Jaká je cesta na dovolenou po plzeňské dálnici D5?

13. červenec 2013

Plzeňská dálnice D5 představuje pro mnoho Čechů nejrychlejší spojení se západní a také jižní Evropou. Stavba 150 kilometrů dlouhé autostrády z Prahy na Rozvadov začala v roce 1976 a kvůli soudním sporům trvala dlouhých 30 let. Protože každá silnice má svá specifika i rizika, zjistili jsme pro vás, na co si dát při cestě na dovolenou pozor právě na plzeňské D5.

Na úvod naší cesty jedna dobrá zpráva – D5 patří mezi bezpečnější dálnice. „Není dopravními policisty přesně vymezeno konkrétní místo, které by bylo z hlediska nehodovosti považováno na velmi nebezpečné nebo přímo kritické,“ upozorňuje Jana Tomková z krajského ředitelství v Plzni.

Čtěte také

Přesto bychom měli být na mnoha místech velmi opatrní. „Problémovými místy, kde by mohlo být větší riziko kolize, jsou výjezdy z odpočívadel, z benzínových čerpacích stanic nebo sjezdy a nájezdy na dálnici,“ popisuje Jana Tomková. Například jako tady – u exitu 67 Ejpovice. Nohu z plynu bychom rozhodně měli dát na 77. kilometru a to v tunelu Valík.

„Zde je rychlost snížená na 80 km/h a je tady ze strany policistů prováděno úsekové měření,“ varuje Jana Tomková. Jinde by nám povolená stotřicítka měla stačit – dohlíží na to superrychlé policejní passaty. „Vozidla jsou vybavená nejmodernější technikou, dokážou měřit průměrnou rychlost vozidla i nejvyšší okamžitou rychlost,“ říká policista Jan Koželuh.

Čtěte také

Motorista, který si dobře naplánuje tankování, ušetří i stokoruny. I když je na D5 zhruba osm pump v každém směru, za benzín i naftu si tady připlatíme. Ne všichni to však řeší. Petr Kadrle z Prahy tankuje tady na 144. kilometru – na poslední pumpě ve směru na Rozvadov. „Je to ze zvyku. Máme to, co máme z Prahy, když vyjíždíme a tady dotankujeme.“ I to se však vyplatí. Průměrné ceny Naturalu 95 jsou totiž v Německu o několik korun vyšší, a dražší je i nafta. Navíc tak hustou síť čerpacích stanic, jako je na D5, na německé dálnici za Rozvadovem nenajdeme. A ještě jednu dobrou radu má pro řidiče policista Jan Koželuh.

„Apelujeme na to, aby řidiči dodržovali řádný odpočinek – mohli by přecenit své síly a následně vlivem například mikrospánku, mohli usnout za volantem a způsobit dopravní nehodu. Nejčastěji k těmto dopravním nehodám dochází v posledních kilometrech jízdy.“ Když se unavený řidič odbude slovy „To už dojedu“, z nehodových statistik vyplývá, že v tuto chvíli se velmi často zmýlí.

autor: lum
Spustit audio