O prázdninách si rychlosti na německých dálnicích moc neužijete

20. červenec 2012

Německé dálnice se o víkendu opět řádně zaplní, protože ve čtyřech spolkových zemích začínají prázdniny. A to včetně sousedního Saska, takže se dá čekat, že i na naší D8 se objeví více aut s německou poznávací značkou. Pokud se naopak i přes očekávané zácpy chystáte na německé cesty, pak nabízíme pár dobrých rad.

Přestože začátek a konec školního roku se v jednotlivých spolkových zemích liší právě proto, aby se ulevilo dálnicím, dnes už to skoro nepomáhá. Je potřeba počítat s dopravními zácpami. Filip Hoffman z UAMK proto upozorňuje na jednu důležitou věc.

„Motorista na německých dálnicích má povinnost zapnout výstražná varovná světla při dobržďování do kolony,“ zdůrazňuje.

Omezení na dálnici jsou častá

Netypické na velmi husté dálniční německé síti je to, že je pro osobní auta zadarmo, i když hlasy žádající zpoplatnění se ozývají stále častěji. O prázdninách se však musíme připravit na častá omezení kvůli opravám, jak potvrzuje naše berlínská zpravodajka Klára Stejskalová. Většinou jde o deseti- i více kilometrové uzavírky.

„Doprovázejí je omezení rychlosti a zúžení. Pojedete-li po německých dálnicích aspoň sto kilometrů, máte velkou šanci, že na takový úsek narazíte,“ varuje Klára Stejskalová.

Takže si neomezené rychlosti na dálnicích, kterou je Německo proslulé, člověk moc neužije. V obci je jako u nás padesátka, mimo obec je možné je stovkou a na dálnicích je rychlost pouze doporučená, a to 130 kilometrů v hodině. Co přesně to znamená?

„Motorista na rozdíl od Česka může jet i rychleji, aniž by obdržel postih. V případě, že způsobí nehodu, se však automaticky stává jejím viníkem,“ upozorňuje Filip Hoffman.

Je potřeba také myslet na to, že na německých dálnicích nejsou benzínové pumpy tak často jako průměrně po padesáti kilometrech. A kdo se chce podívat i do center měst, pak si musí koupit ekologickou nálepku.

Bez ekologické plakety do Německa raději nejezděte

Jako první tyto plakety pro vjezd do centra zavedl už před čtyřmi lety Berlín, Hannover a Kolín nad Rýnem. Od té doby se tato povinnost rozšířila do většiny velkých německých měst.

„Platnost plakety je neomezená. Je však spjata s registrační značkou vozidla. Vjezd do města bez této plakety je ohodnocen jednorázovou pokutou ve výši v přepočtu tisíc korun. Tyto zóny bývají označeny značkami s nápisem Umweltzone,“ říká Filip Hoffman.

Výhodu mají auta s benzínovými motory, která automaticky dostávají zelenou plaketu. Naproti tomu u dieselových aut je rozhodující ekologická norma, respektive rok výroby, podle kterého je jim vydána zelená, žlutá, nebo červená plaketa. Ta v některých městech vjezd do centra neumožňuje. K získání německé ekologické plakety potřebujete velký technický průkaz a můžete si ji pořídit dopředu i u nás.

Plaketu vydávají stanice technických kontrol za poplatek kolem 300 korun. Ale je potřeba na to myslet včas. Někde vám známku vydají na počkání, jinde to trvá i pár dnů.

autor: evk
Spustit audio