Co pokrývá takzvaná pojistka na blbost?

21. srpen 2011

Když si před cestou do zahraničí sjednáváte pojištění léčebných výloh v zahraničí, často se vás v pojišťovně zeptají na připojištění proti škodě, kterou někomu způsobíte, a připojištění zavazadel. Tlustou brožurku s pojistnými podmínkami asi na pláži u moře pročítat nebudete, my pro vás proto máme takový stručný přehled, jak taková připojištění fungují a na co se případně zeptat při jejich sjednávání.

Pokud jste si pojistili zavazadla, máte nárok na náhradu škody od pojišťovny v případě, že se věci zničí nebo poškodí při dopravní nehodě, požáru, povodni nebo jiné přírodní katastrofě anebo když vám je někdo ukradne. Pojištění se vztahuje i na ztrátu. „Ztráta je, když klient někde nabourá a pozbude schopnost věc opatrovat – například upadne do bezvědomí, je převezen sanitkou do nemocnice a není schopen vozidlo uzamknout nebo učinit jakékoliv opatření, aby mohl této události předejít. Ovšem za ztrátu například nepovažujeme, když se klient během cesty zastaví v motorestu, vezme si zavazadlo s sebou a tam ho zapomene,“ říká metodik z České podnikatelské pojišťovny Stanislav Myškeřík.

Pokud máte na střeše přídavný box na přepravu zavazadel, tedy takzvanou rakev, informujte se v pojišťovně, zda se pojištění vztahuje i na tento autodoplněk. Tady jsou totiž u různých pojišťoven rozdílné podmínky. Dalším připojištěním je odpovědnost za škodu, lidově zvaná pojistka na blbost, která platí v cizině. „Pojištění odpovědnosti se vám vyplatí v případě, když například rozbijete něco v hotelu nebo poškodíte majetek třetí osoby,“ vysvětluje Renata Svobodová z České podnikatelské pojišťovny. V pojišťovně se informujte, jak je to s náhradou škody například u zapůjčeného jízdního kola nebo jiné věci, kterou si půjčíte. Někde jsou tyto věci vyjmuté z odpovědnosti.

Ptáte se, co dělat, když už něco zničíte? „V případě nějaké nehody nebo poškození cizího majetku je důležité ihned volat číslo asistenční služby, které dostanete k cestovnímu pojištění. Tam se domluvíte, jestli budete platit vy v hotovosti, nebo jestli škodu uhradí přímo asistenční služba,“ radí Tomáš Zavoral z České pojišťovny.

Pokud dojde k nějaké pojistné události, je vhodné mít pro likvidaci škody potvrzení, třeba od policie. „Pokud dojde k dopravní nehodě nebo například k vykradení automobilu, určitě doporučuji přivolat tamní polici. Protokol podepisujte jen tehdy, jestli mu opravdu rozumíte a souhlasíte s ním. Vždy máte možnost na protokol připsat svoji verzi v českém jazyce,“ dodává Tomáš Zavoral. To však platí pro jakákoliv prohlášení a nejen v zahraničí.

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: mkk
Spustit audio