12. etapa: Valtr s liazkou šestý

31. prosinec 2012

Dnešní etapa z Arequipy do Nascy měla na programu 245 kilometrů dlouhý speciál. Jede se už na území Peru, kde je poušť Atacama nejširší a vytahuje proti závodníkům jeden trumf za druhým v podobě dechberoucích polí písečných dun.

Krásné, rychlé úseky podél pláží Tichého oceánu ze začátku měřeného úseku vystřídaly velmi těžké technické pasáže v písečných dunách ke konci. Tam byl opět všemi obávaný fesh-fesh, tedy taková extrémně jemná a lehká moučka, na které se auto chová jako na sněhu.

Sami pořadatelé už dopředu avizovali tuto etapu jako jednu z nejzajímavějších, protože když v průběhu roku připravovali trasu letošní rallye Dakar, byli uneseni rozlohou místních dunových polí. Obzvlášť si zapamatovali jeden 20kilometrový úsek, který na jezdce čeká ke konci speciálu, kde to byla jedna duna vedle druhé. Podle jejich slov se tímto úsekem dostanou do jiné dimenze.

Motorky

Jezdci motorek a čtyřkolek včera trávili noc ve speciálním bivaku, kam neměly přístup jejich asistenční vozy, takže nemohli využít týmový servis a zázemí. Nebo to byl alespoň záměr pořadatelů.

Některé týmy, samozřejmě že favoritů na vítězství, přistavily servisní kamióny podél cesty do bivaku, takže si jezdci po cestě udělali krátkou zastávku, dali si sprchu, mechanici mezitím zkontrolovali motorku a oni pokračovali do bivaku. To pořadatelům trochu nevyšlo, protože tím jen nahráli do karet favoritům.

Profil tratě 12. rychlostní zkoušky

Dnes startoval do 245kilometrového speciálu první Despres a možná kvůli neznalosti místního terénu na to trochu doplatil. Coma startoval jako třetí a celkově ztrácel na Desprese necelé 2,5 minuty. Na jednotlivých kontrolních bodech zajížděli velmi podobné časy, ale před cílem za to Coma vzal a nadělil Despresovi téměř čtyři minuty.

Díky tomu se Marc Coma posunul opět do čela klasifikace motorek, ale má jen 1,5minutový náskok před svým týmovým kolegou Despresem. Zítra to tedy bude pro změnu Španěl, kdo pojede jako první a bude dělat Francouzovi cestu.

Druhý dnes dojel „nosič vody“ Marca Comy, jeho krajan Joan Barreda Bort na husqvarně. V posledních etapách zajíždí tento mladík opravdu skvělé výsledky. Třetí skončil další španělský jezdec Jordi Viladoms na KTM s tříminutovou ztrátou, to je mimochodem bývalý Comův „nosič vody“, který letos jede už na „svoje triko“.

Svitko zajížděl nejrychlejší časy

Štefan Svitko na KTM dojel nakonec „až“ devátý. První desítka je samozřejmě fantastické místo, jenže to mohlo být mnohem lepší. Na prvních dvou kontrolních bodech byl totiž nejrychlejším motorkářem z celého startovního pole. Sice jen o pár sekund, ale byl.

Nejrychlejší Slovák na Dakaru Štefan Svitko

Když však trasa 12. etapy zavedla závodníky od moře do vyšších poloh, začal Štefan trochu ztrácet, na posledním kontrolním bodě byl šestý, ale nakonec až tedy devátý se ztrátou devíti minut.

Bohužel si neudržel včerejší celkové čtvrté místo, na které se nakonec posunul kvůli udělení penalizace v tu dobu čtvrtému Villadomsovi za výměnu motoru. Svitko byl tedy o pět minut před ním, jenže dnes zajel Villadoms o šest minut rychlejší čas, takže je opět čtvrtý celkově. No je to tuhý boj. Nutno říct, že Svitko jako jediný z první desítky ještě neměnil motor, tak snad ví, co dělá.

Druhý úspěch pro slovenské vlajky zaznamenal Dušan Cipka na stroji BMW G450X, když zajel osmý nejrychlejší čas jen osm minut za vítězem. Celkově je však až v sedmé desítce.

Jan Veselý se svojí yamahou a kulatým startovním číslem 100 zajel až 78. čas a ztratil bez dvou minut dvě hodiny.

Čtyřkolky

První dvě místa opět patřila argentinským bratrům Patronelliovým, tentokrát v pořadí Marcos, Alejandro. Neměli mezi sebou ani minutový odstup. Po 14 minutách protnul cílovou pásku už tradičně jejich krajan Tomas Maffei. V této kategorii se tedy nic převratného neodehrálo a první místa jsou stále obsazena v pořadí Alejandro, Marcos a Tomas.

Gumaři rallye mají večer i v noci co dělat

Auta

V kategorii aut se naopak dějí věci. Robby Gordon je naštvaný na pořadatele za, podle jeho názoru, neoprávněnou diskvalifikaci ze závodu. Teď kolují v dakarských kuloárech už tři varianty, proč by tomu tak mělo být – od technických úprav až po nepřihlášenou asistenci.

Gordon samozřejmě proti diskvalifikaci podal protest, jenže pořadatel má dva měsíce na vydání oficiálního rozhodnutí, takže pokračuje v závodě. Horkou krev se mu zřejmě podařilo vlít i do útrob svého závodního speciálu Hummer, protože dnes vozy Mini nechal daleko za sebou.

Pravda, pomohly mu k tomu těžké peruánské duny, které se podle dakarských odborníků velmi podobají těm v africké Mauretánii, jen jsou dvakrát vyšší. Spoustu času v nich ztratil Peterhansel a jeho další týmoví kolegové Roma a Holowczyc. Také De Villiers se svojí Toyotou Hilux zapadl, ale ztratil jen pár minut.

„Minískům“ zbyla jen světla pro pláč

Vzhledem k tomu, že do dnešní etapy startoval Robby Gordon až z 22. místa, ve chvíli, kdy dojel do cíle, tam už byli Novitskiy, De Villiers, Roma a Peterhansel seřazeni v tomto pořadí. Když viděli jeho výsledný čas, měli jediné štěstí, že „měli přidrátovanou bradu k uším, protože jinak by jim spadla až do písku“. Gordon byl totiž o 15 minut rychlejší než do té doby první Novitskiy a dokonce o 26,5 minuty rychlejší než Peterhansel.

Pečlivá očista vozů Mini od všudypřítomného prachu po dojezdu do bivaku

Američanův komentář v cíli etapy byl však tak peprný, že by se toho moc zveřejnit nedalo. Gordon, ale nejen on, je opravdu rozčilený, že se závod nerozhoduje na trati, ale u „kulatého stolu“.

Po dojezdu dalších vozů do cíle 12. etapy se však pořadí ještě změnilo. Výborné čtvrté místo zajel nizozemský jezdec rallye a okruhový jezdec Bernhard Ten Brinke s vozem Mitsubishi Racing Lancer. Jako letošní dakarský nováček si nevede špatně, v první polovině závodu se dostával do tempa a v druhé polovině byl až na jednu výjimku v první desítce.

Pátý byl Nani Roma s vozem Mini All 4 Racing, který je poháněn dieselovým motorem, a na šesté místo před Peterhansela se dostal Argentinec Alvarez s další Toyotou Hilux. Ta jede naopak na benzín. Alvarez se na letošním ročníku drží na přelomu první a druhé desítky.

Celkové pořadí aut se však ani po dnešní bezchybné jízdě Robbyho Gordona nezměnilo, protože ten ztratil ve včerejší etapě dvě hodiny kvůli poruše svého hummeru, takže jen trochu ztenčil ztrátu na průběžně třetího De Villierse na 38 minut. Ten je přes hodinu za Peterhanselem, celkově druhý Roma ztrácí rovných dvacet minut na lídra.

Kamióny

Kamióny vyrazily na trať tradičně jako poslední a ke konci měly obrovské problémy v rozježděných dunách. Spousta z nich včetně favoritů ztratila hodně času vykopáváním zapadnuté techniky, mezi nimi všechna vedoucí iveca a také kamaz Karginova a Ardavichuse. Škoda že už není na trati Aleš Loprais, ten by jim to jistě ukázal.

De Rooyovo Iveco v práci mechaniků

De Rooy, Stacey i Biasion nakonec dokázali získat pro tým Iveco další hattrick. De Rooy byl jen o půl minuty rychlejší než Stacey a Biasion, kteří zajeli naprosto sejný čas. Karginov se topil v dunách téměř tři hodiny a skončil hluboko ve startovním poli. Díky tomu klesl z celkového čtvrtého místa na šesté a před něj se posunul další jezdec iveca Adua. Čtvrtý je kamaz Mardeeva, třetí další kamaz Ardavichuse, druhé místo drží Stacey s ivecem a bez mála hodinový náskok si v pozici lídra kategorie kamiónů udržuje stále Nizozemec De Rooy.

V cíli 12. etapy v Nasce jsou také tři české kamióny v pořadí šestý Jarda Valtr s liazkou, 11. Tomáš Vrátný a 12. Martin Kolomý, oba s tatrou. Man Miroslava Zapletala, který jede v závodě jako rychlá asistence bývalého polského skokana na lyžích Adama Malysze, dojel nakonec až na 36. místě. Martin Kolomý bude mít zítra pořádnou práci udržet za sebou dotírajícího Biasiona s ivecem, který celkově ztrácí na tatru jen šest minut a brousí si zuby na její průběžné sedmé místo.

Popis trasy 13. etapy z Nascy do Pisca:
Přírodu v tomto kraji charakterizují majestátné duny. Ty udrží dostatečné napětí na konci závodu spojené s očekáváním vítězů. Ti, kteří po vavřínech netouží a chtějí hlavně dojet, nesmí v tomto úseku nic podcenit, přestože cíl je poměrně blízko. Musí se totiž pod vlivem únavy po ujetých tisícovkách kilometrů doslova porvat s porcí náročných dun a vyhnout se nepřehledným údolím, která vypadají podobně těm, jimiž naopak projet musí. Tady si každý závodník uvědomí, co to znamená, když se řekne extrémní úsilí.

Arequipa–Nasca (504 km / RZ 245 km)

Motocykly:
1. Coma (Šp./KTM) 2:24:38, 2. Barreda Bort (Šp./Husqvarna) –2:43, 3. Viladoms (Šp./KTM) –3:10, 4. Despres (Fr./KTM) –3:57, ... 8. Svitko (SR/KTM) – 9:11, 78. Veselý (ČR/Yamaha) –1:58:00.

Průběžné pořadí:
1. Coma 39:38:16, 2. Despres –1:35, 3. Rodrigues (Portug./Yamaha) –1:13:49, 4. Villadoms (Šp./KTM) –1:40:34, 5. Svitko –1:41:45, ...68. Veselý –17:36:25.

Čtyřkolky:
1. M. Patronelli 2:57:29, 2. A. Patronelli –42, 3. Maffei (všichni Arg./Yamaha) –13:54.

Průběžné pořadí:
1. A. Patronelli 48:21:51, 2. M. Patronelli –1:19:18, 3. Maffei –2:23:55.

Automobily (657 km/ RZ 245 km):
1. Gordon, Campbell (USA/Hummer) 2:14:32, 2. Novickiy, Schulz (Rus., Něm./Mini) –15:18, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) –22:06.

Průběžné pořadí:
1. Peterhansel, Cottret (Fr./Mini) 35:19:04, 2. Roma, Périn (Šp., Fr./Mini) –20:00, 3. De Villiers, Von Zitzewitz –1:06:40.

Kamióny:
1. De Rooy 2:59:00, 2. Stacey (oba Niz./Iveco) –32, 3. Biasion (It./Iveco) –32, ...6. Valtr (ČR/Liaz) –15:33, 11. Vrátný –39:56, 12. Kolomý (oba ČR/Tatra) –59:00, 36. Zapletal (ČR/MAN) –2:43:21.

Průběžné pořadí:
1. De Rooy 40:50:55, 2. Stacey –56:30, 3. Ardavichus (Kaz./Kamaz) –1:39:43, ...7. Kolomý –6:30:08, 14. Valtr –12:48:56, 18. Vrátný –16:03:21, 39. Zapletal –23:15:12 (+12hodinová penalizace)

autor: onj
Spustit audio