Kolo je stále oblíbenějším dopravním prostředkem – má však povinnou výbavu

23. červenec 2013

Jízdní kolo je dopravní prostředek a jako s takovým se s ním pohybujeme v provozu. I na něj se tedy vztahují pravidla, stejně jako na cyklisty. V létě ovšem skočíme často na to, co má dofouknuté pneumatiky a vyrazíme k rybníku, a na povinnou výbavu už příliš nemyslíme.

Šlápnout do pedálů, stejně jako na plyn, umí každý, ale ono se to, v tomto případě kolo, musí také nějak zastavit. Proto základním předpokladem jsou, s výjimkou dětských kol, dvě na sobě nezávislé brzdy – na přední a zadní kolo. Jejich páčky musí splňovat technickou normu, stejně jako zakončení řidítek, které navíc musí být zaslepeny. Předpis stanoví i podobu matic kol v několika variantách. A pak jsou tady jasně stanovené bezpečnostní prvky – především pokud jde o viditelnost.

Čtěte také

„Vepředu by měla být odrazka bílé barvy, vzadu musí být odrazka červené barvy a na bocích by měly být oranžové odrazky,“ popisuje Josef Pokorný z Ministerstva dopravy. Tyto odrazky ale můžeme nahradit reflexními prvky na našem oblečení, což málokdo ví.

„Jsem-li dostatečně vybavený oděvem, který má příslušné barvy – zepředu bílé odrazové schopnosti, zezadu červené a zboku oranžové, vyhláška připouští, že mohu být takto vybavený,“ radí Josef Pokorný. To však předpokládá, že cyklista jede pouze ve dne nebo za nesnížené viditelnosti. A pozor to není jen tma, ale i mlha nebo prudký déšť.

Pozor na ostré hrany a šířku

„Za snížené viditelnosti musí být kolo vepředu vybavené bílým světlometem, dozadu červeným. Zadní svítilna může blikat,“ vysvětluje Josef Pokorný. Na kolo dnes přidáváme nejrůznější cyklocomputery, navigace a podobně. „Vše, co na kolo montuju, by nemělo být obecně nebezpečné, tím, že to má ostré hrany a výčnělky. Dále je omezení z hlediska osvětlení – za prvé by mi to nemělo zakrývat běžné osvětlovací prvky na kole anebo by to nemělo obsahovat nepřípustné osvětlovací prvky,“ varuje Josef Pokorný.

Čtěte také

Na převoz nejrůznějších věcí dále používáme držáky a nosiče. „Co se týče šířky – výbava by měla být taková, aby mi nepřesahovala šířku kola o 60 centimetrů.“ Řada z nás si pamatuje ještě ze školy, že kolo muselo mít mimo jiné blatníky nebo zvonek, to už dnes není pravda. „Blatníky už nemusí být, je to doporučená výbava, zejména za špatného počasí. Zvonek také není povinnou výbavou, nicméně je to výbava doporučená,“ říká Josef Pokorný.

A potom je tady samotný cyklista – má v podstatě jen jednu povinnou výbavu, a ještě jen je-li mladší 18 let – cyklistickou přilbu. Diskutovat o tom, že by jí měli mít na hlavě všichni, a to bez ohledu na paragrafy, je zbytečné.

autor: pgj
Spustit audio