8. etapa: prší, prší, jen se leje, kamióny nejedeme

13. leden 2013

Přes oceán do bivaku přišla tragická zpráva o smrti bývalého šéfa francouzského týmu Yamaha Jean-Claude Oliviera. Možná na jeho počest celý závodní den plakalo nebe – tedy pršelo jako z konve. Natolik, že byl úplně zrušen závod kamiónů. I auta měla v některých fázích závodu dost problémů s tím, aby byla vůbec schopná v přívalovém dešti jet. Není pak divu, že dnešní zkrácená trať přinesla řadu překvapivých výsledků.

Původně měla čekat všechny závodníky kromě kamiónů skoro 500kilometrová závodní trať. Zatímco však pořadatelé míní, počasí mění. Přívalové deště způsobily takovou záplavu, že trať byla jen obtížně sjízdná, a závodní úsek tak musel být zkrácen.

Připomeňme si, že jezdce čekala cesta po západním úbočí And, kde není nouze o velká převýšení. I bez deště by neustálá ostrá stoupání a svižná klesání způsobila jezdcům řadu problémů, se kterými by se museli vyrovnat. Takhle to ale byl doslova horor.

Pokud jedete po měkkém povrchu, který je naprosto podmáčený, nebo rovnou je to jedna velká vodní plocha, do ostrého kopce posetého mokrým kamením, tak vám kola prokluzují jedna radost. Počasí tím pádem přálo překvapivým vítězům. Ale popravdě řečeno udělalo hlavně pěkné zmatky vůbec v tom, kdo, kdy a jak dojel. V 8. etapě navíc daleko více rozhodovaly navigační než řidičské schopnosti.

Pocukrované vrcholky And

Motorky

Zkrácenou trasu ze Salta do Tucumánu zvládli odjet motocyklisté, z nichž byl nejrychlejší Španěl Joan Barreda. Čtrnáctým místem dosáhl letos svého jasně nejlepšího výsledku David Pabiška, v průběžném pořadí si český jezdec polepšil na 44. pozici.

Naopak například dosavadní suverén motorkářských závodů Olivier Pain skončil díky navigační chybě až na 77. místě, a v celkovém pořadí tak spadl až na bramborovou příčku. Na první místo průběžného pořadí se tak vyšvihl jeho krajan David Casteau, který v 8. etapě dojel na 6. pozici.

Čtěte také

Smůlu a štěstí si rozdělili i slovenští závodníci. Zatímco Štefan Svitko dojel v etapě na 55. místě, a propadl se tak na 9. pozici průběžného hodnocení, Ivan Jakeš dojel do cílové rovinky etapy na 3. příčce, a celkově se tak posunul na 6. místo.

Čtyřkolky

Čtyřkolkářští favorité se s počasím vypořádali podstatně lépe než jejich motorkářské protějšky. Vítězství v etapě ukořistil Jihoafričan Van Biljon s časem 02:28:13. Podařilo se mu tak v průběžném pořadí odsunout Poláka Rafala Sonika na čtvrtou příčku.

Marcos Patronelli na rallye Dakar 2012

Dosavadní lídr rallye Argentinec Marcos Patronelli dojel o minutu a 49 vteřin později než Van Biljon a upevnil si tím pozici před svým nejbližším pronásledovatelem, jímž je Chilan Ignácio Casale.

Auta

Kvůli rozvodnění říčního koryta celý dnešní soutěžní úsek skončil na svém druhém checkpointu, tedy po 88 kilometrech jízdy. Po celou dobu byl nejrychlejším jezdcem Nasser Al-Attiyah, který vedl nad Stéphanem Peterhanselem dokonce o 3 minuty.

Pak se však krátce před cílem katarský jezdec zasekl společně s dalšími 55 auty a dojel nakonec s 12minutovým zpožděním za vítězem etapy Francouzem Guerlainem Chicharitem. Na průběžném pořadí automobilových závodníků rallye Dakar se tak během 8. etapy prakticky nic nezměnilo.

Kamióny

Nic se nezměnilo ani v pořadí řidičů kamiónů. Pro ty byla totiž celá dnešní etapa zrušena. Už vzhledem k tomu, jakým problémům museli čelit automobiloví závodníci, je asi jedině dobře, že to takhle dopadlo.

Tatra Aleše Lopraise dorazila do cíle v noci

Lídrem kategorie tedy zůstává Nizozemec de Rooy s ivecem, druhý je Rus Nikolaev na kamazu a skvělou třetí příčku drží Martin Kolomý s tatrou. Za ním jsou seřazeny dva kamazy v pořadí A. Mardeev, Karginov a na šestém místě je Aleš Loprais a jeho tatra.

Trasa 9. etapy z Tucumánu do Cordoby:
Závodníky čeká před 9. etapou den volna. Během něj se musí připravit na pořádnou porci kilometrů, které budou muset při cestě do srdce Argentiny urazit. Kamióny se můžou těšit na 293 kilometrů ostrých soubojů. Ostatní čeká dokonce ještě o dalších 300 kilometrů delší dávka závodění. A to ještě do toho není započítána další vzdálenost, o kterou se budou muset závodníci přepravit v nesoutěžní části rallye.

Alespoň si však jezdci i jejich stroje už oddechnou od cestování ve vysokých nadmořských výškách. Sestoupí do nížiny a projedou takzvaným Salinas grande, což je slanisko (pozůstatek zaniklého jezera) ležící v nadmořské výšce 170 m. Pokud přetrvá deštivé počasí, tak se ovšem budou mít závodníci opravdu na co „těšit“.

autor: mjp
Spustit audio