Těžká noha, měkké gumy, box na střeše a spotřeba je dvojnásobná

10. leden 2012

Pojem spotřeba hýbe automobilovým světem posledních let. Na jedné straně jde o emise, o jejichž snížení se snaží automobilky pod tlakem úředníků Bruselu, na druhé o naše peněženky vzhledem k rostoucí ceně pohonných hmot. Ujet tisíc kilometrů za 7,5, nebo za 8 litrů na sto kilometrů už je rozdíl.

Jak při cestě za lyžováním do zahraničí ušetřit? Největší roli hraje samozřejmě řidič. Musí se jet plynule a předvídavě. Na dlouhé cestě se však naše schopnost soustředit snižuje.

„Je třeba si odpočinout, protože řidič se musí koncentrovat. Pokud jste nesoustředění, velmi snadno chybujete, jste zbrklí a děláte zbytečné manévry, čímž ve výsledku zvyšujete spotřebu,“ popisuje Gerhard Plattner, který loni dokázal s fabií ujet na jednu nádrž přes dva tisíce kilometrů.

Svoji roli hraje také technický stav vozu. Důležité je dodržet předepsané tlaky odpovídající jeho zatížení, protože podhušťováním se zvyšuje valivý odpor a roste spotřeba. Důležitá je také kvalita tankovaného paliva. V případě nízké kvality totiž ujedete na stejné množství menší vzdálenost.

V zimě často dáváme lyžařské vybavení do střešních boxů. Ty se však na zvýšení spotřeby podílí nemalou měrou.

Základ je chladná hlava a lehká noha na plynu

„Záleží na výrobci. Některý má opravdu dobře řešený aerodynamický nosič. Minimálně se spotřeba zvýší o dvě procenta, ale může to být až o třicet.“

Ovšem opakujeme, že největší vliv má styl jízdy. „Důležité je nevytáčet motor a držet ho spíš v nižším režimu otáček – maximum je 2,5 tisíce ot./min,“ radí odborník na diagnostiku motorů Zbyněk Sedlář.

Vše zaleží také na rychlosti. „Pokud zvýšíte rychlost jízdy o dvacet procent, spotřeba paliva vzroste průměrně o čtyřicet procent,“ dodává Sedlář.

Kde v zahraničí můžete tankovat s klidným srdcem, a kdy natankovat raději před hranicemi plnou? „Lyžaři směřující do Slovinska mohou tankovat v České republice a potom bych doporučil natankovat plnou nádrž ve Slovinsku. Pokud míří do Rakouska, ceny obou komodit jsou podobné jako u nás. Nejlevnější je Švýcarsko, ale pouze v případě benzínu. Nafta je tam mnohem dražší. Na dalším místě je Slovensko a tradičně nejdražší benzín je ve Francii a obzvlášť v Itálii. Tady došlo ke zvýšení daní, protože litr benzínu stojí až o 8,5 koruny víc než v České republice,“ radí analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

V případě nafty rovněž platí, že nejdražší jsou Francie a Itálie.

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: pgj
Spustit audio