Cestování po zemích: Řecko

20. srpen 2009

Cesta na jih je jednou z našich nejčastějších dovolenkových tras a někdy nekončí jen u Jadranu. Třeba zamíříte až do Řecka. Pokud se tam vydáte vlastním autem, nebo si motorku či auto půjčíte na místě, nezapomeňte, že i tato země vás může za volantem docela překvapit. Kvalita řeckých silnic není moc dobrá a v podstatě většina z nich odpovídá silnicím druhé třídy v České republice. Proto si cestu dobře naplánujte a počítejte s tím, že najednou asi neujedete tolik kilometrů jako na našich nebo německých dálnicích.

Dobře uděláte, když si s sebou vezmete slovník. Řečtina a řecky psané názvy a nápisy by vás mohly zaskočit, jak upozorňuje Jiří Kříž z české ambasády v Athénách: "Všechny cedule i ukazatele jsou v řečtině nebo starořečtině, některé jsou přepsány do latinky a ve větších městech nebo na některých místech do angličtiny. Proto doporučuji před ukazateli vždy zpomalit a pečlivě číst."

Dopravní předpisy jsou obdobné jako v jiných evropských zemích, přesto jejich dodržování není úplně důsledné. V obci se jezdí 50 km/h, mimo obec 90 km/h a na některých úsecích 110 km/h. Na dálnicích můžete jet maximálně 120 km/h. V Řecku často potkáte řidiče, který třeba zničehonic zastaví a jde si koupit do trafiky noviny nebo do stánku občerstvení.

Parkovné stojí v průměru do tří eur na hodinu na hlídaném parkovišti. Ceny se ale mohou lišit podle místa, a to až o 7 eur. Proto řidiči parkují, kde se dá, i s rizikem, že by se pokuta za špatné parkování mohla vyšplhat v přepočtu až na 1700 korun (34,50 až 65,50 eur).

"Parkuje se opravdu skoro všude, ať už na chodníku nebo ve dvou řadách na silnici. To je poměrně nepříjemné a často to s sebou přináší velké komplikace. Ve většině měst včetně Athén jsou totiž ulice jednosměrné a na průjezd často zbývají doslova milimetry. Jak se říká, je to plech na plech," varuje Jiří Kříž.

Řekové si těžkou hlavu nedělají ani z přechodů pro chodce. Klidně na ně vjedou, aniž by dali chodcům přednost. Zvlášť ve městech buďte připraveni na to, že se vám do cesty připletou neukáznění řidiči.

"Motorkáři a taxikáři předjíždějí zprava i zleva, často na poslední chvíli odbočují, a to je někdy velmi nepříjemné. Celkově bych doporučoval, aby byl řidič ve střehu a pečlivě sledoval provoz. Typický řidič v zásadě sleduje dění na silnici na pravé straně a levá ho příliš nezajímá," dodává Jiří Kříž.

Ke kolizím pak dochází hlavně na kruhových objezdech, kde je přednost zleva nutností. A nejen proto jsou řecké silnice málo bezpečné. V letních měsících totiž může i povolené množství alkoholu v krvi řidiče do půl promile způsobit komplikace. Pozor musí dávat hlavně ti, kteří nevlastní řidičský průkaz ani dva roky. Pro ně platí hranice 0,2 promile.

V Řecku je možné dostat se na některé ostrovy také autem, a to pomocí trajektu. Musíte si však zjistit, jestli tam vaše auto vůbec pustí, a jestli se na tom kterém ostrově dá s autem vůbec jezdit. Jak ale říká Jiří Kříž, existuje i jiná možnost: "Pravdou je, že se vzrůstajícími cenami za převoz trajektem na ostrov hodně našich občanů nechává stát auta na parkovištích u trajektu a na ostrově si najme buď auto, nebo motorku. To je podle mého názoru lepší varianta."

Na Balkáně často dochází k letním požárům a nejvíce bývá zasaženo právě Řecko. V případě, že začne hořet v některé oblasti, policisté uzavřou silnice a pustí na ně jen hasiče a záchranáře.

"Silnice je částečně nebo úplně uzavřena, protože přednost mají hasiči a záchranáři. Objížďky jsou vyznačeny. Je třeba dbát pokynů místních orgánů, které by řidiče měli navést na alternativní cestu, která by je dovedla tam, kam potřebují," vysvětluje Jiří Kříž.

A pokud se tam dostanete do dopravních problémů, dovoláte se na tísňovou linku 112, kde se domluvíte i anglicky.

autor: krr
Spustit audio