2. etapa: Loprais druhý, ostatní v top 20

6. leden 2013

Písek, nic než písek. Hřbitov velryb. To jsou vzkazy, které proudí ven skrze oficiální stránky rallye, když je řeč o dnešní etapě. Chtějí tím snad něco naznačit? ptali se závodníci ráno na startu, když zahřívali techniku. Dozvěděli se to vzápětí na 327 kilometrů dlouhém okruhu v okolí města Pisco.

Druhá rychlostní zkouška (RZ) o délce 242 kilometrů, zbytek byl spojovací úsek, náramně prověřila techniku i posádky. Jela se totiž hlavně v písku a dunách. Problematický úsek trati v okolí 75. kilometru však zamíchal pořadím, protože jezdci bloudili a někdy se s překvapenými výrazy potkávali jedouc proti sobě. To se na Dakaru často nestává.

Motorky

Náročný terén zřejmě vylekal některé vedoucí jezdce, protože když na 75. kilometru rychlostní zkoušky před sebou spatřili písečný masiv, tak místo toho, aby ho zdolali, jak bylo psáno v roadbooku, raději ho objeli. Zpočátku dobrý nápad se však později ukázal jako navigační chyba, protože vrátit se zpátky na vytyčenou trasu bylo těžší, než čekali.

Lídrem této skupiny byl vítěz včerejší úvodní etapy Chilan Lopez (KTM) následovaný Verhoevenem (Yamaha), Despresem (KTM) a dalšími jezdci. Nejmenší ztrátu v cíli z nich měl Despres, kolem deseti minut, a dojel dvanáctý. Verhoeven skončil 21. a Lopez až 29. se ztrátou –18:14.

Etapu vyhrál Španěl Barreda Bort na husqvarně, který prokazoval svoje schopnosti už na dvou předchozích dakarských ročnících v Jižní Americe. Nakonec 240 měřených kilometrů – RZ byla o dva kilometry zkrácena, zvládl projet za 2 hodiny a 42 minut. Získal tak svoje druhé etapové vítězství, které bylo o to příjemnější, protože na třetím místě skončil jeho týmový pomocník Australan Matt Fish.

Svitko opět jede dobře, Češi se drží

Druhý dojel další Španěl Juan Pedrero z týmu KTM se ztrátou –3:16. Ten v předchozích letech jezdil spíš ve stínu Marca Comy a nemohl se moc prosadit. Letos však Coma do závodu nenastoupil a Pedrero má chuť ukázat, co v něm je.

Pěkné 17. místo obsadil slovenský motorkář Štefan Svitko na KTM. Ztráta přes třináct minut už vypadá hůř. Stejné místo drží i celkově. Prozatímní lídr je Barreda Bort s husqvarnou, druhý je Portugalec Rubens Faria na KTM (–5:36) a přesně o minutu za ním třetí Pedrero také na KTM.

Naše dvě „želízka v písku“ dojela na 50. a 73. místě v pořadí David Pabiška a Jan Veselý, oba dva na yamaze.

Čtyřkolky

Marcos Patronelli po včerejším třetím místě dnes vystoupil na stupínek nejvyšší. Etapu vyhrál a posunul se i do celkového vedení kategorie. Druhé místo v rychlostní zkoušce zopakoval Sebastian Husseini a stejná pozice mu patří i v celkovém hodnocení. Ztrácí jen 46 sekund. Třetí dnes i celkově je Chilan Ignacio Casale.

Čtvrtý dokončil dnešní etapu Argentinec Tomas Maffei, s Patronellim a Casalem tradiční rivalové. Pátý dojel vítěz úvodní etapy Peruánec Flores Seminario a šestý byl polský jezdec Rafael Sonik.

Auta

Stéphane Peterhansel nezačíná s obhajobou loňského titulu v kategorii aut vůbec špatně. Včera dojel sice osmý, ovšem jen s 34sekundovou ztrátou. A dnes etapu vyhrál. Získal tak svoje 60. vítězství celkově a průběžným vedením v kategorii potvrzuje pozici lídra týmu Monster X-Raid s vozy Mini All 4 Racing.

Druhé místo dnes obsadil Jihoafričan Giniel De Villiers s Toyotou Hilux a stejné místo mu patří i v celkové klasifikaci. Ztrácí přibližně 2,5 minuty.

Třetí dojel Francouz Ronan Chabot s byginou SMG a ukazuje tak, že „dvoukolky“ jsou schopné držet tempo s vozy s pohonem všech kol a budou chtít promlouvat do čela celkové klasifikace. Teď je Chabot třetí se ztrátou –3:46. Jeho týmový kolega Guerlain Chicherit na trati bloudil v okolí zmiňovaného 75. kilometru a navíc musel měnit kolo. Nakonec byl s víc než půlhodinovým mankem desátý.

Od kdy se na Dakaru jezdí proti sobě?

Carlos Sainz, vítěz včerejší úvodní etapy, měl dnes na trati problémy. Jeho GPS systém nechtěl zaznamenat průjezd jedním kontrolním bodem a kvůli tomu jezdil dokola v peruánské poušti. Ztratil tak 18 cenných minut a obsadil až 11. místo. Stejné navigační problémy postihly i jeho týmového kolegu Nassera Al-Attiyaha, který byl šestý, a později i Nanino Romu s mini. Ten obsadil až 17. místo.

Carlos Sainz na rallye Dakar (ilustrační foto)

Robby Gordon zatím letos zůstává trochu za očekáváním. Po včerejší krátké rychlostní zkoušce, kdy na trati několikrát zapadl a vyhrabávání ho stálo desítky minut, byl až na 137. pozici. Dnes proto startoval do rychlostní zkoušky ze zadních míst a možná ho trochu brzdili ostatní jezdci. Ztráta –19:18 znamenala 13. místo, ale se včerejší půl hodinou už je to dost. Celkově 29. místo.

Kamióny

Pouze jediný kamión, a to jen o 61 sekund, dokázal být v cíli druhé etapy v okolí Pisca rychlejší než tatra Aleše Lopraise. Bylo to iveco a v něm kdo jiný než obhájce loňského titulu Gerard de Rooy.

Ovšem všechno by asi dopadlo jinak, kdyby de Rooyova týmového kolegu Staceyho nepotkaly na 190. kilometru rychlostní zkoušky problémy – že by to byl ten „hřbitov velryb“, o kterém organizátoři mluvili? Při průjezdu jedné rokle se převrátil na bok a musela ho vyprostit až jeho týmová podpora. Propadl se tak z prvního místa až na sedmé a ztratil 25 minut.

Třetí místo patřilo dalšímu pilotovi týmu Holanďana de Rooye Mikimu Biassionovi, bývalému vítězovi světového šampionátu v rallye v letech 1988 a 1989. Jeho ztráta byla necelých osm minut. Čtvrtý nejrychlejší kamión v cíli byla tatra Martina Kolomého (–16:16), který potvrzuje kvality a dělá českým fanouškům velkou radost. Po včerejším osmém místě je to skvělé zlepšení.

Česko je závodnická kamiónová velmoc

Třetím českým kamiónem v první desítce byla liazka Jaroslava Valtra na devátém místě a druhou desítku otevírá Tomáš Vrátný s tatrou. V první dvacítce dojely i zbývající dvě české liazky v pořadí: 19. Spáčil a 20. Vildman.

Všechny české posádky se zatím drží v první dvacítce, což je v celosvětové konkurenci obrovský úspěch. Loprais je druhý (–2:16), Kolomý čtvrtý (–19:13), Valtr osmý (–30:26), Vrátný dvanáctý (–37:16), 18. Spáčil (–1:16:24) a 20. Vildman (–1:24:19).

Také všech pět ruských kamazů dojelo v první dvacítce. Nejlepší byl pátý Nikolaev, Mardeev byl devátý. Stejné místo jim patří i celkově.

Popis trasy 3. etapy z Pisca do Nazcy:
Nálada ve vozidlech se může snadno změnit s tím, jak poroste hladina stresu. První stovka kilometrů posádky náležitě otestuje. Za sebou budou mít náročný terén, který Jihoameričané nazývají Erg – jde o náročnou kombinaci dun, kterou musejí překonávat. Všichni soutěžící, kteří se přes Erg dostanou bez uvíznutí, budou moct být na sebe být pyšní a oddechnout si.
První odměnou bude jízda podél pobřeží ve druhé části rychlostní zkoušky. Úleva však nepotrvá dlouho, protože na konci etapy bude potřeba jezdecká zručnost a vytrvalost posádek.

autoři: Dakar.com , onj
Spustit audio