Trasa rallye Dakar 2010

30. prosinec 2009

Pro 32. ročník rallye Dakar, jedné z nejnáročnějších soutěží světa, organizátoři připravili trasu dlouhou 9 tisíc kilometrů, na které si každý ze závodníků určitě najde svůj oblíbený terén. Závodníky mimo jiné prověří dlouhý pobyt ve zrádných pískách pouště Atacama, nejsuššího místa na planetě. Celkové rozložení náročnosti soutěže však nutí jezdce a piloty být vytrvalými a jet bezpečně až do cíle.

č. etapydatumstartcílspojov. úsek (km)měřený úsek (km)spojov. úsek (km)CELKEM (km)-1. 1.Buenos AiresColon317003171.2. 1.ColonCordoba349moto - 219 / auta - 25184moto - 652 / auta - 6842.3. 1.CordobaLa Rioja56moto - 294 / auta - 355276moto - 626 / auta - 6873.4. 1.La RiojaFiambala25918204414.5. 1.FiambalaCopiaco394203326295.6. 1.CopiapoAntofagasta90483976706.7. 1.AntofagastaIquique18041805987.8. 1.IquiqueAntofagasta376004614-9. 1.VOLNO-----8.10. 1.AntofagastaCopiapo9647205689.11. 1.CopiapoLa Serena033820954710.12. 1.La SerenaSantiago11223823656811.13. 1.SantiagoSan Juan211220343412.14. 1.San JuanSan Rafael2347629779613.15. 1.San RafaelSanta Rosa7636828172514.16. 1.Santa RosaBuenos Aires166206335707.........CELKEM2366moto - 4717 / auta - 48101854moto - 8937 / auta - 9030

1.ledna
Buenos Aires-Colon

První den se jede pouze spojovačka, která začíná slavnostním sjezdem všech účastníků ze startovní rampy v Buenos Aires. Ostrý start je na programu až 2. ledna.

2. ledna
Etapa č. 1: Colon-Cordoba

trasa rallye Dakar 2010

Motorky/Čtyřkolky:
Délka celkem: 652 km
spojovačka: 349 km
měřený úsek: 219 km
spojovačka: 84 km

Auta/Kamióny:
Délka celkem: 684 km
spojovačka: 349 km
měřený úsek: 251 km
spojovačka: 84 km

V prvních dnech soutěže bývá předjíždění někdy obtížné. Pro hladší průběh při míjení posádek auta a kamiónů s motorkami a čtyřkolkami připravili pořadatelé dvojitou trasu - motorkáři pojedou tu o pár kilometrů kratší. Ačkoliv se trasy rozdělí, na obou čeká na závodníky to samé. Na své si přijdou hlavně vyznavači smyku. Jezdci v kategorii aut budou mít příležitost vyzkoušet si trasu argentinské části WRC, která běžně vede údolím Calamuchita. Tady budou mít virtuózové za volantem možnost předvést své umění.

3. ledna
Etapa č. 2: Cordoba-La Rioja

Motorky/Čtyřkolky
Délka celkem: 626 km
spojovačka: 56 km
měřený úsek: 294 km
spojovačka: 276 km

Auta/Kamióny
Délka celkem: 687 km
spojovačka: 56 km
měřený úsek: 355 km
spojovačka: 276 km

Aby pořadatelé předešli nebezpečným manévrům při předjíždění, pojedou motorky a čtyřkolky stejně jako v první etapě po jiné trase. V hlavní části měřeného úseku si specialisté na motokros a enduro užijí skoky naslepo a série rychlých zatáček. Potom si budou muset zvyknout na divočejší prostředí - ne tak vlnité a klikaté, zato kamenité. Řidiči aut a kamiónů budou muset šetřit brzdy, protože v prostřední části měřeného úseku je na programu dlouhé klesání.

4. ledna
Etapa č. 3: La Rioja-Fiambala
Délka celkem: 441 km
spojovačka: 259 km
měřený úsek: 182 km
spojovačka: 0 km

Třetí den závodu čeká na jezdce a posádky první velká zkouška. Místo hlinitých, prašných cest se budou muset vypořádat s písečnou tratí a s téměř 30kilometrovou porcí písečných dun. Ty se vyznačují bílou barvou a svojí rozlohou se perfektně hodí do první části rallye. V nové krajině si budou posádky užívat jízdu mimo běžné cesty. Navíc si budou muset zvyknout na změnu podnebí a také na časté písečné bouře, které se v této oblasti vyskytují.

5. ledna
Etapa č. 4: Fiambala-Copiapo
Délka celkem: 629 km
spojovačka: 394 km
měřený úsek: 203 km
spojovačka: 32 km

Logo

Organizátoři závodu museli dbát na to, aby účastníkům zajistili vysokou bezpečnost. Hlavním programem čtvrtého dne je totiž překročení hranic. Po startu v brzkých ranních hodinách přejedou závodníci ve spojovačce Andy. V nadmořské výšce kolem 4000 m n. m. se budou moct kochat krásou krajiny, ale nízké teploty tu nedovolují strávit delší čas. Následné klesání na chilskou stranu And přivede jezdce a posádky k opravdovému pouštnímu speciálu. Raději byla zvolena kratší vzdálenost, aby závodníci a jejich týmy měli dost času pro nastavení svých strojů "na písek", který na ně v průběhu nadcházejících dnů čeká.

6. ledna
Etapa č. 5: Copiapo-Antofagasta
Délka celkem: 670 km
spojovačka: 90 km
měřený úsek: 483 km
spojovačka: 97 km

Toto území si drží dobrou reputaci díky husté koncentraci dolů na zlato a měď. Ty budou hlavním tématem fyzicky i psychicky náročného dne, který závodníci absolvují na cestě do Antofagasty. Otevřená, ale zato kamenitá trať v první části dne nedovoluje závodníkům ani na okamžik snížit pozornost. Následné off-roadové sekce vyžadují spolehlivost ve všech směrech - mimo jiné tu na závodníky čeká obávaný písek fesh-fesh, na africkém kontinentu nazývaný "guadal". Ke konci měřeného úseku se bude značně měnit tempo a pojem spolehlivost a vytrvalost tu začne nabývat na významu. Méně opatrní jezdci už jistě chybu udělali.

7. ledna
Etapa č. 6: Antofagasta-Iquique
Délka celkem: 598 km
spojovačka: 180 km
měřený úsek: 418 km
spojovačka: 0 km

Dnešní měřený úsek bude náročný a úsilí bude nutné rovnoměrně rozprostřít po celé jeho délce. V první třetině kdy se pojede mimo pisty, bude závodníkům znepříjemňovat cestu prach. Větší a rychlejší auta, hlavní bod programu, budou nutit ty, kteří bojují o pozice, aby si udrželi rychlé tempo. Zároveň však budou muset šetřit síly, protože je čeká opravdová Afrika v podobě přibližně 50 "písečných kilometrů". Po překonání všech obtíží a problémů je pro závodníky připravena odměna. Až přejedou poslední dunu, čeká je asi tříkilometrový písečný svah s městem Iquique a vlnami oceánu na horizontu - nezapomenutelná scenérie.

8. ledna
Etapa č. 7: Iquique-Antofagasta
Délka celkem: 641 km
spojovačka: 37 km
měřený úsek: 600 km
spojovačka: 4 km

Nejdelší měřený úsek letošního ročníku je zároveň nejvíce různorodý. Při opouštění městečka Iquique si nejeden "dakarák" zřejmě posteskne, ale nádhera krajiny bude závodníky motivovat stejně jako zábava, kterou si užijí v písečných dunách v první části dne. Bude obtížné najít ideální techniku, protože budou muset překročit asi tři kilometry široký "salar". Na této ploše plné obrovských kusů suché soli, jaké většina závodníků zajisté nikdy neviděla, rychlost klesne pod 10 km/h. Po prokousání se tímto zrádným terénem je cesta do města Antofagasta převážně široká a otevřená. V průběhu následujícího volného dne se musí posádky a jezdci dostat do bivaku před 18. hodinou.

10. ledna
Etapa č. 8: Antofagasta-Copiapo
Délka celkem: 568 km
spojovačka: 96 km
měřený úsek: 472 km
spojovačka: 0 km

Start rychlostní zkoušky je od bivaku vzdálen necelých sto kilometrů. Závodníci tak za sebou nechají území s častými mlhami a vyrazí na měřený úsek za optimální viditelnosti. Pokud se ve zbytku dne naplní očekávání, debaty o možném celkovém vítězi budou pokračovat i v předposlední etapě v poušti Atacama. První část se totiž jede ve skalnatém terénu, ve kterém i vedoucí jezdec může kvůli chybě ztratit cenné minuty. S ubíhajícími kilometry bude tempo postupně narůstat, ovšem jen do té doby, než se jezdci začnou blížit ke Copiapu, kde jsou častá dunová pole. Ti, kdo si chtějí vychutnat závěrečné panorama, nesmějí polevit. Etapa je dlouhá a den krátký.

11. ledna
Etapa č. 9: Copiapo-La Serena
Délka celkem: 547 km
spojovačka: 0 km
měřený úsek: 338 km
spojovačka: 209 km

Poslední den v poušti Atacama bude příležitostí zajet dobrý výsledek v písku a dunách. Prvních 180 kilometrů bude nejnáročnějších. Terén je dost otevřený a jezdci tak budou startovat v řadách po dvaceti. V této fázi závodu budou lídři jednotlivých kategorií lehce identifikovatelní, ale čelní místa se mohou kdykoliv změnit. Kdo se dostane do La Sereny, bude mít za sebou - po technické stránce - nejtěžší část etapy. Přesto na něho bude čekat ještě mnoho kilometrů, do kterých je potřeba udržet chladnou hlavu. Mohou se totiž stát amatérským jezdcům osudnými.

12. ledna
Etapa č. 10: La Serena-Santiago
Délka celkem: 586 km
spojovačka: 112 km
měřený úsek: 238 km
spojovačka: 236 km

trasa rallye Dakar 2010

Poslední kilometry v Atacamě budou závodníkům připomínat, že Chile se převážně rozkládá v horských oblastech. Na cestě do Santiaga budou posádky a jezdci moct pozorovat hustou různorodou vegetaci. V kopcovitém terénu si budou muset zvykat na stále vlnitější trasu - tady je mohou stát chyby minuty nebo dokonce hodiny. V této etapě se dá víc ztratit než vyhrát.

13. ledna
Etapa č. 11: Santiago-San Juan
Délka celkem: 434 km
spojovačka: 211 km
měřený úsek: 220 km
spojovačka: 3 km

Ve výšce 3500 m n. m. "dakarský konvoj" opouští Chile a přes Paso Libertadores se vrací zpět do Argentiny, kde je na programu 11. rychlostní zkouška. Kvůli prvním padesáti kilometrům, které se pojedou ve vysoké nadmořské výšce, budou mechanici muset vyřešit problémy s nedostatkem výkonu. Pojede se přes vrcholky And a závodníkům se naskytne pohled na majestátní horu jménem Aconcagua, která se nad okolí tyčí do výše 6859 metrů. Do cíle v San Juan vede cesta přes "rios", argentinské toky. Řidiči aut a kamiónů budou muset šetřit brzdy, protože na ně čeká dlouhé 20kilometrové klesání.

14. ledna
Etapa č. 12: San Juan-San Rafael
Délka celkem: 796 km
spojovačka: 23 km
měřený úsek: 476 km
spojovačka: 297 km

Program nejdelší etapy letošního ročníku bude stejně tak vzrušující jako atraktivní. Opouštíme území dinosaurů po cestách křižovaných "rios", obklopených kaňony a "pohádkovými komíny". Po zhruba 200 měřených kilometrech jezdci na chvilku pojedou po normální silnici, aby se vyhnuli chráněnému přírodnímu území. Druhá část je převážně písečná a obsahuje mnoho skoků. Motorkáři budou mít zničené ruce, protože ti nejlepší budou uhánět až 100kilometrovou rychlostí. Den bude ještě náročnější kvůli dlouhému přejezdu do bivaku.

15. ledna
Etapa č. 13: San Rafael-Santa Rosa
Délka celkem: 725 km
spojovačka: 76 km
měřený úsek: 368 km
spojovačka: 281 km

Dva dny před cílem se může pořadí stále měnit. Nikdo si nemůže být jistý, že nezůstane uvězněn v šedém písku nihulských dun - posledních v letošní rally, které se rozprostírají na 40kilometrové ploše. Potom už na závodníky čeká širší a rychlejší trasa až do cíle. Tady se naskytne ojedinělá příležitost vyzkoušet na delší vzdálenosti maximální rychlost závodních strojů, samozřejmě s ohledem na jejich techniku.

16. ledna
Etapa č. 14: Santa Rosa-Buenos Aires
Délka celkem: 707 km
spojovačka: 166 km
měřený úsek: 206 km
spojovačka: 335 km

Klíčem k úspěchu je zůstat soustředěn od začátku do konce závěrečné rychlostní zkoušky - až tam jsou výsledky finální. Snad každý rok odpadli jezdci jen pár metrů před cílem. 206 kilometrů rychlostní zkoušky se pojede po rychlých cestách, a proto musejí být zdolány velmi opatrně. Hrdinové letošního 32. ročníku rallye Dakar budou nejprve oslavováni ve vesnici San Carlos de Bolivar. "Aficionados", vědomi si toho, že nejsilnější momenty radosti se odehrávají na cílové čáře, určitě přijdou v hojném počtu. Po vlně emocí se závodníci přesunou do Buenos Aires, kde budou očekáváni obrovským davem fanoušků. Tady na ně budou čekat ty pravé momenty slávy.

autoři: Dakar.com , onj
Spustit audio