Pocity českých účastníků po rallye Dakar 2012

16. leden 2012

Včerejší 14. etapa a závěrečný ceremoniál s výjezdem na cílovou rampu v historickém centru peruánské Limy udělaly tečku za 34. ročníkem rallye Dakar. Krásné okamžiky spojené se zvládnutím nejtěžší rallye na světě si užili i posádky a pilot pěti českých strojů.

Na startu však stálo sedm českých strojů a u dvou z nich jsme si mohli dělat naděje, že budou bojovat o nejvyšší příčky ve svých kategoriích. Pětinásobný dakarský vítěz na čtyřkolce Josef Macháček byl však společně s dalšími pěti soupeři vyřazen z oficiálního hodnocení čtyřkolek s možností pokračovat v závodě ve speciální kategorii. Jejich stroje podle pořadatelů neodpovídaly novým technickým předpisům pro závod.

Josef Macháček podal protest. Ten byl však zamítnut, a proto po druhé etapě sám skončil. „Sám nevím, co jsem udělal špatně. Pořadatel se nám to sice snažil na základě paragrafu vysvětlit, ale ten se od minulého roku vůbec nezměnil. Není na to jednoznačný názor,“ říkal zklamaně po odstoupení Josef Macháček.

Nábojem Dakaru 2012 se pro české fanoušky stala jízda Aleše Lopraise za volantem kamiónu Tatra Jamal. Vítězstvím v osmé etapě potvrdil výbornou formu a dotáhl se na druhém místě na vedoucího Nizozemce De Rooye s ivecem na pouhou čtvrthodinu.

Druhý den však jeho vůz těžce havaroval na dlouhém přejezdu mezi dvěma rychlostními úseky, když byl za volantem mechanik Petr Almáši, kterého přemohl mikrospánek.

„Seběhlo se to velmi rychle. Kvůli únavě jsme asi nevěnovali moc pozornosti řízení na přejezdu a sjeli jsme z dálnice. Ta vedla na asi dvoumetrovém náspu, ale vzhledem k tomu, že auto jelo docela rychle, tak se ihned zapíchlo do písku a šlo přes čumák na střechu. Byla to obrovská rána,“ popisoval nepříjemné okamžiky navigátor Michal Ernst, který z nehody vyvázl jen s lehkými zraněními.

Mechanika nechali argentinští lékaři s prasklou lebkou nad levým uchem v péči tamní nemocnice, pilot Aleš Loprais odletěl po dni v nemocnici se zraněnými zády domů.

V soutěži zbyly čtyři české kamióny a motorkář Jan Veselý, který jel svůj třetí Dakar, a tak mohl porovnat, jak byl ten poslední s novou zemí na trase v podobě Peru těžký.

„Letošní ročník byl rozhodně těžší. Jak avizovali, tak i učinili a Dakar byl tvrdší. Obzvlášť od peruánské části byl závod velmi těžký,“ komentoval Jan Veselý.

Nejvýše z českých kamiónů skončil také při své třetí dakarské účasti Martin Kolomý s tatrou. Jemu se peruánská část soutěže vysloveně líbila.

„Je to tu nádherné, jsou tu obrovská dunová pole. Na jízdu i na techniku jízdy je to tu mnohem hezčí a lepší než v Argentině. Byl jsem opravdu unesen typem místních dun a byl bych moc rád, kdyby tu rallye zůstala,“ popsal Martin Kolomý.

Pořadatelé však trasu příštího ročníku většinou zveřejňují až v březnu.

autor: jař
Spustit audio