Spáčil učí Dakar okruhového šampióna Vršeckého

2. leden 2011

Už potřetí se vydal na trať slavné rallye Dakar, která má dnes na programu první měřenou etapu mezi argentinskými městy Victoria a Córdoba, pilot tatry Marek Spáčil z Czech Dakar týmu. S nově složenou posádkou touží konečně dojet se svým zeleným kamiónem s číslem 509 až do cíle v Buenos Aires.

Loni ho vyřadily velké problémy s motorem a jeho chlazením, proto pro letošní ročník přichází se změnou. „Problém je, doufám, vyřešen zástavbou zcela jiného motoru značky Caterpillar. Konstrukčně je to jiný motor – má objem 18 litrů a dosahuje výkonu kolem tisíce koňských sil. Po stránce výkonu není moc upravován, díky čemuž věřím, že by měl vydržet a nemusely by s ním být problémy. Museli jsme však upravit chlazení, které jsme dostatečně vyzkoušeli jak v Tunisu při závodu El Chott, tak v pískovnách na našem území i na Slovensku.“

Mohl byste srovnat, který z motorů byl rychlejší – deutz, nebo caterpillar? „Rychlejší je určitě caterpillar a myslím si, že v sobě ještě má velké rezervy. Chtěli bychom ho upravit, aby byl pružnější, ale to už jsme bohužel do startu letošního ročníku nestihli, takže to necháme až na příští rok. Velkou výhodu motoru vidím v motorové brzdě, která značně ulehčí samotným brzdám a nebudeme na ně muset brát až takový zřetel jako v loňském roce. Pružnost motoru značky Caterpillar je minimálně srovnatelná s motorem od společnosti Deutz.“

Ve vaší posádce se objevila hvězda českého motorsportu, ovšem ne na rallye, ale na okruhu – David Vršecký. Nabízí se otázka, zda se budete za volantem střídat, nebo je to Davidova příprava na příští ročník? „Celá spolupráce byla pojata jako příprava na další ročníky. Velmi si cením, že David usedne v kabině vedle mě, protože je opravdu výborný řidič, což jsem si mohl sám ověřit.“

„David se učí číst trať, což je asi úplný základ rallye. Mnoho jezdců rallye i okruhových jezdců si totiž myslí, že když umí jet svoji soutěž, zvládnou i Dakar. Jenže Dakar není jen o řízen, ale i o spoustě dalších faktorů, což David už pochopil. Je to skvělý partner do posádky a schopný člověk v řízení, navigaci i technice. Na přejezdech a spojovačkách bude řídit právě David, aby získával zkušenosti z terénu, a bude pomáhat s navigací. Má tedy klasickou roli kopilota.“

Pamatujeme si vaše účasti na Dakaru, kdy jste ukázal svůj potenciál – svého času jste figuroval na třetím místě v kategorii kamiónů. Máte ještě jiné cíle kromě toho dojet s technikou do cíle? „Vzhledem k velké konkurenci, která je letos v kategorii kamiónů, budu rád, když se budeme pohybovat v první desítce. Hlavní prioritou je pochopitelně dovést auta do cíle a nechceme zbytečně riskovat. Je to ještě běh na dlouhou trať, protože Dakar se prostě nevyhrává hned první rok,“ říká Marek Spáčil.

autor: jař
Spustit audio