Macháčkovi to na Dakaru zatím jede a vítězí samo

3. leden 2011

Čech Josef Macháček musí své soupeře v kategorii čtyřkolek na rallye Dakar doslova iritovat. Asi si spousta z nich říká, proč se na to ve věku třiapadesáti let, jak se říká, nevybodne – v kapse má přece jen už pět dakarských triumfů a brání mladým, aby okusili, jaké to je vyhrát nejtěžší rallye světa. Jenže to od Josefa nečekejte.

Ve včerejší první měřené etapě 33. ročníku byl se svou čtyřkolkou nejrychlejší před týmovým kolegou Martinem Plechatým. Náš reportér v dakarském konvoji Jan Říha si nemohl nevšimnout, jak je Josef Macháček v cíli svěží. Ostatně posuďte sami. Takhle reagoval na první otázku, co na vítězství na úvod říká.

„Začal bych starým českým příslovím, které zní: První vyhrání z kapsy vyhání (smích). Etapa sice byla stavěná pro rychlé čtyřkolky, ale i přesto byla nebezpečná, což potvrdil i pád Poláka Sonika. I já jsem musel ze začátku překonat několik nebezpečných situací, ale v závodě jsem se udržel a snažil jsem se držet závodní tempo. Nebyl to zrovna příjemný začátek, protože hned na 12. kilometru jsem projížděl kolem zraněného motorkáře. To nikdy není dobrý pohled. Etapa byla celkově opravdu rychlá s vysokou průměrnou rychlostí, protože necelých dvě stě kilometrů jsem ujel za 2 hodiny a 17 minut.“

První etapy ukážou, jak je připravený stroj. Vaše kondice v 53 letech je obdivuhodná, první místo v etapě je toho důkazem, nicméně co vám první měřené kilometry z pohledu stroje i kondice ukázaly? „Asi na 150. kilometru rychlostní zkoušky jsem zjistil, že mě jízda baví, což je pro mě velice důležité. Zároveň jsem cítil, že čtyřkolku vůbec nemusím držet a že mě vůbec nebolí ruce. Tohle prostě ještě není ta náročná a vyčerpávající etapa. Ty nás teprve čekají. Za chvíli přijdou triálové úseky a zastavování na hřebenech písečných dun, kdy je člověk unaven víc psychicky než fyzicky, protože musí neustále hlídat, co přijde za hranou.“

Rychlostní zkouška první etapy byla na určitých úsecích rozdělena na trať pro motorky společně s čtyřkolkami a pro auta s kamióny. Proč pořadatelé přistupují k tomuto řešení? „ Na stém kilometru se cesta stočila do hor a jelo se po úzkých cestách. Auta by se tam ještě vešla, ale kamióny po měly velké problémy, protože trasa vedla farmářskou oblastí, kde jsou cesty často lemovány ploty. A ty by asi velké kamióny poničily. Podle mě to byl určitě rozumné rozhodnutí.“

Zatáčet ve vysoké rychlosti na čtyřkolce je pro laika svým způsobem věda, protože čtyřkolka není tak agilní jako klasická motorka. Byla první etapa technicky náročná právě z tohoto pohledu? „Etapa byla jako dělaná pro čtyřkolky, protože byť tam byly zatáčky, které se jezdily ve stokilometrové rychlosti, na čtyřkolce šly projet podstatně rychleji. Teď jsem se díval na výsledky a jsem asi na 38. místě v absolutním pořadí, což znamená, že jsem musel předjet – vzhledem k tomu, že jsme startovali až za kategorií motorek – 150 jezdců,“ uzavírá Josef Macháček.

autor: jař
Spustit audio