Kolomého tatra se po kola brodila přívalovou vodou

17. leden 2013

Prudké přívaly vody z And ovlivnily jedenáctou etapu rallye Dakar. Na trati vytvořily hluboká koryta, která byla oříškem i pro kamióny. Pořadatelé proto měřený úsek zkrátili z 220 na 83 kilometrů, kde bylo první „cépéčko“ – dakarskou hantýrkou nazývaný checkpoint.

Jedenáctá etapa byla výjimečná. Martine, vy jste byli připraveni závodit, ale než to všechno vlastně pořádně začalo, už byl konec. Co se stalo?

„Došlo k záplavám na různých místech rychlostní zkoušky. Kolem 30. kilometru se nám to ještě podařilo projet, ale už jsme tam viděli ležet nějaké vozy Mini a další osobáky tam jezdili splašeně všemi směry.

Kamión má přece jen větší brodivost, takže jsme to zvládli projet a co se dělo dál, nevím. Když jsme dorazili na první CP, už tam byla vyvěšena červená vlajka, takže jsme věděli, že etapa končí.

Viděli jsme však, že na trati mělo několik bugin problémy, tak jsme se ihned vydali jim na pomoc. Přece jen je nám bližší pomoct kolegovi, aby se mu auto neutopilo a on mohl pokračovat dál v závodu, než se koukat z druhého břehu,“ popisuje Kolomý.

Popište posluchačům, jak vypadají přívalové deště a jaká jsou ta koryta.

„Sám jsem z toho byl překvapen. Když jsme projížděli první brod, vypadalo to, jakoby tam někdo vylil kýbl vody. Ovšem po dvou stech metrech, když jsme vjížděli do druhého, už nám zmizela celá kola. Tolik tam bylo vody.

Voda má obrovskou sílu a odnáší s sebou písek ve velkém. Vypadá to, že jedete po rovině, ale najednou je před vámi desetimetrové řečiště a vy ani nevíte, kudy jet.“

Zubatá žába je i na podvozku Kolomého tatry

Po zkrácené etapě jste klesl na třetí místo mezi dva kamazy. Je to pro vás komplikace?

„Včera jsme bohužel měli defekt v takovém problematickém místě a výměnou kola jsme ztratili téměř dvacet minut. Je to škoda, ale to k těmto závodům patří. Na pneumatikách velice záleží.

Uvidíme, jak to dopadne v cíli, ale klidně se může stát, že na stupních vítězů ani stát nebudu. Může se vyskytnout jakýkoliv technický problém.

Čeká vás přejezd And zpět do Chile v nadmořské výšce pěti tisíc metrů. Co se v takových chvílích děje s technikou?

„Technika ztrácí výkon. Důležité je dávat pozor na turbodmychadla, protože ta se v řídkém vzduchu točí naprázdno. Vzhledem k nastavení naší tatry je potřeba trochu snížit přísun nafty, abychom s tím neměli problémy. Samozřejmě se dýchá hůř nejen technice, ale také nám samotným.“

Říkal jste, že musíte ubrat přísun paliva. Kolik litrů si vlastně tatra vezme v rychlostní zkoušce?

„To není tak jednoduché říct. Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 120 litrů nafty,“ uzavírá Martin Kolomý.

autor: jař
Spustit audio