4. etapa: Loprais v čele, Valtr zachraňoval

9. leden 2013

Rallye Dakar za sebou nechala dechberoucí geoglyfy v okolí Nazcy a vydala se směrem do Arequipy. Na programu byla dosud nejdelší etapa na území Peru, která měřila přes sedm set kilometrů. Speciál dlouhý 429 kilometrů se jel opět hlavně v poušti. Startovalo se brzy ráno přímo z bivaku. První motorkář vyrazil na trať už v 5:45 místního času.

Dnes si dali závodníci do těla, hlavně tedy motorkáři a čtyřkolkáři. 720 kilometrů v sedle není žádný med, a když k tomu přidáte jízdu pouští, horko a tentokrát i zdolávání převýšení dvoutisíc metrů, říkáte si, jak to vůbec můžou zvládnout. Ne zbytečně tráví před Dakarem spoustu času nabíráním kondice.

Jízda extrémně těžkým terénem znamená velkou spotřebu paliva, proto byly na trať umístěny tři tankovací stanoviště, kde si mohli jezdci i chvíli „vorazit“. Pro dnešní den byly vytyčeny trochu odlišné trasy pro auta a pro motorky, což mohlo někomu vyhovovat. Například těm pomalejším, kteří jsou často předjížděni a zasypáváni tunami prachu a písku.

Motorky

Čtvrtá rychlostní zkouška připravila motorkářům perné chvilky. Spousta z nich měla technické problémy nebo zapadli v písku. Nevyhnuli se tomu ani zkušení jezdci jako Pedrero, Gonzales, Verhoeven nebo West. Naopak výborně zajel Španěl Barreda Bort, který dnešní rychlostní zkoušku vyhrál, přestože startoval až z 24. místa.

Včera mu to trochu nevyšlo, na trati ztratil hodně času opravováním motorky a v cíli měl ztrátu kolem půl hodiny. Dnes si tedy spravil chuť a na konto si připsal druhé prvenství v etapě na letošní rallye. Navíc podruhé dostal na nejvyšší stupínek svoji Husqvarnu Rally 450 RR a to se týmu určitě líbí.

Druhý dojel Francouz Olivier Pain na yamaze, pomalejší byl o necelých 8,5 minuty, a pomyslnou bronzovou medaili z dnešní etapy si odnesl jeho krajan David Casteu na stejném stroji Yamaha 450 YZF Rally. Po včerejší etapě byli oba v celkové klasifikaci na čtvrtém a pátém místě a dnešní dobrou jízdou se posunuli do čela kategorie. První je Pain, za ním o necelé 2,5 minuty Casteu a jen o pár desítek sekund třetí je opět francouzský jezdec Cyril Despres. Ten však přišel o průběžné vedení.

První dělá cestu, ostatní se vezou

Despres dnes nepředvedl oslnivou jízdu a stejně jako včera jel takzvanou stíhačku. Využil toho, že nestartoval první a „držel se stopy“, kterou mu dělal Chilan Lopez. Ten na to však doplatil, protože kvůli náročné navigaci se jednoduše nedá jet tak, jako když jen následujete vyjetou stopu. Mnozí jeho následovníci proto byli rychlejší a na „Chaleca“ zbyla až 19. příčka. Ztratil 21,5 minuty.

Přezouvání pneumatiky pro motorku Davida Pabišky

Hned za ním dojelo slovenské duo v pořadí Jakeš, Svitko (oba na KTM). Svitko je průběžně na 13. místě se ztrátou –17:14, Jakeš na 22. pozici má na kontě o dalších deset minut víc. David Pabiška z týmu KM Racing už se propracoval do první padesátky, patří mu 47. příčka. V každé etapě ale nabírá dost času, dnes přes hodinu, a celkem ztrácí už čtyři a tři čtvrtě hodiny.

Jan Veselý měl zřejmě na trati problémy, protože dojel až na 151. místě, se ztrátou přes 5,5 hodiny. Projet rychlostní zkoušku mu trvalo 9 hodin a 15 minut a to měl před sebou ještě 290 kilometrů do bivaku. V celkovém pořadí klesl z 80. na 134. místo.

Čtyřkolky

Zkuste hádat, kdo vyhrál čtvrtou rychlostní zkoušku. Správně, Marcos Patronelli z Argentiny. Opět suverénně. Jediný, kdo může být považován za jeho konkurenci, je Sebastian Husseini z Emirátů. Ten zatím pokaždé dojel na druhém místě a celkově ztrácí jen 14 minut. Průběžně třetí je Polák Rafael Sonik, ale ten ztrácí už hodinu.

Třetí nejlepší čas dnes zajel další polský jezdec ve startovním poli Lukasz Laskawiec na yamaze. Na Patronelliho mu však scházelo téměř 16 minut. O dalších jedenáct minut pomalejší byl Sonik a ještě dvě navrch si připsal pátý Argentinec Maffei. Jeho čas v cíli byl o necelých 29 minut horší než ten vítěze.

Auta

Pestrá jsou první čtyři místa výsledkové listiny dnešního měřeného úseku. Na prvním místě Al-Attiyah s vozem Buggy, druhý Chicherit s další buginou SMG, třetí je „Peter“ s mini a čtvrtý dojel de Villiers s toyotou. Široká písečná trať zatím zadokolkám svědčí a dokážou držet se čtyřkolkami krok, ale otázka je, jak se to změní, až se dakarský konvoj přesune na zakroucené argentinské pisty. Ale to předbíháme.

Ve startovním poli je opět spousta bugyn s pohonem zadní nápravy

Katařan Nasser Al-Attiyah sice zopakoval včerejší etapové vítězství, a pomýšlel tak na posun do celkového čela kategorie, ale Francouz Peterhansel neboli pan Dakar si ho nenechal ujet. V cíli bylo jeho mini jen o 77 sekund pomalejší. Stačilo to až na třetí místo, druhé obsadil další Francouz Chicherit s vozem Buggy SMG. Ten ztratil na 429 kilometrů dlouhém měřeném úseku jen 36 sekund.

„Byl to úžasný, opravdu úžasný den. Byli jsme blízko etapovému vítězství. Na trati byla spousta prachu, takže bylo těžké předjíždět, ale v cíli jsme zjistili, že to vůbec nebylo špatné. Zítra budeme startovat ze druhého místa a to je výborná pozice na pokus etapu vyhrát. Bylo by to naše první vítězství na Dakaru, navíc s tímto autem. Uvidíme zítra,“ řekl Guerlain Chicherit po dojezdu do cíle v Arequipě.

Jedna jede, druhá stojí, třetí leží

Čtvrtý de Villiers byl pomalejší o necelé 4,5 minuty a za ním se seřadila dvě mini pilotovaná Romou a Novitskiym. De Villiers se posunul na průběžné třetí místo za druhého Al-Attiyaha a první Peterhansela.

Španělský „El Matador“ Carlos Sainz, který jede v týmu Katařana Al-Attiyaha, si zřejmě ještě nevypil hořký kalich smůly až do dna a na dnešek mu tam něco zbylo. Včerejší problémy s technikou se opakovaly a podle GPS stál opět na trati několik desítek minut. Příčinou byla proražená palivová nádrž.

Další obětí náročné čtvrté etapy se stal Robby Gordon, který doplatil na svoje brutální závodní tempo. V úvodu letošního Dakaru se mu totiž vůbec nedařilo, a protože po druhé etapě ztrácel už 50 minut, musel začít stahovat obrovský náskok. Jenže na 29. kilometru převrátil svůj hummer na střechu.

Za jednou dunou se zapíchl čumákem do písku, chvíli na něm balancoval a pak se převrátil. Američan dlouho marně čekal na solidaritu ostatních jezdců a jejich pomoc, až se objevila žlutá liazka a v ní Jaroslav Valtr. Netrvalo dlouho a oranžové „monstrum“ bylo opět na kolech. Gordon nakonec dojel do cíle s více než pětihodinovou ztrátou na 91. místě. Jeho boj o prvenství bohužel skončil.

Adam Malysz u svého závodního stroje Toyota Hilux

Adam Malysz, který jede za tým Toyota Overdrive, se umístil už v první dvacítce. S hodinovou ztrátou dojel na 18. místě a celkově je na tom jen o jednu příčku hůř.

Kamióny

Ruské stroje se konečně rozkoukaly a začínají ostatním ukazovat záda. Naopak holandská iveca měla problémy. Dvě české tatry jely „v poklidu“ v první desítce.

Čtvrtá etapa se až na drobné zaváhání odehrála pod taktovkou kamazů, které pilotují týmoví kolegové Nikolaev, A. Mardeev a Karginov. Nikolaev zajížděl od začátku nejrychlejší časy a za ním se držel Mardeev a Karginov. Jenže Nikolaev musel na trati na 15 minut zastavit a propadl se na 5. místo.

Problémy potkaly také iveco Mikiho Biasiona, vítěze italského šampionátu v rallye, který v okolí 46. kilometru rychlostní zkoušky stál podle GPS dvacet minut. Gerard de Rooy, který v úvodních třech etapách letošního ročníku zatím nenašel přemožitele, je také jen člověk – přestože někteří tomu po jeho bezchybných výkonech už možná přestávali věřit. A na lidi se čas od času lepí smůla. Dnes dvakrát měnil kolo, jednou zapadl v duně a potkaly ho ještě další nepříjemnosti. Nakonec ztratil přibližně 26,5 minuty a skončil sedmý.

Etapu nakonec vyhrál Rus Ayrat Mardeev s kamazem v nejrychlejším čase 4 hodin a 5 minut. Druhý dojel jeho týmový kolega Karginov v čase horším o 3,5 minuty. Na třetím místě iveco Hanse Staceyho zabránilo ruskému hattricku, protože čtvrtý nakonec dojel Nikolaev se ztrátou necelých jedenácti minut.

Tatry: jedna za osmnáct, druhá bez dvou za dvacet

V cíli dnešní rychlostní zkoušky z Nazcy do Arequipy dělilo časy dvou českých tater pár desítek sekund. Ztráta na vítěze byla 18 minut. Ani Aleš Loprais se však nevyhnul technickým problémům.

Iveco Nizozemce de Rooye jako vedoucí kamión v Nazce

„Sto kilometrů před cílem měřeného úseku nám odešly přední tlumiče. Museli jsme proto hodně zpomalit a potom nás předjely dva kamazy. Modlil jsem se, aby jsme to dojeli, a říkal: holka, ty to musíš vydržet. Věřte mi, jsem rád, že jsme tu, protože kdyby to bylo ještě o pár kilometrů delší, nemuseli bychom to zvládnout. Jeli jsme opravdu nadoraz. Ale to je Dakar,“ řekl Loprais v cíli etapy. Dnes dojel šestý.

O pár desítek sekund rychlejší čas měl Martin Kolomý s tatrou a dostal se do top 5. Marek Spáčil za volantem liazu dojel na 13. místě se ztrátou 54 minut. Jaroslav Valtr s nejrychlejší liazkou ve čtvrté etapě obsadil 19. příčku (–1:07:10) a Vlastimil Vildman také na liazce byl na 21 místě. Tomáš Vrátný s třetí tatrou ve startovním poli dojel až na 35. místě s víc než tříhodinovou ztrátou. Pomáhal Janu Veselému, který se trápil s motorkou.

České vlajky vlají nejvýš

Gerard de Rooy díky dnešnímu zaváhání přišel o průběžné vedení kategorie kamiónů. Po včerejší etapě měl před druhým Lopraisem náskok sedmi minut, ale dnes byl o osm pomalejší, takže musel předat průběžné „žezlo“ právě českému pilotovi. Třetí a čtvrté místo patří duu ruských kamazů v pořadí Nikolaev, Mardeev. Na skvělém pátém místě je Martin Kolomý. V top 5 velmi prestižní kategorie kamiónů jsou tedy dvě tatry.

Tělocvik při údržbě tatry Aleše Lopraise

Liazka Jaroslava Valtra uzavírá první desítku, ale ztráta je už –1:55:11. Na 17. místě je Marek Spáčil s poslední tatrou ve startovní listině a druhou desítku uzavírá liazka Vlastimila Vildmana přibližně s tříhodinovým mankem. Tomáš Vrátný bohužel po dnešních velkých problémech klesl ze 14. místa na 25. a jeho ztráta je už –4:13:29. To je po čtvrté etapě hodně.

Zítra si závodníci budou muset připravit pasy, protože Dakar opouští Peru a míří na chvíli do Chile. Taky by si neměli zapomenout přeřídit hodinky, bude se měnit časové pásmo. Teď tam budou mít o čtyři hodiny méně. A co je nejdůležitější, naprosto se změní ráz krajiny.

Trasa 5. etapy z Arequipy do Aricy:
Relativně pozdní start umožní nejpomalejším závodníkům nahradit to, co předtím ztratili. Každopádně se posunou v čase díky střídání časového pásma pro celou soutěž. V této etapě, která spojuje dva státy a kdy soutěž vstoupí do Chile, bude patrný kontrast jak v rozdílu krajiny, tak v průměrných rychlostech soutěžících.

Cesty, kterými pojedou motocyklisté, se výrazně podepíšou na jejich pažích. Prostředí je totiž příhodné pro útoky, ale kamenité části trati a řeky, které budou muset překonávat, zmírní jejich nadšení. Ti, co pojedou na čtyřech kolech, budou muset kličkovat v reliéfu od údolí k údolí. Navigátoři tady budou muset mít oči přilepené na itineráři trasy.

autoři: Dakar.com , onj
Spustit audio