V Polsku jsou stále pohonné hmoty levnější

12. červenec 2012

I když asi nejvíce lidí zamířilo v posledním době do sousedního Polska kvůli evropskému fotbalovému šampionátu, je stále dost turistů, kteří se sem chystají například kvůli památkám, krásám Mazurských jezer nebo surfování na Baltu.

Motoristům, kteří jedou do Polska, se stále vyplatí tankovat v Polsku, i když motoristé už neušetří tolik jako před třemi týdny, kdy ceny pohonných hmot v Liberci atakovaly hranici 40 korun za litr. Tehdy se vyplatilo zajet natankovat hned za polské hranice za českým Hrádkem nad Nisou na česko-německo-polském Trojzemí – například v Kopačově, kde na tamních čerpacích stanicích stála v hojném počtu německá i česká auta.

Nyní se však ceny snížily i na českém území – například v Hrádku nad Nisou stojí litr Naturalu 95 34,90 koruny a litr nafty 34,50 koruny, takže teď už tolik aut z Česka do Polska nejezdí. Důvodem může být i to, že někteří řidiči hojně diskutují kvalitu pohonných hmot v Polsku, i když žádné konkrétní informace o nekvalitním palivu se tu neobjevily.

Ve vnitrozemí jsou ceny nižší než u německých hranic

V Polsku stojí litr benzínu v přepočtu 33,20 koruny a litr nafty 33,50 ­koruny – to je zhruba 1,30 eura. Není dobré tankovat v blízkosti německých hranic, ale je lepší popojet pár kilometrů do polského vnitrozemí, kde jsou ceny nižší. Před německou Žitavou, kde také vyrostla řada čerpacích stanic, totiž provozovatelé počítají s německými zákazníky a ceny jsou vyšší – za litr benzínu 34 korun a 34,50 za litr nafty. Rozhodně neberte plnou nádrž v Liberci, kde se cena stále drží vysoko – v průměru kolem 37 korun za litr.

Přestože se stav silnic na polské části Trojzemí značně zlepšil, zvlášť po katastrofálních povodních před dvěma lety se hodně finančních prostředků investovalo do oprav vozovek, hodně motoristů, kteří jezdí tankovat do polského výběžku, využívají silnice na německém území podél německo-polské hranice. Tam jsou silnice v perfektním stavu a je tam také mnohem bezpečněji – některé manévry polských řidičů jsou opravdu za hranicí zdravého rozumu a vyprávějí se o nich historky.

Pokud motoristé míří dále na sever k Baltskému moři, přejedou z Německa do Polska až u přístavu Štětín, ten je kousek od hranic, a potom pokračují podél pobřeží do vybraného polského letoviska, například do oblíbeného střediska Kolobřeh.

ÚAMK Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
Spustit audio