Mikulovu toyotu vyřadil jemný fesh-fesh

12. leden 2011

Do druhé poloviny rallye Dakar po dni volna odstartovalo z původních tří českých osobních aut v soutěži jediné. V Toyotě Landcruiser 120 se startovním čísle 388 jela posádka Petr Mikula – Ivan Novák z týmu Vinland Dakar. I když jim kvůli 58 hodinám penalizací patřilo poslední 78. místo v hodnocení aut po sedmé etapě, nevadilo jim to. Chtěli prostě dojet do cíle v Buenos Aires, když už za svůj sen utratili milióny korun.

Technické problémy v nejtěžší osmé etapě jejich snění však zarazily. „Asi po 250 kilometrech rychlostní zkoušky auto najednou přestalo jet. Zjistili jsme, že vyhořel kontakt od palivového čerpadla, což zapříčinilo i poruchu hlavní řídící jednotky a elektroinstalace. Pokoušeli jsme se to opravit, pracovali jsme celou noc a nakonec se nám to asi před šestou hodinou ranní podařilo. Potom se nám podařilo dojet do bivaku, ale bohužel jsme byli diskvalifikováni, protože jsme neprojeli všechny kontrolní body,“ říká Peter Mikula.

Závadu na vaší toyotě způsobil jemný písek fesh–fesh, který je tak jemný a drobný, že se dostane opravdu všude. „Je to jako velmi, ale skutečně velmi jemná mouka, asi 20- nebo 30centimetrová vrstva, která se valí přes auto jako voda nebo sníh a je úplně všude. Když jsme otevřeli motor, byl kompletně obalen prachem. Přestože jsme měli pojistkovou skříň utěsněnou a zalepenou, když jsme ji otevřeli, byla plná prachu. Ten může způsobit propojení některých kontaktů a součástka vyhoří.“

Na minulém 32. ročníku rallye jste skončil ještě před vjezdem do Chile na území Argentiny, letos jste dojel až do Chile. Zůstává ve vás stále touha Dakar dojet? „Samozřejmě, protože v obou případech předčasného ukončení závodu byla příčinou technická porucha. Kdybych třeba sjel z rokle, urazil nápravu nebo převrátil auto na střechu, byla by to moje jezdecká chyba, ale my jsme jeli velmi dobře.“

Jak vidíte letošní ročník z pohledu náročnosti a rozmanitosti trati? „Zdá se mi, že pořadatelé připravují každým rokem těžší Dakar. Je to zřejmě nějaký vývoj. Ovšem ukazuje se, že vozy v třídě T 2 neboli produkční vozy na to už nemají. Všechno se točí kolem speciálů, za kterými stojí obrovské finanční prostředky. Tady vidím trochu problém,“ vysvětluje Peter Mikula.

autor: jař
Spustit audio