Kdy jste naposledy kontrolovali autobaterii?

5. listopad 2012

Stačí maličkost a původně ideálně naplánovaný den se změní v honičku. Třeba když ráno přijdete k autu a ono ne a ne nastartovat. Přitom se opravdu může jednat o drobnost. Většinou za to může stav autobaterie.

Před tím, než uhodí mrazy, bychom kromě nemrznoucích kapalin měli zkontrolovat i autobaterii. Dnes známe v zásadě čtyři typy baterií. „Používají se baterie olověné, olověné bezúdržbové, gelové a suché,“ vyjmenovává Jindřich Mareš z Autopotřeb Praha.

Baterii bychom měli měnit zhruba po pěti až šesti letech provozu. Dnes se nejčastěji pořizují baterie bezúdržbové. „Každá baterie má nízko odpařovací bod, takže bezúdržbové baterie se nemusejí po celou dobu provozu dolévat. Občasná kontrola však je potřeba – například pokud auto přebíjí, může se stát, že se hladina elektrolytu v baterii odpaří,“ pokračuje odborník.

Otázka je, zda máme baterii, u které hladinu elektrolytu zkontrolovat lze. „Jsou takzvaně otevřené baterie, u kterých hladina zkontrolovat lze, a potom jsou uzavřené baterie, které se prostě musí vyměnit. Tam nic nezjistíte,“ radí Mareš.

Očistit až na kov a natřít vazelínou!

Daleko častěji však problémy přidělá špatný kontakt mezi baterií a kabely. „Nejčastější závada jsou zoxidované kontakty baterie. Akumulátor se potom chová jako vybitý,“ konstatuje Tomáš Svoboda z Autopotřeb Praha.

To je obecně u autobaterií největší problém. Náprava je přitom jednoduchá. Očistěte kontakty na kov a použijte vazelínu.

Baterii pak nejčastěji škodíme my sami. „Pokud někdo používá automobil na krátké trasy, nemůže spoléhat na to, že vlastní zdrojová soustava dobije akumulátor do plné výše,“ uzavírá Svoboda.

Čas od času je prostě třeba baterii dobít. Nejsnazší je dobití delší jízdou. Jestliže auto správně dobíjí, pak zhruba po padesáti kilometrech by měla být baterie dobitá.

autor: pgj
Spustit audio