Michal Ernst: na přejezdu postihl řidiče mikrospánek

11. leden 2012

Tatra Aleše Lopraise, která byla druhá v pořadí kamiónů, měla při včerejší velmi náročné deváté etapě rallye Dakar těžkou nehodu. Při dlouhém přejezdu po silnici mezi dvěma měřenými úseky sjela mimo vozovku, několikrát se převrátila a skončila na střeše.

Pilot Aleš Loprais a mechanik Petr Almáši byli po základním vyšetření lékaři rallye převezeni na další vyšetření do nemocnice v chilském Iquique. U navigátora Michala Ernsta lékaři rallye důvod pro další vyšetření neviděli. Ironií osudu je, že právě včera měl Aleš Loprais narozeniny.

„Seběhlo se to velmi rychle. Kvůli únavě jsme asi nevěnovali moc pozornosti řízení na přejezdu a sjeli jsme z dálnice. Ta vedla na asi dvoumetrovém náspu, ale vzhledem k tomu, že auto jelo docela rychle, tak se ihned zapíchlo do písku a šlo přes čumák na střechu. Byla to obrovská rána,“ popisuje Michal Ernst v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.

Rychlostní zkouška byla rozdělena dlouhým přejezdem, při kterém se nehoda stala. V těchto úsecích asi přemáhá člověka únava, což musí být velmi náročné na koncentraci.

„Přesně tak. Člověk si trochu oddychne, že má 400 kilometrů rychlostní zkoušky za sebou, a koncentrace poleví. Do toho vysoké teploty a jen rovná silnice. To se prostě nedá.“

Jak dopadla tatra po dvou kotrmelcích?

„Moc toho z ní nezbylo, chybí jí nějaká kola, kabina je poničená, takže se obávám, že tento vůz si asi už moc závodních kilometrů neodjede.“

Jak je zajištěna pomoc na Dakaru? Nehoda se stala na přejezdu, jak dlouho trvalo, než k vám přiletěl vrtulník?

„Sice je jednoduché někoho kritizovat, ale musíme si uvědomit, že tato etapa se rozkládala téměř na dvou tisících plošných kilometrech, což je obrovský prostor. Hned po nehodě u nás začala zastavovat další auta a za chvíli u nás zastavili moji přátelé z Čech, kteří měli v autě lékárničku. Potom přiletěl první vrtulník, nevím přesně, za jak dlouho, a následoval přílet vrtulníku chilské armády, který nás transportoval k lékaři.“

Museli jste být z kabiny vyprošťováni, nebo jste se dostali ven sami?

„Já i s Alešem jsme se dostali ven sami, ale Petra Almášiho jsme museli vytahovat, protože tam byl trochu zaklíněn.“

Pamatuješ si poslední okamžiky před nehodou?

„Nevím vůbec nic. Přiznám se, že jsem spal jako dudek.“

Jaký je váš zdravotní stav?

„Na rozdíl od kluků jsem na tom docela dobře. Možná mám zlomené nějaké žebro, pár pohmožděnin, nemůžu se pořádně nadechnout a všechno mě bolí, ale na to jsem zvyklý. Nehavaroval jsem poprvé.“

Byl jsi v péči lékařů rallye a do nemocnice si nakonec nemusel být převezen. Jak bys zhodnotil lékařskou pomoc?

„Je na dobré úrovni. Lékaři se mi začali věnovat ihned po příjezdu. Musíte si uvědomit, že jsou tu tisíce lidí, kteří za nimi chodí, ale podle mě to zvládají dobře. Je to můj první Dakar a tedy i první zkušenost tohoto typu, takže pořádně to hodnotit nemohu,“ uzavírá Michal Ernst.

autor: jař
Spustit audio