11. etapa: rallye Dakar poprvé v Peru

13. leden 2012

Třetí jihoamerický stát přivítal letošní konvoj rallye Dakar. Nutno říct, že už poměrně prořídlý, když z původních 443 strojů jich stálo na startu už jen 289. Trasa vedle z chilské Aricy do peruánské Arequipy a po celou dobu na ní číhalo jezdci velice obávané nebezpečí, písek fesh-fesh.

Pro motorkáře byla dnešní etapa okořeněná tím, že budou spát společně se čtyřkolkáři ve speciálním odděleném bivaku. Koncept této takzvané maratónské etapy byl naposledy použit ještě v africkém ročníku Dakaru 2007 v Maroku. Pro motorky a čtyřkolky to znamená, že po dojezdu do bivaku se nesetkají se svými asistencemi, které uvidí až následujícího dne na náhorní plošině Nasca.

Pořadatelé přichystali na dnešní den tedy nejen dva bivaky, ale také dvě trasy, jenže to by museli mít na své straně nakloněné počasí. To opět předvádělo své rozmary a v posledních dnech smáčelo vytyčenou závodní trasu silným deštěm. Vyschlá koryta řek tak už nebyla vyschlá a závodníkům by přišly vhod spíš kánoe.

Rychlostní zkouška byla druhá nejdelší, 556 kilometrů, a opět byla rozdělena „nepříjemnou“ neutralizační částí – vzpomeňte si, jak dopadl Aleš Loprais na podobném přejezdu mezi dvěma měřenými úseky v deváté etapě. Dnes byla neutralizace kvůli přejezdu hranic mezi Chile a Peru. Všichni závodníci dnes zpočátku jeli po stejné trase, ale po neutralizaci směřovali každý do svého bivaku.

Motorky

Trasa byla velmi náročná. Co jiného také od pouště Atacama čekat. Občas se jelo po zpevněných prašných cestách, ale jinak to byla jízda rozlehlou pouští a fesh-fesh – opravdu neuvěřitelně jemný písek, ve kterém utopíte auto dřív, než řeknete borůvkový koláč. O to těžší je jízda v tomto terénu, protože v písku jsou ukryté velké balvany, které mohou kdykoliv prorazit kolo nebo sestřelit motorkáře ze sedla. Aby toho nebylo málo, tak fesh-fesh hrozně práší a jízda v závěsu je nemožná.

Motorkáři však musejí zvládat nejen vysoké tempo jízdy v těžkém terénu, ale do toho ještě správně navigovat. Dnes to některým dělalo problémy a přišly navigační chyby. Nevyhnuly se jim ani největší hvězdy – Despres, Coma nebo také Barreda Bort.

Tato menší zaváhání však nestála jezdce moc času, rozhodovalo se spíš v dunách v okolí 120. kilometru speciálu. Po první bezmála 200kilometrové části měřeného úseku bylo zase „všechno, jak má být“ alespoň z pohledu favoritů. Despres první, druhý Coma a ze třetího místa je sledoval Barreda Bort.

Despres dokázal zajet i druhou část nejrychleji a v cíli sesednul z motorky jako první. Před Comu se však dostal jeho krajan Gerard Fares Güell, takže na Comu zbylo třetí místo. Ztratil ale jen dvě minuty. Čtvrtým místem se blýskl Francouz Aubert. Všichni jedou na stroji KTM 450 Rally. Páté místo získal pro tým Husqvarnu Španěl Barreda Bort.

Desátý dojel slovenský jezdec Štefan Svitko a zatím si drží průběžnou pátou pozici. Vede si opravdu skvěle. Na zátylku však už pociťuje dech dotírajícího Španěla Güella, který na něj ztrácí po dnešním výborném výkonu jen dvě minuty. Zhruba stejný rozdíl dělí Desprese a Comu na prvních dvou místech. Despres drží prozatímní vedení.

Jan Veselý dovezl svoji Yamahu WR 450F na 57. místě se ztrátou téměř 1,5 hodiny na vítěze a celkově mu patří 66. místo.

Čtyřkolky

Vzhledem k tomu, že na startu 11. etapy měl lídr Alejandro Patronelli náskok 80 minut před svým bratrem Marcosem a na trati se nestaly žádné zásadní události, první tři místa této kategorie zůstala nezměněna. První je stále Alejandro před Marcosem Patronellim a třetí je jejich argentinský krajan Tomas Maffei.

Profil tratě 11. rychlostní zkoušky – do neutralizační části jely všechny stroje po stejné trase, po přejezdu hranic s Peru pokračovaly motorky a čtyřkolky do speciálního bivaku

Auta

Dlouhá jízda pouští v jemném fesh-fesh písku a nepříjemné peruánské duny znepříjemňovaly trasu i automobilům. Do toho foukal silný vítr, takže se hodně prášilo a předjíždění bylo obtížné.

Pro fanoušky bouřliváka Robbyho Gordona byla i v tomto horkém počasí jako ledová sprcha zpráva o jeho diskvalifikaci. Pořadatelé vyřadili jeho hummer ze závodu na základě nesplnění technických podmínek po dojezdu 9. etapy z Antofagasty do Iquique. Gordon pochopitelně podal proti diskvalifikaci protest a do vyřešení v závodu zatím pokračuje.

Včerejší hořká zpráva však zřejmě otrávila nejen Robbyho, ale i jeho hummer, protože ho v neutralizační části postihly velké technické komplikace, kvůli kterým stál na místě přibližně dvě hodiny. Nakonec se mu podařilo auto rozjet, ale to už byli všichni soupeři daleko vpředu na startu druhé poloviny rychlostní zkoušky.

Tu zvládl projet nejrychleji Peterhansel před svými týmovými kolegy Romou a dos Santosem. Čtvrtý byl De Villiers s toyotou a páté a šesté místo opět patřilo „minískům“ v pořadí Novitskiy, Holowczyc – ten nakonec dokázal opravit včerejší technické problémy s posilovačem řízení a etapu dokončil. Tímto se omlouvám za jeho předčasné vyřazení ze závodu.

Robby Gordon nakonec dokončil etapu se ztrátou téměř dvou hodin a patřilo mu až 23. místo, ovšem jeho setrvání závodě je ve hvězdách.

Vozy Mini tedy poměrně jednoznačně dominují kategorii aut. První je Peterhansel, druhý Roma s 22minutovým odstupem a na třetí místo se po dnešní velké ztrátě Gordona posunul De Villiers s Toyotou Hilux. Ten už však ztrácí přes hodinu.

Čtvrtý je tedy Gordon s víc než dvouhodinovým mankem, páté je další mini Rusa Novitskiyho a šestá druhá toyota týmu Overdrive pilotovaná Argentincem Alvarezem. To je pro tento tým velký úspěch. Sedmé místo průběžně patří Sousovi, který jede s BMW převlečeným za čínský Great Wall.

Kamióny

Po první části rychlostní zkoušky se nejlépe vypořádala s nástrahami dnešní trati iveca nizozemského týmu De Rooy. Okupovala první tři místa v pořadí Stacey, Biasion, De Rooy. Čtvrtý jel Ardavichus, ale měl už 15minutovou ztrátu.

V druhé polovině se však dostal do tempa kamaz pilotovaný Karginovem, který byl na posledním kontrolním bodě rychlostní zkoušky už druhý. Etapu nakonec vyhrál a za sebou nechal všechna iveca v pořadí Stacey, Biasion, De Rooy.

Fantastické páté místo obsadila tatra Czech Dakar týmu s posádkou Kolomý, Kilián, Kilián, která dojela jen 13,5 minuty za vítězem. Podle zpráv z webových stránek týmu si ve včerejší etapě na chvíli odpočinula na boku, a proto nakonec ztratila tolik času.

Stalo se to při přejezdu mezi dvěma dunami, kdy se za horizontem objevilo zapadnuté auto. Naštěstí o sobě dala posádka vědět, takže tatra nenajela přímo do něj, ale musela prudce uhnout a to byl kámen úrazu. Neměla totiž už dostatečnou rychlost a vzhledem k velkému náklonu, pod kterým se duny musejí projíždět, aby auto nezapadlo v jejich středu, prohrála bitvu s fyzikálními zákony.

Opravy a údržba tatry Martina Kolomého

Kamión se podařilo dostat na kola až za pomoci další závodní tatry pilotované Brazilcem De Azevedem. S ním jede v kabině i Čech Jaromír Martinec v roli mechanika. Smutné je, že kolem „padlé“ tatry projelo několik dalších kamiónů, které jí nepomohly. Alespoň že její sestra se k ní neotočila zády.

Dva české kamióny v první desítce

V první desítce dnes dojel i další český kamión Liaz s posádkou Valtr, Pabiška, Bervic. Byl sedmý se ztrátou 20 minut. Před ním byl o půl minuty rychlejší Ilgizar Mardeev s kamazem. Ardavichus nakonec skončil devátý. Tomáš Vrátný skončil na 19. místě.

Celkové pořadí na medailových místech se nemění. První zůstává bezpečně De Rooy, který má náskok 56 minut na svého týmového kolegu Staceyho. Třetí je Ardavichus s kamazem. Na čtvrté místo se díky dnešnímu výkonu posunul další kamaz pilotovaný Karginovem a pátý je třetí kamaz v TOP 5 se zkušeným Ilgizarem Mardeevem.

Martin Kolomý s tatrou si celkově polepšil o jednu příčku a je už sedmý, Jaroslav Valtr s liazkou si polepšil o dvě místa na 14. pozici, ale na nejlepší desítku ztrácí už přes pět hodin. Desátá je tatra De Azeveda s celkovou ztrátou –7:30:46.

Popis trati 12. etapy z Arequipy do Nascy:
Jen přelet nad touto oblastí vám dovolí obdivovat proslulé záhadné motivy vytvořené před více než dvěma tisíci let. Cesta rychlostní zkoušky vytvoří další obrazce na mapě Peru, které můžeme připodobnit k písečnému drakovi. Ačkoli budou pasáže s písečnými dunami rovnoměrně rozprostřeny, stoprocentně si závodníci zapamatují jen jednu, která udělala největší dojem i na tým, který trasu navrhoval.

Dvacetikilometrový úsek, na kterém se bude střídat duna za dunou, je přenese do jiné dimenze. Vzhledem k tomu, že písek zůstane v této řadě dun pevný, na piloty nečeká tvrdá práce. Specialisté na duny však budou schopni překvapit právě v této etapě. Tedy pokud si ještě pamatují na poušť v Mauretánii a triky, jak překonat tamní písečné kopce.

Arica, Chile – Arequipa, Peru (598 km / RZ 478 km)

Motocykly:
1. Despres (Fr./KTM) 4:03:37, 2. Farres (Šp./KTM) –1:39, 3. Coma (Šp./KTM) –2:01, …10 Svitko (SR/KTM), 57. Veselý (ČR/Yamaha) –1:27:52.

Průběžné pořadí:
1. Despres 37:11:16, 2. Coma –2:22, 3. Rodrigues (Portug./Yamaha) –1:08:40, 4. Svitko –1:34:56 ...66. Veselý –15:40:47.

Čtyřkolky:
1. A. Patronelli 4:53:45, 2. M. Patronelli –31, 3. Maffei (všichni Arg./Yamaha) –18:57.

Průběžné pořadí:
1. A. Patronelli 45:23:40, 2. M. Patronelli –1:20:00, 3. Maffei –1:55:43.

Automobily:
1. Peterhansel, Cottret (Fr./Mini) 3:56:53, 2. Roma, Périn (Šp., Fr./Mini) –3:44, 3. Leal Dos Santos, Fiuza (Portug./Mini) –8:56.

Průběžné pořadí:
1. Peterhansel, Cottret 32:38:05, 2. Roma, Périn –22:49, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) –1:11:01.

Kamióny (552 km/ RZ 432 km):
1. Karginov (Rus./Kamaz) 3:52:50, 2. Stacey (Niz./Iveco) –3:03, 3. Biasion (It./Iveco) –5:02, ...5. Kolomý (ČR/Tatra) –13:31, 7. Valtr (ČR/Liaz) –20:08, 19. Vrátný (ČR/Tatra) –1:49:24.

Průběžné pořadí:
1. De Rooy (Niz./Iveco) 37:51:55, 2. Stacey –55:58, 3. Ardavichus (Kaz./Kamaz) –1:20:29, ...7. Kolomý –5:31:08, 14. Valtr –12:33:23, 17. Vrátný –1:49:24.

autor: onj
Spustit audio