Cestování po zemích: Chorvatsko

1. červenec 2010

Prázdniny jsou v plném proudu a to v mnoha rodinách znamená dovolenou. Chorvatsko je tradičně Čechy nejnavštěvovanější přímořský stát a jinak tomu nebude ani v letošním roce. Do Chorvatska většinou jezdíme po vlastní ose, nejčastěji autem, a tak by vám mohly přijít vhod rady a informace ohledně dopravních předpisů a zvyklostí na Jadranu.

V první řadě bychom vás chtěli upozornit na chorvatské řidiče, kteří jsou někdy přezdíváni jako „střelci“. Doporučujeme vám jezdit maximálně opatrně, protože Chorvati jsou za volantem trochu nepředvídatelní - odbočují bez udání směrového znamení, předjíždějí i přes plné čáry a moc nedodržují rychlost. Rozhodně s nimi raději neměřte síly, protože by se vám to nemuselo vyplatit - pokuty jsou vysoké.

Ovšem podle zkušeností stálých zpravodajů zase nejde mluvit o neukázněných řidičích všude na území Chorvatska. Například v Dubrovníku jezdí řidiči mnohem předpisověji.

V okolí turistických center jezdí mnoho skútrů a slabých motocyklů. Na ty si dejte obzvlášť pozor, protože to jsou většinou turisté, kdo na nich jezdí. Přestože na motorce v průběhu roku moc nejezdí, na dovolené si ji půjčí a podle toho také vypadá jejich řidičské umění.

CESTA

Do Splitu

Trasa č.1: Praha - Vídeň - Graz - Maribor - Záhřeb - Split (1050 km)
- hraniční přechody: Hatě (A) - Šentilj (SLO) - Macejl (HR)

Při slabém provozu a bez větších zdržení trvá cesta okolo 12 hodin. Nejdražší pohonné hmoty jsou u nás v České republice. „Pokud tankujete benzín, nejlepší variantou je cesta přes Rakousko a Slovinsko, kde platí, že čím jižněji tankujete, tím méně platíte. V Rakousku jsou ceny oproti České republice nižší přibližně o 1,60 koruny, ve Slovinsku o 2 koruny a v samotném Chorvatsku dokonce o víc než 3 koruny na litr. Podle aktuálních statistik sítě čerpacích stanic Ina je možné v případě benzínu natankovat o 3,30 koruny levněji než u nás, v případě nafty dokonce o 3,60 koruny,“ říká analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Rakouská dálniční síť je zpoplatněna, takže budete muset zakoupit dálniční známku neboli vinětu. Pro ty, kteří jedou do Chorvatska na týden, je nejvýhodnější desetidenní viněta. Oproti minulému roku byla zdražena ze 7,70 na 7,90 eur, což je v přepočtu zhruba 200 korun.

Průjezd Slovinskem je na celé trase stále nejdražší, protože ceny dálničních kupónů se od minulého roku nezměnily. Můžete si zakoupit buď sedmidenní za 15 eur nebo měsíční za 30 eur, ale vzhledem k tomu, že většina lidí jezdí na dovolenou na více než sedm dní, vyplatí se jim zakoupit měsíční kupón za 30 eur.

Nutné je také dodat, že tento poplatek zaplatíte za využití necelých dvaceti kilometrů slovinských dálnic mezi hraničním přechodem Šentijl a Mariborem. Za Mariborem potom začíná asi nejhorší část cesty, protože Slovinci stále nepostavili v tomto úseku dálnici. Jede se tedy po silnicích prvních tříd, které vedou přes města a je tam často omezená rychlost.

Pokud nejste ochotni platit nemalou částku za dálniční známku, můžete se slovinské dálnici vyhnout a k chorvatským hranicím jet po vedlejších silnicích.

Máte dvě možnosti:
První vede po souběžné silnici číslo 437, která kopíruje dálnici až do Mariboru. Hned po překročení rakousko-slovinské hranice odbočte na první benzínovou pumpu a na sjezdu k ní se opět držte vpravo na Maribor, Šentilj a Pesnicu, jinak byste se dostali k pumpě a zpět na dálnici. Potom najedete na silnici č. 437, po které pojedete až do Mariboru. Tady vás čeká průjezd městem, nejprve se držte ukazatelů na Dravograd, centrum, potom už na Zagreb, Ljubljanja a Ptuj. Za Mariborem pojedete po hlavní silnici číslo 1, která se pak mění na 9 a pokračuje až k chorvatským hranicím.

Druhá varianta se vyhýbá Mariboru a vede po vedlejších silnicích. Po překročení rakousko-slovinské hranice odbočte stejně jako v prvním případě na benzínovou pumpu. Potom ale podjeďte dálnici a držte se silnice č. 438, pak odbočte na Lenart na 433. Dále se držte na Biš po silnici číslo 229, za městem Ptuj se napojte na hlavní silnici číslo 2, přejeďte řeku Drávu a po silnici číslo devět se dostanete až na hranice s Chorvatskem. Celá objízdná trasa je dlouhá přibližně 50 kilometrů, o 19 km delší než po dálnici.

Po překročení slovinsko-chorvatských hranic na vás čekají jedny z nejlepších evropských dálnic, které končí na jihu až pod Makarskou - před městem Ravča. Na dálnici ze Záhřebu do Splitu ještě v minulém roce silně komplikovalo provoz omezení v tunelech Malá Kapela a Sveti Rok, kde se jezdilo pouze jedním tubusem v obou směrech. To už je však minulost a jezdí se po plném profilu dálnice.

Trasa č. 2: po „staré“ silnici přes Plitvická jezera a Knin

Praha - Znojmo - Vídeň - Graz - Maribor - Záhřeb - Karlovac - Plitvická jezera - Gračac - Knin - Sinj - Split

Trasa č. 3: přes Bosanskou Gradišku

Praha - Znojmo - Vídeň - Graz - Maribor - Záhřeb - Okučani - Bosanska Gradiška - Banja Luka - Jajce - Bugojno - Livno - Sinj - Split

Trasa č.4: Praha - Brno - Bratislava - Csorna - Szombathely - Zalaegerszeg - Nagykanizsa - Záhřeb - Split (1090 km)
- hraniční předchody: Kúty (SK) - Rajka (H) - Goričan (HR)

Tato cesta je zajímavou alternativou k „oježděné“ trase přes Rakousko a Slovinsko. Je pouze o pár kilometrů delší (necelých 1100 km) a cesta trvá okolo 12 hodin stejně jako přes Rakousko a Slovinsko. Místo rakouské dálniční známky si koupíte slovenskou - buď sedmidenní za necelých 5 eur nebo měsíční za necelých 10 eur. Na chorvatských dálnicích potom zaplatíte téměř srovnatelné poplatky.

Po celou cestu přes Maďarsko pojedete po mezinárodní silnici E65, která navazuje na slovenskou dálnici D2 z Bratislavy. Poplatků na maďarské dálnici se obávat nemusíte, tento úsek zatím ještě není zpoplatněn. Přestože je E65 mezinárodní silnice, není zrovna v nejlepším stavu. Navíc budete často projíždět vesnicemi, kde je omezená rychlost. Ale co se dodržování dopravních předpisů týče, Maďaři jsou snad ještě horší než my a na předepsanou rychlost vůbec nedbají.

Ceny pohonných hmot v Maďarsku jsou nižší než u nás a bez problémů se dá platit kartou. „Pojedete-li přes Slovensko a Maďarsko, na Slovensku na pohonných hmotách neušetříte, v Maďarsku je litr benzínu levnější zhruba o 1,20 koruny,“ dodává Petr Čermák.

Trasa č.5: Praha - České Budějovice - Linz - Salzburg - Villach - Ljublana - Trieste - Pula (860 km)
- hraniční přechody: Dolní Dvořiště (A) - Karawankentunnel (SLO) - Viniva/Bosanci (HR)

Cestou z Prahy na Istrii do Puly - nutno říct, že vůbec nejdražší variantou - zaplatíte 7,90 eura za rakouskou dálniční známku a celkem 15,5 eura za průjezd třemi tunely, včetně hraničního tunelu Karawanken tunnel mezi Rakouskem a Slovinskem. Ve Slovinsku zaplatíte buď 15 eur za týdenní dálniční známku nebo 30 eur za měsíční dálniční známku a v Chorvatsku pouze mýto za přejezd mostu Mirna - 14 kun.

Do Dubrovníku

Trasa č. 1: po dálnici Záhřeb - Split - Šestanovac - Ravča

Praha - Znojmo - Vídeň - Graz - Maribor - Záhřeb - Karlovac - Bosiljevo - Žuta Lokva - Gospić - Zadar - Šibenik - Dugopolje - Šestanovac - Zagvozd - Ravča - Vrgorac - Ploče - Dubrovník.

Dálnice končí před městem Ravča a dále do Dubrovníku pojedete po normální silnicích.

CHORVATSKÉ DÁLNICE

Dálniční poplatky

Dálniční poplatky můžete platit kreditní kartou nebo v kunách a platí se většinou po ujetí určitého úseku dálnice. Platbu kartou vřele doporučujeme, zpravidla je to rychlejší než platit hotově. Aktuální mapu chorvatských dálnic, nově vystavených a plánovaných úseků najdete ZDE. Díky přehledné interaktivní mapce tu jednoduše zjistíte také všechny dálniční poplatky, které po cestě zaplatíte, a počet ujetých kilometrů.

Velmi kvalitní chorvatské dálnice se podle našich zpravodajů řadí mezi nejlepší v Evropě.

MAXIMÁLNÍ POVOLENÉ RYCHLOSTI

Dálnice
Osobní auto bez přívěsu, motocykl…130 km/h
Osobní auto s přívěsem…………..........80 km/h
Rychlostní silnice
Osobní auto bez přívěsu, motocykl… 110 km/h
Osobní auto s přívěsem……………....... 80 km/h
Silnice
Osobní auto bez přívěsu, motocykl… 90 km/h
Osobní auto s přívěsem……………....... 80 km/h

Aktuální dopravní informace najdete ZDE

POKUTY

Od 17. června roku 2008 platí v Chorvatsku nový Zákon o bezpečnosti silničního provozu, který ve srovnání s předchozím zákonem obsahuje několik zásadních změn.

První změnou je tolerance 0,5 promile alkoholu v krvi. Tato změna se však netýká profesionálních řidičů nebo řidičů mladších 24 let. Pokud by se ale řidič dopustil jakéhokoliv přestupku a v krvi mu kolovalo do půl promile alkoholu, zaplatí pokutu 700 kun (přibližně 2.450 Kč).

Pokud by se obsah alkoholu v krvi pohyboval v rozmezí 0,5-1,0 promile, pokuta bude pochopitelně vyšší, a to 1.000 až 2.000 kun (cca 3.500 až 7.000 Kč). Pokutu 2.000 až 5.000 kun, tedy 7.000 až 17.300 Kč, zaplatíte v případě, že obsah alkoholu v krvi řidiče bude mezi 1,0-1,5 promile. A jestliže obsah alkoholu přesáhne 1,5 promile, pokuta je od 5.000 do 15.000 kun (cca 17.500 až 52.000 Kč) a navíc řidiči hrozí odnětí svobody až na 60 dnů.

Další změny v silničním zákoně se týkají postihů za překročení povolené rychlosti:

Za překročení rychlosti v obci do 10 km/h zaplatí řidič stejně jako dříve 300 kun (cca 1.000 Kč). Za překročení povolené rychlosti do 20 km/h můžete dostat pokutu 500 kun a do 30 km/h až 1.000 kun. Největší postih čeká řidiče, kteří překročí povolenou rychlost o více než 50 km/h - zaplatí pokutu ve výši 5.000 až 15.000 kun (cca 17.500-52.000 Kč) nebo bude odsouzen k trestu odnětí svobody v délce trvání až 60 dnů.

Pokud řidič při jízdě mimo obec překročí povolenou rychlost o 10-30 km/h, zaplatí pokutu 500 kun (cca 1.770 Kč). V případě překročení rychlosti o více než 50 km/h zaplatí 3.000-7.000 kun. (cca 10.500-24.500 Kč).

A změna se dotkla také celodenního svícení, které je teď povinné pouze v zimním období.

Chorvatská policie může stejně jako česká udělovat pokuty na místě, ale nemusíte ji platit bezprostředně. Policie vám vystaví doklad a vy pokutu maximálně do 8 dnů zaplatíte na poště nebo v bance. Do zaplacení pokuty vám ale policie zadrží řidičský průkaz s tím, že si ho budete moct po zaplacení pokuty opět na policejní stanici vyzvednout. Ale pozor, pokud si nepřijdete vyzvednout zadržený řidičák do tří dnů od uplynutí lhůty na zaplacení pokuty, chorvatská policie vám ho odešle zpět do České republiky a vy se ocitnete bez řidičského průkazu.

Pokud cizinec spáchá dopravní přestupek, pro který mu může být zadržen řidičský průkaz, je mu to zapsáno do ŘP včetně časového období, ve kterém nesmí v Chorvatsku řídit motorové vozidlo. Řidičům, kteří měli pozitivní test na alkohol v krvi, je zadržen ŘP. Pokud řidič přesto pokračuje v jízdě, může mu být zabaveno vozidlo.

A nezapomeňte, že na celém území Chorvatska je přísný zákaz nocování ve volné přírodě. V praxi to znamená, že s výjimkou ubytování v hotelu, kempu a privátu je jiný způsob nocování zakázán. Při nedodržení tohoto nařízení se turisté vystavují policejnímu stíhání, soudnímu řízení a peněžité pokutě nebo vězení.

POVINNÉ VYBAVENÍ

Autolékárnička: Všechna vozidla musí být vybavena autolékárničkou (s výjimkou motocyklů).
Náhradní pneumatika
Světla: Je povinné vozit sadu náhradních žárovek.
Tažné lano
Výstražná vesta: Po vystoupení z auta na silnici při poruše nebo nehodě musíte mít na sobě výstražnou vestu. Tato povinnost se týká nejen automobilistů, ale i osob cestujících na motocyklu!
Výstražný trojúhelník: Všechna motorová vozidla (kromě motocyklu) musí mít výstražný trojúhelník. Vozidlo s přívěsem musí mít dva.
Komerční vozidla musí mít hasicí přístroj.

CENY POHONNÝCH HMOT

Aktuální ceny pohonných hmot a rozmístění čerpacích stanic najdete ZDE.


Podívejte se, kam se můžete vydat s Motožurnálem po Evropě, na větší mapě
autor: onj
Spustit audio