Trasa rallye Dakar 2013 - ručička kompasu opět ukazuje jih

27. prosinec 2012

Dakar 2013 nebude jako žádný jiný před ním. Peru, které hostí start závodu poprvé, má totiž unikátní polohu, a soutěžící tak budou čelit prvním dunám hned druhý den závodu. V pořadí už pátý ročník, který se koná v Jižní Americe, obnoví tradiční trasu ze severu na jih. Pojede se podél pobřeží Pacifiku.

První setkání s Peruánskou pouští a pouští Atacama změní obvyklou úroveň obtížnosti a už úvodní část v Argentině donutí jezdce a týmy, aby si sáhli do rezerv svých sil. Budou muset zvládnout tři velmi náročné etapy uprostřed Atacamy, aby dojeli do Santiaga. Den před koncem soutěže tedy bude výsledek stále nejasný.

David Castera, sportovní ředitel rallye Dakar:
„Chystáme se pokračovat v prozkoumávání Peru, což se projeví setkáním s pískem hned na začátku závodu. To zvýší obtížnost celé soutěže. Vysoko položená rychlostní zkouška, posunutý den volna a velmi náročné části v poslední etapě právem vzbuzují velké očekávání. Myslím si, že obtížný start rallye roztřídí soutěžící na favority a ty ostatní dřív než kdy jindy, ale jejich pozice budou u každého z nich až do cíle nejisté.“

TRASA RALLYE DAKAR DEN PO DNI:

1. etapa
Sobota 5. ledna: Lima–Pisco

Spojovací úsek: 250 km
Rychlostní zkouška: 13 km

Drobný předkrm na úvod
Na úvod čeká všechny mini rychlostní zkouška, která se odehraje na okraji Pisca. Ta už by měla soutěžící poprvé roztřídit na kategorie podle úrovně jejich schopností. Úvodní část nebude zdaleka tak silná jako nápoj, kterým je tato oblast proslulá. Ovšem už jen pohlednice s touto krajinou je opravdu působivá. Koncentrace, která bude nutná na 13 kilometrech, dovolí závodníkům obdivovat krajinu. Přesto by uvolněný styl jízdy a nižší náročnost v prvním dni neměly účastníky zmást v názoru na obtížnost Dakaru 2013. Tohle je totiž jen lehký začátek.

2. etapa
Neděle 6. ledna: Pisco–Pisco

Spojovací úsek: 85 km
Rychlostní zkouška: 242 km

Písek, nic než písek
Stejně jako každý rok bude víc než 25 procent soutěžících na rallye Dakar poprvé. Při této etapě se hned ponoří do písečného prostředí a potkají duny. Počáteční úsilí jim umožní otestovat připravenost na obtížnou techniku jízdy, ale taky prožít „potěšení“ z vyhrabávání strojů z písku. Některým se asi poprvé přehřeje motor. Během této etapy, kde je jen písek, nezastaví ani drobné rány většinu jezdců a navigátorů, takže si užijí krásné scenérie na úvod. Pohled totiž bude často hraničit s dokonalostí.

3. etapa
Pondělí 7. ledna: Pisco–Nazca

Spojovací úsek: 100 km
Rychlostní zkouška: 243 km

Pozor, Erg!
Nálada ve vozidlech se může snadno změnit s tím, jak poroste hladina stresu. První stovka kilometrů posádky náležitě otestuje. Za sebou budou mít náročný terén, který Jihoameričané nazývají Erg – jde o náročnou kombinaci dun, kterou musejí překonávat. Všichni soutěžící, kteří se přes Erg dostanou bez uvíznutí, budou moct být na sebe být pyšní a oddechnout si.

První odměnou bude jízda podél pobřeží ve druhé části rychlostní zkoušky. Úleva však nepotrvá dlouho, protože na konci etapy bude potřeba jezdecká zručnost a vytrvalost posádek.

4. etapa
Úterý 8. ledna: Nazca–Arequipa

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 429 km
Rychlostní zkouška: 289 km
Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 429 km
Rychlostní zkouška: 288 km

Tisíc a jedna duna
Minulý rok to byla pro mnoho soutěžících bolestná zkušenost objevit tuto oblast. Na začátku následuje jedna obtížná duna druhou, rozprostřené v nekonečné poušti, která dokáže vyvést z míry i ty nejlepší jezdce. Na druhou stranu Stéphane Peterhansel a Nani Roma, oba experti na jízdu v dunách, tady loni ztratili 15 minut a riskovali vedoucí místa v průběžném pořadí.

Náročnost se tentokrát ještě zvýší. Během nejdůležitější etapy prvního týdne bude rallye pro motorkáře ještě obtížnější. Budou totiž muset jet extrémně náročným dvoukilometrovým srázem, oproti němuž je proslulý dakarský sjezd písečného kopce do Iquiqe jen jízdou po skluzavce.

5. etapa
Středa 9. ledna: Arequipa–Arica

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 275 km
Rychlostní zkouška: 136 km
Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 337 km
Rychlostní zkouška: 172 km

Rozumné tempo
Relativně pozdní start umožní nejpomalejším závodníkům nahradit čas, který předtím ztratili. Každopádně se posunou v čase díky střídání časového pásma pro celou soutěž. V této etapě, která spojuje dva státy a kdy soutěž vstoupí do Chile, bude patrný kontrast jak v rozdílu krajiny, tak v průměrných rychlostech soutěžících.

Cesty, kterými pojedou motocyklisté, se výrazně podepíšou na jejich pažích. Prostředí je totiž příhodné pro útoky, ale kamenité části trati a řeky, které budou muset překonávat, zmírní jejich nadšení. Ti, co pojedou na čtyřech kolech, budou muset kličkovat v reliéfu od údolí k údolí. Navigátoři tady budou muset mít oči přilepené na itineráři trasy.

6. etapa
Čtvrtek 10. ledna: Arica–Calama

Spojovací úsek: 331 km
Rychlostní zkouška: 454 km

Atacama – delší část
První rychlostní zkouška v Chile zavede účastníky zpět do pouště Atacama. Dvě třetiny trati budou čelit písku a dunám, ale naplánovány jsou dvě specifické části. Ta druhá je opět spojí s velmi jemným pískem typu fesh-fesh, což je asi moc nepotěší. Celkově to bude velmi dlouhý den a závodníci budou trpět nedostatkem spánku. Hlavně ti, co už se předtím zdrželi na trati. V čele závodu už se začne formovat desítka kandidátů na celkové vítěze jednotlivých kategorií.

7. etapa
Pátek 11. ledna: Calama–Salta

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 586 km
Rychlostní zkouška: 220 km
Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 534 km
Rychlostní zkouška: 220 km

Rychlost, nadmořská výška i obtížnost porostou
V brzkých ranních hodinách budou závodníci a týmy stoupat v konvoji vzhůru do And. Přitom se dostanou do nadmořské výšky 4.975 metrů, ve které se nachází nejvýše položený argentinský horský průsmyk. V rychlostní zkoušce se budou závodníci pohybovat v nadmořské výšce od 4 do 3,4 tisíce metrů, ale ručička na tachometru neklesne pod 100 km/h, přestože se stroje budou potýkat s nedostatkem výkonu zapříčiněným vysokou nadmořskou výškou a řidčím vzduchem.

Pro motorkáře to bude zkouška ohněm, protože průměrné teploty v tomto ročním období a v těchto nadmořských výškách se pohybují kolem 15 stupňů. Důležitá bude výdrž a odhodlání. Pokud zvládnou nástrahy trati, bude na ně čekat bivak, jenže v rámci maratónské etapy, takže servis bude pouze na jezdcích.

8. etapa
Sobota 12. ledna: Salta – San Miguel de Tucumán

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 247 km
Rychlostní zkouška: 491 km
Auta
Spojovací úsek: 379 km
Rychlostní zkouška: 470 km
Kamióny
Spojovací úsek: 393 km
Rychlostní zkouška: 155 km

Jako na „západě“
Rychlostní zkouška osmé etapy vedoucí do Tukumánu bude rozdělena do dvou částí s odlišným terénem. V první části plné kaňonů a kaktusů závodníci objeví nádherné červeno-zelené argentinské přírodní scenérie, které je budou doprovázet po více než 150 kilometrů. Ty se postarají o „westernovou“ atmosféru.

V druhé polovině rychlostní zkoušky, která povede pro rallye Dakar neznámým územím, bude patrný rozdíl trati – oproti první části to bude hlavně písek, zrádný písek. Pokud se navíc přidá i vítr a vysoké teploty, které tento kraj často pustoší, může to být opravdu zajímavé. Následující den volna tak bude jistě více než kdy jindy zasloužený, protože aby se ho závodníci vůbec dočkali, musejí dokončit maratónskou etapu.

Neděle 13. ledna
DEN VOLNA

9. etapa
Pondělí 14. ledna: San Miguel de Tucumán – Córdoba

Motorky/Čtyřkolky/Auta
Spojovací úsek: 259 km
Rychlostní zkouška: 593 km
Kamióny
Spojovací úsek: 406 km
Rychlostní zkouška: 293 km

Kamióny „budou dělat cestu“ ostatním
Kamióny se budou mezi ostatními stroji vychloubat, že pojedou na ostro jen v jedné ze dvou částí rychlostní zkoušky, a i přesto budou moct na trasu vyrazit jako první. Profil trati s rychlými cestami bude vyhovovat specialistům na ty nejzrádnější a nejnáročnější tratě.

Pro ostatní kategorie bude vytyčena jiná trasa, technicky mnohem náročnější, která povede lesním porostem. Jedna zatáčka bude následovat druhou, každý strom může být tím posledním, který po cestě potkají, a navíc sem nebudou mít přístup rychlé asistenční kamióny, což může znamenat jejich konec. Závodníci proto budou muset jet maximálně opatrně v průběhu celé rychlostní zkoušky, která je navíc pro všechny kromě motorkářů tou nejdelší na letošním ročníku.

10. etapa
Úterý 15. ledna: Córdoba – La Rioja

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 279 km
Rychlostní zkouška: 357 km
Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 279 km
Rychlostní zkouška: 353 km

Rychlost jde ruku v ruce s jízdní dovedností
Poté, co se jezdci a piloti seznámí s nástrahami desáté etapy, oddychnou si. Přestože trať pro auta a kamióny bude od té pro motorky odlišná, program bude stejný. Větrné cesty budou střídat rychlé pisty, zatímco se ubíhající krajina bude postupně měnit od zalesněných oblastí po pusté pláně. Pro ty s největší představivostí a otevřenou myslí to může připomínat Irsko.

11. etapa
Středa 16. ledna: La Rioja – Fiambalá

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 262 km
Rychlostní zkouška: 221 km
Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 262 km
Rychlostní zkouška: 219 km

Nepoddajná Fiambalá
Je velmi neobvyklé, aby se ve Fiambale něco nestalo. Například v minulém ročníku se o to postaralo deštivé počasí – zatímco zpočátku se mokrý písek jevil jako pevný a stabilní, a nechal tak závodní stroje vjet do nitra bílých fiambalských dun, po chvíli v něm stroje uvízli a motory se přehřívaly kvůli neustálému zdolávání extrémně náročného terénu. A po většinou na to byli sami.

Pro zrádné písečné duny v okolí Fiambaly je běžné, že zpočátku závodníky vítají zajímavými a úchvatnými tvary, ale ti ještě nevědí, že v zápětí na ně čekají mnohá nepříjemná překvapení. Letos se na trase objeví nová dunová pole. Třetí část rallye Dakar se tak opět pochlubí písečnou tratí, které bude muset každý jezdec přizpůsobit styl jízdy a přístup k nástrahám terénu. Pro ty méně pozorné totiž zrádný terén znamená velké riziko navigačních chyb a ztrátu času.

12. etapa
Čtvrtek 17. ledna: Fiambalá–Copiapó

Spojovací úsek: 396 km
Rychlostní zkouška: 319 km

Perfektní výkon znamená „jackpot“
Tentokrát dakarští účastníci překročí Andy z východu na západ průsmykem svatého Františka a vrátí se do pouště Atacama. Tam pro ně organizátoři připravili zážitek v podobě nejrůznějších nástrah a náročných tratí, které maratónské rallye skýtají. Převážná část písečných dun čeká uprostřed rychlostní zkoušky – jejich výška bude majestátní stejně jako hloubka údolí a kotlin mezi nimi.

Jednodušší to nebude ani na kamenitých a skalnatých pistách, kde mohou i ti nejrychlejší zůstat stát a ztratit mnoho času. Ti, kteří protnou cíl etapy v Copiapu mezi nejlepšími, si v celkovém hodnocení jistě polepší.

13. etapa
Pátek 18. ledna: Copiapó – La Serena

Spojovací úsek: 294 km
Rychlostní zkouška: 441 km

Čas na útok?
Organizátoři při plánování trasy brali v potaz i počasí. Počáteční úsek v oblasti Camanchaca bude v úvodních kilometrech velmi náročný. Poté, co se zvedne ranní hustá mlha, vyrazí na trať první závodníci. Čekat na ně budou poslední písčité duny letošního Dakaru.

Třetina rychlostní zkoušky povede po písčitých tratích, kde bude stále možné zaútočit. Ručička kompasu bude ukazovat jižním směrem a do cíle povedou už jen široké pisty. Ovšem ukrytý kámen může v okamžiku rozprášit sen o dokončení Dakaru. Poslední bivak bude rozložen ve městě La Serena.

14. etapa
Sobota 19. ledna: La Serena – Santiago

Spojovací úsek: 279 km
Rychlostní zkouška: 346 km

Pohoda a pobavení v hlavním městě
Cíl letošního ročníku rallye Dakar je v hlavním městě Chile. Aby ho však závodníci spatřili, nesmějí polevit v koncentraci. Poslední rychlostní zkouška nabídne pěkné, rychlé tratě, na kterých to pojede. Na závěr poslední etapy je připraven krátký závodní okruh určený pro pobavení diváků. Jezdci se budou moc předvést při nejrůznějších skocích a driftech. To bude obrazně řečeno předkrm pro závěrečný slavnostní ceremoniál, který je na programu následující den. Místo konání, Plaza de la Constitución.

autoři: jař , onj
Spustit audio