Rozmrzejte pohybem

19. únor 2008

Zima je sice taková nijaká, ale především po ránu dokáže pěkně zalézat pod nehty. No co, my si doma pěkně zatopíme, ale naše auto venku přes noc pěkně promrzne. A to se hned daleko hůře probouzí. Přetěžování jeho srdce, motoru, totiž může výrazně zkrátit jeho život.

Je to jednoduchá rovnice: čím větší zima, tím větší zátěž pro startovaný motor.

"Při startu motoru v zimních teplotách dochází k abnormálnímu opotřebení, protože píst v tu chvíli nemá cylindrický tvar, ale válec ano", vysvětluje Libor Flischhans z IHR Technika.

Kvůli tomu dochází k nerovnoměrnému opotřebení na malé ploše. Ale to není jediný problém, s nímž se musí motor vyrovnat.

"Motor navíc musí pracovat s jinými hmotnostmi a pasivními odpory, které tvoří studený olej. Studený start tedy velmi opotřebovává všechny komponenty motoru."

U nás stále jezdí milióny aut s karburátorem, kde si při studeném startu pomáháme sytičem.

"Pokud je to možné, je lepší jezdit bez sytiče. Je potřeba mít karburátor na zimu správně seřízen tak, aby do válce bylo dopravováno jen nezbytně nutné množství paliva. Nemělo by docházet ke smývání olejové vrstvy, která má za úkol mazat, benzínem, který pak lázeň naředí."

Moderní auta se o optimální běh motoru starají sama. My jim ale můžeme pomoci.

"V zásadě bych byl pro metodu: nastartovat a odjet. Ovšem za předpokladu, že není v cestě překážka v podobě nějakého kopce nebo většího zatížení, třeba při jízdě s vlekem nebo karavanem. Nemělo by docházet k příliš intenzivnímu ohřevu, ale také ne příliš pomalému."

Řada lidí nastartuje své auto a jde si očistit okna, a to s tím, že motoru svého auta dělají dobře.

"Budete-li ohřívat motor při škrábání námrazy z oken, pak se motor stejně neohřívá tak, jak si představujete. Navíc nedochází k ohřevu dalších komponentů, především převodovky. Motor se trochu ohřeje, ale zase bude docházet k enormním silám působícím na studenou převodovku a bude docházet k nadměrnému opotřebení převodovky nebo spojky a podobně."

Nejhorší jsou pro motor opakované studené starty, kdy se nestihne ohřát. Proto je dobré, například při krátkých cestách po městě a opakovaném zhasínání a startování, ho hned při první cestě nechat ohřát. A to platí, jak pro benzínové, tak naftové motory.

autor: pgj
Spustit audio