Josef Macháček: pokud protest neuspěje, na start nenastoupím

1. leden 2012

Pro Josefa Macháčka měl být dnešní start rallye Dakar posledním v roli jezdce na čtyřkolce. Zvládal ji tak dobře, že dokázal nejtěžší rallye světa vyhrát celkem pětkrát. Poslední účast mu však zhořkla ještě dřív, než stačil do závodu vyjet.

Celkem sedm čtyřkolek včetně Macháčkovy yamahy pořadatelé při technických přejímkách označili za neodpovídající předpisům závodu. Zjednodušeně řečeno, rozhořel se spor o to, jestli může mít čtyřkolka pro Dakar vestavěný jiný motor než ten, který do ní konstrukčně patří.

„Pořadatel se zřejmě na základě argentinské lobby rozhodl, že žádné stavěné stroje nepustí do závodu. Sice můžeme na trať vyjet, ale pojedeme mimo závod a v cíli nebudeme klasifikováni. To je pro mě samozřejmě nepřijatelné, a proto podáváme proti tomu protest. Pokud s ním neuspějeme, jsem rozhodnut na start letošního Dakaru nenastoupit,“ vysvětluje Josef Macháček v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.

Kde nastal problém? Nejen ty přece stavíš čtyřkolky už léta a doposud se žádný problém s pořadateli neobjevil.

„Dokonce ani pořadatel sám neví, jaký je hlavní důvod pro vyřazení našich strojů z kategorie čtyřkolek. Na naše dotazy totiž reaguje stále obecnějšími prohlášeními. Podali jsme proto konečný, placený protest, ve kterém jsou konkrétně zmíněny odstavce příslušných předpisů. Teď je to už téměř právní bitva.“

Inovovaná čtyřkolka Josefa Macháčka

„Velmi mě to mrzí, protože kvůli tomu tu nejsem. Přijel jsem sem závodit a chci dojet do cíle letošního Dakaru, ale že má kariéra za řidítky čtyřkolky skončí právě takhle, to jsem opravdu nečekal.“

Kolik peněz a času stojí výprava s konkurenceschopnou čtyřkolkou na Dakar?

„Je to vlastně sedmiměsíční maratón práce na stroji a dalších příprav – musí se koupit náhradní pneumatiky, ráfky, řetězy a tak dále. Potřebujete zařídit ubytování, satelitní telefon a další spoustu věcí okolo. Toto rozhodnutí závodníka stojí kolem osmi set tisíc korun.“

Jaký je rozdíl mezi vaší yamahou a těmi, se kterými jezdí Argentinci?

„Liší se hlavně motorem. I argentinské čtyřkolky jsou upravené, protože předpisy jasně hovoří, že jakákoliv úprava stroje pro rallye je povolena. Přece jen je to maratónský závod a pro takový typ pořadatel musí tyto úpravy povolit.“

„Například je tu Francouz Declerck, na minulém Dakaru čtvrtý, který se dva měsíce před startem závodu zeptal přímo pořadatele, jestli na svém stroji značky Polaris může vyměnit motor za obsah 690 ccm. Přestože mu to bylo písemně povoleno, tak ani jemu nebyl start do závodu povolen. Myslím si, že největší problém je v tom, že naše stroje mají o trochu větší úpravy než stroje místních jezdců,“ uzavírá Josef Macháček.

autor: jař
Spustit audio