Po zimě umyjte auto od antény až po ventilek

23. únor 2012

Zima pomalu končí, alespoň to tak při pohledu na teploměr vypadá. Už příští týden začne první jarní měsíc a začne čas jarního úklidu. Ten se netýká jenom našich chat a chalup, ale i garáží a aut. A tak nás zajímalo, zda po té, co polevily mrazy, vezmete své auto do myčky a dopřejete mu pořádnou očistu.

„Konečně se dostanu do myčky a vyberu ten nejdražší program.“
„Všechno si na autě dělám sám, Při voskování mohu navíc narazit na oděrky a praskliny, které potom mohu zabarvit namíchanou barvou.“
„Abych pravdu řekla, nevím, o to se stará manžel,“ popsali tři různé přístupy někteří z vás.

Ovšem pravdou je, že na našich internetových stránkách se přiznaly plné tři čtvrtiny z vás, že své auto mají natolik v úctě, že mu jarní očistu po skončení mrazů dopřejí. Na jaře stejně jako na podzim před zimou by to však nemělo být jen pouhé opláchnutí od té nejhorší špíny.

„Pokud je auto špatně umyté, je možná na vině zvolený program. Nelze totiž říct, že auto je prostě špinavé, může být totiž málo nebo hodně špinavé,“ upozorňuje Tomáš Tichý ze společnosti Normfest.

A že auto je po zimě pořádně špinavé, o tom není pochyb. Mráz, sůl a odletující kamínky daly laku auta opravdu pořádně zabrat a kamínky ho budou ohrožovat i na jaře, než je silničáři stihnout uklidit.

Dopřejte autu po zimě ten nejvyšší program

„Plný program zahrnuje aktivní pěnu před mytím, která rozloží nečistoty, dále klasický šampón, který při mytí kartáči nečistoty odstraní, a potom se na auto nanese tekutý vosk. Ten rozhodně doporučuji, protože pomáhá proti oděrkům od odlétajících kamínků – auto se tak rychle nezašpiní a karosérie je poměrně dobře ošetřena. Na závěr, a to je v každém programu, se používá takzvaný sušič.“

I sušič obsahuje chemické prostředky, které laku auta prospějí. Zvláště po té, kdy auto umyjete od zimních nánosů špíny, se často stává, že posléze na laku objevíte drobné škrábance. Proto byste měli auto zkontrolovat ještě předtím, než vjedete do myčky, abyste věděli, kde se stala chyba. Může ji mít na svědomí i myčka.

„Buď fungují špatně filtry, které jsou v myčce, a proto se dostanou spadané kamínky z předchozích aut znovu do okruhu – myčky mají totiž uzavřené okruhy, nebo může být špatně nastavené čidlo, a proto kartáč auto poškrábe.“

V takovém případě se hned obraťte na obsluhu myčky, ale je velmi těžké dokázat, že drobné škrábance na autě už nebyly. Přesto byste to v zájmu těch, kteří přijedou po vás, měli udělat. Drobné škrábance však na autě s postupem času budou, ať chceme nebo ne. Nejčastěji a nejvíc se jich zpravidla objeví právě po zimě.

„V takovém případě vám nezbývá, než se obrátit na dobrou ruční myčku, která se zabývá rozlešťováním karosérie. Nebo se můžete obrátit na lakovnu, kde však bývají ceny vyšší. Dobré servisy nebo myčky, které se těmito problémy zabývají, používají profesionální leštičky s molitanovým kotoučem nebo jemné brusné pasty. Pokud je šrám jen do laku, není až na plnič, jsou schopny vozidlo vyleštit v rozsahu celé karosérie,“ uzavírá Tomáš Tichý.

autor: pgj
Spustit audio