Tomáš Vrátný: na Dakar jsem přijel sbírat zkušenosti

1. leden 2012

Loni dokázal Aleš Loprais na rallye Dakar vyhrát se svou tatrou dvě etapy a navíc se pohyboval mezi třemi nejlepšími kamióny. Exploze turbodmychadla na trati však znamenala konec nadějím na dobrý výsledek. Kdyby měl v konvoji parťáka mezi závodními vozy, který by mu pomohl, možná by se mohl ještě do soutěže vrátit.

Pro letošní 34. ročník sehnal Aleš Loprais partnera mezi kamarády. Jmenuje se Tomáš Vrátný a řídit bude právě loňskou Lopraisovu tatru. K nejtěžší rallye na světě má však patřičný respekt.

„Přijel jsem hlavně sbírat zkušenosti a chtěl bych techniku i posádku dovézt bezpečně do cíle,“ říká Vrátný v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.

Kdy se zrodil nápad jet rallye Dakar a co dopomohlo k jeho uskutečnění?

„Je to spíš klukovský sen než nápad, takže ho v hlavě nosím už dlouho. K jeho uskutečnění velmi pomohlo přátelství s Alešem Lopraisem a potom už to byl už jen krůček k tomu, abych se nechal přemluvit a absolvoval Dakar v závodní tatře Loprais týmu.“

Co všechno přípravy na Dakar obnášejí?

„Hlavně je to fyzická příprava. Dále je třeba natrénovat jízdu s autem a tam mám ještě hodně velké rezervy. Celý Loprais tým mi však velmi pomáhá, jezdíme testovat do Senice a do Dubaje a postupně získávám zkušenosti. Hodně jsem se naučil na Silk Way Rallye, kterou jsem absolvoval. Letos jsem tedy na Dakaru hlavně kvůli zkušenostem, ale pokud by se letošní ročník povedl, tak příští rok bych na startu stál s většími ambicemi do závodu.“

Jak na tebe působí ruch dakarského bivaku? Od Aleše jsi jistě už něco z vyprávění pochytil, ale jak to cítíš teď na vlastní kůži?

„Rušnou atmosféru závodu jsem zažil už na Silk Way Rallye a byl jsem opravdu šokován. Náročný byl každý den, i ten nesoutěžní, protože jsem neustále zpracovával nové a nové vjemy. Na Dakaru je atmosféra velmi podobná, přestože je tento podnik asi třikrát větší, ale už to pro mě není takový šok. Každopádně je to velkolepá akce.“

V závodě sice nejsi oficiálně veden jako rychlá asistence Loprais týmu, takže bys teoreticky nemusel na trati zastavit, kdyby měl Aleš problémy. Na druhou stranu týmová pomoc je takové nepsané pravidlo, takže zastavil bys?

„Toto pravidlo nemusíme nikde psát a nemusím se ani jmenovat rychlá asistence. Byl bych velmi rád, kdybych mohl i tímto způsobem trochu dopomoct k týmovému úspěchu. Lídr je jednoznačně Aleš, což potvrdil vítězstvím na Silk Way Rallye, a já jsem tu od toho, abych mu pomáhal.“

Nepronikly přípravy na Dakar i do tvých snů? Nezdálo se ti, jak kroutíš volantem uprostřed obrovských písečných dun?

„Vzhledem k tomu, že jsem měl spoustu pracovních povinností a přípravy byly téměř nekonečné, neměl jsem pořádně čas si to uvědomit. Teprve v letadle ze mě stres spadl a začal jsem si uvědomovat, že už není cesta zpět. Nervozita samozřejmě stále roste a před startem bude jistě největší, ale doufám, že hned na prvních kilometrech etapy to ze mě spadne a budu se plně koncentrovat na jízdu,“ uzavírá Tomáš Vrátný.

autor: jař
Spustit audio