden z hasičů zkoušel dveře. „Má to důvod – konstrukce vozu se vlivem požáru zkroutí. Takže potom se musí použít hydraulické nůžky.“ Ale vidíme, že se stříká pořád i přesto, že vozidlo vypadá, jako že už mu nic není. Kromě toho, že je celé ohořelé. „Skrytá ohniska ve žhavém molitanu – auto je plast, koženka, molitan, motorové části, oleje, náplně. Teď velitel provádí měření termovizí, zda ještě někde nejsou ohniska, a když tak se budou otvírat dveře a páčit kapota,“ popisuje Václav Mlejnský.

Čtěte také

Teď to vypadá, jakože velitel něco zjistil, protože říká kolegům, aby tam stříkali vodu. Jak často vyjíždíte? „Počet zásahů jednotky Praha za loňský rok se pohyboval kolem 700 – z toho 75 požárů,“ dodává Václav Mlejnský. Je to smutné konstatování, ale jak jsme viděli, při požáru auta posádka prakticky nemá šanci na přežití.

autor: evk
Spustit audio