Asistenční služby pomáhají jak řidičům, tak sobě

27. březen 2013

Stačí chvilka nepozornosti a den je, jak se říká, v háji. Za volantem to platí dvojnásob. Stačí přehlédnout dopravní značku, nedat přednost v jízdě, zamyslet se nebo se jen chvilku věnovat něčemu jinému, než je okolní provoz. Ozve se rána, zaskřípají plechy, roztříští se skla světlometů a my máme problém.

Ve většině případů se nikomu nic vážného nestane, ale stejně je to pro každého z nás stres. V takovou chvíli jsme vděčni za jakoukoliv pomoc, ale ta nemusí být nezištná. V dnešní době platí dvojnásob, že nic není zadarmo, a to i v případech, kdy asistenční služba nabízí pomoc ještě dřív, než řidič vůbec stihne z nabouraného auta vystoupit.

„Provozovatel vozidla má za povinnost odstranit překážku jakýmkoliv způsobem. Jak toho dosáhne a koho si přizve na pomoc, je na něm. Dochází tedy ke smluvnímu vztahu mezi řidičem a firmou, která bude odtah řešit,“ konstatuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Je tedy jen na nás, od koho pomoc přijmeme. Opravdu to není jako ve vtipu o rozdílu mezi německou a italskou pojišťovnou, kdy ta německá poskytne statistiku, kolik lidí v následujícím roce zemře násilnou smrtí, a italská k tomu přiloží jmenný seznam.

Ani nejlepší pojišťovna neví, kdo z jejích pojištěnců kdy a kde nabourá. „Kontaktoval bych asistenční službu pojišťovny a komunikoval s nimi, potažmo přímo s pracovníkem, kterému byl přidělen můj případ,“ radí Jan Mach z pojišťovny Allianz.

Ve stresu můžete podepsat nechtěné

Nelze samozřejmě všechny házet do jednoho pytle, ale u neobjednané asistenční služby si dávejme pozor na to, co pod tlakem z nastalé situace podepisujeme.

„Ve většině případů podepisujete, že vozidlo budete opravovat v servisu, který určí pracovník asistence. Když se řidič pak rozhodne jinak, hrozí mu sankce v rozmezí pěti a deseti tisíc,“ pokračuje Mach.

U nehody, k níž nevoláme policii, máme také povinnost sepsat takzvaný protokol o nehodě. I tady pozor, co nakonec podepíšeme. Ať už nehodu řešíme sami nebo s jakoukoliv pomocí.

„Člověk by neměl podepsat nic, co neodpovídá skutečnosti. Pokud v záznamu budou vyplněny údaje, které mají být vyplněny, a všechny budou s reálnou situací souhlasit, nevidím důvod, proč ho nepodepsat. V opačném případě bych formulář nepodepsal, ale uvedl bych v něm výhrady typu: takto se nehoda nestala, v tomto místě vozidlo nebylo poškozeno nebo s tímto nesouhlasím,“ upozorňuje Lukáš Fládr ze společnosti Pomoc poškozeným.

I ve chvíli, kdy v průběhu sepisování nehody nabudeme dojmu, že něco není v pořádku, že se na popisu situace a škody neshodneme, nebo budeme mít podezření, že druhá strana je pod vlivem alkoholu a podobně, můžeme zavolat policii. Policii totiž k nehodám bez zranění a škodě na majetku třetí osoby se škodou do sta tisíc na každém ze zúčastněných vozidel volat nemusíme, ale můžeme.

autor: pgj
Spustit audio