Výši trestu po vážné nehodě mohou ovlivnit pneumatiky

18. prosinec 2012

Každý den se u nás stanou desítky dopravních nehod, při kterých je někdo zraněn, a každý den při nich v průměru dva lidé zahynou. Po těchto nehodách je viník postaven před soud, který rozhodne o výši trestu. Ta záleží mimo jiné na tom, zda například nejel s autem, se kterým vůbec neměl na silnici co dělat – s autem na letních pneumatikách v zimě.

Po každé nehodě vyšetřovatel zjišťuje vše, co s ní souvisí. „Zdali řidič nejel příliš rychle, jestli dodržel bezpečnou vzdálenost a podobně. Kromě toho se zjišťuje také technický stav vozidla, pokud měl příčinnou souvislost s nehodou,“ popisuje právník Jan Černý.

Svoji roli hrají i maličkosti, tedy například sjeté pneumatiky. „Má to značný vliv na výši trestu. Soudce pro něj má dostatečný prostor.“

Slova soudního znalce vám mohou pomoct, nebo přitížit

Soudce vždy přihlíží ke všem okolnostem a může stanovit nižší, nebo vyšší trest. „Pokud dojde při nehodě k ublížení na zdraví z nedbalosti, sazba je až jeden rok odnětí svobody nebo zákaz činnosti. V případě úmrtí je sazba až šest let,“ konstatuje právník.

Technický stav pak pro soud hodnotí soudní znalec. „Očekával bych otázku, zda sjeté pneumatiky byly příčinou nebo alespoň jednou z příčin nehody. Jestliže by auto stejně nestačilo dobrzdit, protože nebyla dodržena bezpečná vzdálenost, znalec by měl odpovědět, že sjeté pneumatiky příčinnou souvislost neměly. To by pak neovlivňovalo ani výši trestu,“ uzavírá Jan Černý.

Pozor, sjeté pneumatiky nemusí být příčinou nehody tak, jak vnímáme příčinu jako takovou, ale mohou mít vliv na míru zranění, protože kdyby byly v pořádku, nemuselo by k nim vůbec dojít. I to je příčinná souvislost, která se může promítnout do výše případného trestu.

autor: pgj
Spustit audio