Leoš Loprais: kromě motoru a převodovky je auto na výměnu

13. leden 2012

Havarovaná tatra Aleše Lopraise jede s konvojem závodu do peruánské Limy naložená na podvalníku za doprovodným vozem. Ten řídí bratr Aleše Lopraise a jinak mechanik týmu Leoš.

Právě on přijel na místo pár hodin po nehodě, aby s týmem mechaniků obrátili auto ležící na střeše a naložili ho na podvalník, a to bez jeřábu.

„Bylo to náročné, protože tam nebyl zrovna dobrý přístup. Auto leželo v dolině vedle cesty a kolem samý fesh-fesh (výraz fesh-fesh znamená velmi jemný prach podobný třeba hladké mouce). Tatru jsme nakládali asi pět hodin za pomoci vyprošťovacích vaků, které používají hasiči na zvedání aut. Z místa nehody jsme odjížděli po pěti hodinách a do bivaku jsme dorazili druhý den v šest hodin ráno,“ popisuje Leoš Loprais v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.

Jak dopadlo auto po nehodě? Ze své role mechanika to jistě dokážeš dobře posoudit.

„Přesně to budeme schopni posoudit až doma, ale v této době mohu říct, že přední náprava, kabina, rám a roura je na výměnu. Motor a převodovka se bude dát použít, uvidíme, jak dopadla zadní osa, ale jinak je to na výměnu celého auta.“

Bezpečnost tatrovky se asi ukázala jako vysoká vzhledem k zdravotnímu stavu posádky. Přece jen náraz v 90kilometrové rychlosti a dva kotrmelce mohly dopadnout mnohem hůř.

„Kabina je sice trochu pomačkaná, ale rám se nehnul, takže z tohoto pohledu bezpečná je. Aleš odletěl ve čtvrtek do Čech, Petr Almáši zůstal pět dnů na pozorování v nemocnici navigátor Michal Ernst by měl s námi cestovat až do konce.“

S havarovanou tatrou pokračujete po ose s konvojem závodu?

Zdevastovanou Lopraisovu tatru přivezli do bivaku ještě v noci po nehodě

„Přesně tak, jedeme z bivaku do bivaku. Není důvod se zbytečně hnát do Limy, protože je to všechno zaplacené.“

Jak prověřila rallye Dakar Alešovu Tatru Jamal?

„První zkušenosti byly na Silk Way Rally a tam nebyly žádné problémy. Tady to probíhalo stejně kromě drobností například v podobě popraskané kabiny, jinak to byla klasická údržba, čistění filtru, výměna brzd a pneumatik,“ uzavírá Leoš Loprais.

autor: jař
Spustit audio