Aleš Loprais na Dakar s novým navigátorem

30. prosinec 2010

Tradiční jméno Loprais nebude chybět ani na startu 33. ročníku rallye Dakar, jehož start je už 1. ledna v Argentině v hlavním městě Buenos Aires. Nepůjde však o šestinásobného vítěze této soutěže Karla Lopraise, ale o jeho synovce Aleše, který usedl za volant soutěžní tatrovky v roce 2007. Za uplynulé čtyři ročníky mladý Loprais vystřídal čtyři navigátory.

Před startem 33. ročníku se Aleš Loprais nechce ohlížet. Poslední dakarská rallye pro něj totiž skončila už na začátku, když jeho tatra na chvíli opustila trať a padla do pasti v podobě velkého kamene nebo spíš z porostu vyčnívající malé skály. Myšlenky na medailové pozice ho však neopouštějí. „Naší prioritou je samozřejmě dojet do cíle, ale na Dakar jedeme s většími ambicemi. Doufám, že se mi bude za volantem dařit a dosáhneme dobrého výsledku. Chtěl bych se držet v první pětce na dosah medailových umístění, abych na to mohl ve správnou chvíli šlápnout a dojet na bedně. Musí však vydržet technika a také musíme jet správným směrem“ říká Loprais.

O správný směr se bude starat Lopraisův nový navigátor, kterým není nikdo jiný než dakarská navigátorská legenda Josef Kalina, dlouholetý parťák Karla Lopraise při cestách za jeho slavnými dakarskými vítězstvími. Zažil začátky účasti českých kamiónů ve slavném maratónu, triumfy i nehody. Při posledním ročníku navigoval liaz Martina Macíka, který dojel do cíle v Buenos Aires čtvrtý mezi kamióny. Aleš Loprais se však kromě Kalinových navigátorských schopností bude překvapivě za volantem spoléhat i na ty své.

„V roce 2006 jsem dělal navigátora strýci Karlovi a to mi dalo obrovské zkušenosti. Byl to náš záměr, abych ve chvíli, kdy nahradím Karla v roli řidiče, věděl, o čem to je. Dokonce mám před sebou vlastní navigaci a do určování trasy zasahuji. Několikrát jsem kritickou situaci zachránil, ale samozřejmě jsem také něco pokazil, to k tomu patří.“

Základem úspěchu na rallye Dakar je výkonná technika. Loprais Tatra Team se tradičně spoléhá na kopřivnickou automobilku, jejíž speciál má výkon přibližně tisíc koní. Přesto nemá na kamióny ruského týmu Kamaz, který je hlavním favoritem na vítězství. „Nejlepší auto v soutěži rozhodně nemáme. Letos jsme jeli Hedvábnou stezku v Rusku v rámci dakarské série, neboli Silk Way rallye, kde jsme očekávali, že budeme ruským kamazům s technikou blíž. Jenže oni nám odskočili o stejný kus, o který jsme se my jim přiblížili.“ Přesto jim chce Aleš Loprais zatápět.

Pro lepší představu o síle soutěžní tatry, kterou bude pilotovat, ještě údaj o jejím zrychlení. „Záleží to například na protivětru, tlaku v pneumatikách nebo také množství paliva v nádrži, protože nádrž pojme devět set litrů paliva, což je dalších devět set kilogramů zátěže, kterou vezeme, a to je znát. Když se zadaří, můžeme uhánět stovkou za dvanáct sekund, ale někdy to může být až sekund patnáct,“ uzavírá Aleš Loprais.

Tak ať to na Dakaru dobře řadí!

autor: jař
Spustit audio