Josef Macháček drtí konkurenci i v 51 letech

10. leden 2009

Jet Rallye Dakar v jedenapadesáti letech na čtyřkolce je samo o sobě skvělý výkon. Ale porážet v tomto věku všechny mladší konkurenty, to už je obdivuhodný výkon. A právě takové předvádí v Jižní Americe Čech Josef Macháček, který před dnešním volným dnem vede kategorii čtyřkolek.

Ve včerejší sedmé etapě se při pádu zranil Macháčkův největší soupeř a skončil. Ztráta konkurenta ale Josefa Macháčka mrzí, jak řekl v rozhovoru našemu reportérovi Janu Říhovi.

"Zatím není důležité, že jsem po první polovině na první místě. Musím přiznat, že i když poslední sedmá etapa byla zkrácená, hodně jsme se natrápili. Nejdřív jsem byl u havárie svého největšího soupeře, kterého jsem osobně pasoval na letošního vítěze Dakaru, a mého kamaráda Španěla Joana Gonzalese. Mrzí mě, že vypadnul, protože jsem se na náš souboj těšil. V cíli jsem se dozvěděl, že má zlomenou ruku a naražená žebra. Může si za to vlastně sám, protože Dakar se v takovém tempu jet nedá."

Sedmá etapa byla zkrácena, pořadatelé dokonce vyhrožovali, že přejezd hor bude náročný, že tam bude zima a mohl by být problém se stroji. Bylo to tak, i když to nebyl měřený úsek?

"Nebyl to měřený úsek, ale byl opravdu velmi těžký a neumím si představit, kdyby se tam jelo naostro. Na začátku jsme stoupali do hor - a teď nebudu popisovat tu nádheru, kde jsem se kochal serpentinami, které vedly do takové výšky, že když jsem se potom podíval dolů, zatočila se mi hlava. Všude tam byla spousta diváků na motorkách, na čtyřkolkách, celé stoupání lemovaly davy diváků."

"Na nejvyšším bodě jsem musel vyměnit filtry, protože opět byly ucpané a potom přišlo krásné klesání... Ale ty výhružky od pořadatelů, co se týká hor, se nepotvrdily, protože většinu z těch šesti dnů jsme jeli podél hor a dnes jsme přejeli asi 120 kilometrů v horách. Ale pravdou je, že jsem si myslel, že počasí bude mít menší vliv na motor."

Co máte v plánu na volný den? Budete odpočívat a léčit šrámy?

"Já už to pár let dnem volna nenazývám, pro mě je to montážní den. Jsem jezdec bez mechanika, a to znamená od rána do večera pracovat na čtyřkolce, zkontrolovat všechny věci, které jsem rozbil při dnešním pádu. Jediné pozitivní na tom je, že člověk nemusí ráno vstávat," říká Josef Macháček.

autor: jař
Spustit audio