Aleš Loprais etapové vítězství nepřeceňuje

8. leden 2011

Roky museli čekat fanoušci českých barev při rallye Dakar na etapové vítězství v kategorii kamiónů. Ve včerejší šesté etapě 33. ročníku z Iquique do Aricy to dokázal synovec šestinásobného dakarského vítěze Karla Lopraise a jeho nástupce v týmu Aleš Loprais. A přerušil tak velmi dlouhou šňůru etapových vítězství jediného týmu – ruského Kamazu.

Před malou chvílí jste dorazili, především gratulace k vítězství v dakarské etapě po čtyřech letech pro české barvy. „ Je to určitě radost, ale jsme unaveni a počítáme spíš celkové výsledky,“ řekl našemu reportérovi Janu Říhovi usměvavý Aleš Loprais. Vy jste přerušili sérii 24 vítězných etap pro ruský Kamaz. Což už také něco znamená, protože jejich a vaše náklady na rallye Dakar jsou úplně někde jinde. „Náš rozpočet činí přesně 0,5% jejich. Z tohoto pohledu je to nejen náš týmový úspěch, ale i ekonomický. Myslím si, že s malým zázemím týmu šestí lidí děláme velkou muziku.“

On by vás samozřejmě pochválili učitel v offroadové autoškole, protože vaše jízda v 6. etapě byla perfektní. Jak vypadá etapa z vašeho pohledu?„Byla hodně technická, hodně kamení, písek fesh-fesh. Nicméně ono štěstí někdy spočívá v neštěstí těch druhých. Někdy se do jízdy mísí defekty a my jsme dnes měli štěstí a projeli jsme etapu relativně klidně. Ruskému závodníkovi Chaginovi na kamazu jsme nadělili deset minut. Což je na dakarskou etapu slušné, protože dneska už to nejsou hodinové rozdíly jako dřív, nýbrž rozhodují minuty a vteřiny. Povedl se nám pěkný výsledek, ale zatím jsme pořád v půlce a nohama na zemi,“ říká opět Aleš Loprais.

Zeptám se na tatru, která je na třetím místě s minimální ztrátou na kamazy po polovině závodu. Jak je na tom tatra po technické stránce? Protože to je hodně důležité při cestě za medailovými pozicemi. „Z pohledu pilota je tatra v bezvadné kondici jako, když jsme ji postavili na start. Nevymetli jsme žádnou extrémní díru, zatím auto běží rovně a všechno funguje. Tlumí to, brzdí, jak má. Převodovka běží, řadí dobře. Pokud se, ale rozbije nějaký závažný díl, nejsme schopni ho tady vyměnit. Zatímco Kamaz běžně mění převody, nápravy. Proto musíme jet tak, abychom auto dovedli do cíle.“

Sobota je ve znamení volného dne na Dakaru. Kromě oprav vaší tatrovky, co máte v plánu? „Musíme dát hlavně dohromady posádku, protože jsme schytali neskutečné rány. Určitě musíme navštívit medical centrum, aby nám zkontrolovali páteř. Mě neskutečně bolí ruka od řazení. Musíme se věnovat sami sobě hodně, protože vždycky myslíme na techniku, ale posádka je zásadní. Když například odstoupí jeden z posádky, je většinou po výsledku,“ uzavírá vítěz 6. etapy v kategorii kamiónů Aleš Loprais.

autor: jař
Spustit audio