Na sněhu se jezdit dá

24. leden 2007

Snad každý z nás se dostal v minulých dnech do menšího či většího smyku. Není divu, sníh nad silničáři vítězil a neustálými přívaly ztěžoval řidič nám motoristům. Takové počasí s sebou přináší úplně odlišné podmínky pro jízdu a především vyžaduje značnou obezřetnost a předvídavost. Jak tedy na sněhu jezdit a na co si dát pozor?

Zásadou bezpečné jízdy je vždy kvalitní pneumatika, což v zimě a na sněhu platí dvojnásob.

"Prvním předpokladem je kvalitní zimní pneumatika tak, aby se dokázala prohřát, otevírat, čistit a aby záběrové vlastnosti přenesla na vozovku," potvrzuje vedoucí zdokonalovacího centra řidičů ve vysokém Mýtě Jiří Patera.

Kdo má na svém autě sjeté, to jest u zimních pneumatik vzorek pod 4 mm, nebo dokonce letní pneumatiky, neměl by vůbec za současných podmínek vyjíždět, protože je ostatním životu nebezpečný. Sníh a břečka na vozovce vyžaduje také o poznání větší předvídavost a rozvahu.

"Je nutno jet klidně, pomalu a plynule s tím, že si musíme být vědomi toho, že všechny úkony, tedy řízení, předjíždění, což jsou dvě zatáčky, zpomalení auta se musí provádět podstatně pomaleji, klidněji a včas avizovat."

Nejhustší doprava je ve městech, kde také nejčastěji dochází k nehodám. Právě tam bychom měli bedlivě sledovat jaký povrch se pod rozježděným sněhem ukrývá.

"Ideální je to tam, kde to znám. Mokrá kostka je velmi nebezpečná a klouzavá, horší to bude v zimě, kdy je kostkách ledová či sněhová tříšť. Tam, kde je asfalt, je možné jet nějakou rychlostí, ale na břečkou pokrytých kostkách je třeba jet výrazně pomaleji."

Měli bychom si dávat ale pozor i na další, na první pohled nedůležité, maličkosti.

"Je třeba vnímat silniční provoz i z hlediska dopravního značení nebo kolejí. Jednoznačně tam, kde je sněhová tříšť, a najíždím na koleje, tak to může auto unášet a nasměrovat jej do jiného směru, současně to má velký vliv i při brždění. Obdobné je to na přechodech pro chodce natřených barvou, tam je v těchto dnech minimální adheze."

A s tím bychom měli vždy počítat. Také bychom se neměli v případě, že nám auto na takovém místě, například na tramvajové koleji, uklouzne, leknout a třeba prudce trhnout volantem, protože poté co pneumatika sjede z povrchu s nižší adhezí, opět se chytí a auto by nám mohlo prudce změnit směr, například do zaparkovaných aut.

Při jízdě po silnici zapadané sněhem mnozí z nás neví, zda zvolit vyjetou stopu od auta před námi nebo zda jet raději čerstvou sněhovou vrstvou. Jak kdy.

"Bude záležet na tom jaké je počasí a kolik je stupňů. Pokud je teplota okolo nuly, pak je výhodnější jet ve vyjetých kolejích, protože stopa nebude zmrzlá. Ovšem pokud se stopa vyjetá auty udusá, zpevní a je velký mráz, pak je velice nebezpečná. V takovém případě volíme jízdu mimo stopu, ale musíme jet daleko opatrnější, protože bude v hlubším sněhu. Můžeme ovšem očekávat standardní zpomalení auta. Ve stopě, která je ujetá, může být místy asfalt, ale také ujetý sníh nebo led, pak je to horší pokud jde o předvídání situace, která nás čeká a je to náročnější. Každopádně vše musí být pomalé a v klidu," upozorňuje vedoucí zdokonalovacího centra řidičů ve vysokém Mýtě Jiří Patera.

Jedním z nejnebezpečnějších manévrů je přeřazování z jízdního pruhu do druhého, například při předjíždění.

"Prvním pravidlem by mělo být zamyšlení nad významem tohoto manévru, zda nezískáme pouze jedno místo a nezařadíme se zpět do kolony vozidel. Má to vůbec cenu?"

Často ale prostě předjet potřebujeme a tak musíme přejet sníh nahromaděný od projíždějících aut mimo vyjetou stopu.

"Potom si musíme zkontrolovat v zrcátcích dostatečný prostor okolo sebe, ve velké vzdálenosti a s dostatečným předstihem dát znamení o změně směru jízdy a plynule se řadit do levého jízdního pruhu. Moderní auta s elektronickými systémy ESP či protiprokluzem si pak se sněhem poradí. U klasického auta je dobré jej předem rozjet na potřebnou rychlost, vymáčknout spojku (!!!) a pomalu a pod malým úhlem přejet přes sněhovou vrstvu do levého jízdního pruhu.Kola se v takovém případě odvalují sama nezávisle na motoru. Tento prvek už není nejvhodnější při předjíždění na dálnicích nebo pouze s velkým tréninkem."

Stejným způsobem se řadíme do pravého jízdního pruhu. Je tedy vždy zapotřebí počítat s tím, že na celý manévr budeme potřebovat několikanásobně více času i prostoru. Na dálnicích bychom pak měli bedlivě sledovat dopravní značení, protože v rámci zimní údržby se můžeme dostat do místa, kde se nenadále udržovaná vozovka změní v neudržovanou s patřičnou vrstvou sněhu.

"Takové místo je vždy dopředu avizováno dopravní značkou "Pozor! Otáčení vozidel údržby". Pak bych doporučoval při přiblížení se k takovému místu neměnit směr jízdy, zůstat v pravém jízdním pruhu, nepředjíždět v tomto úseku a připravit se na případnou změnu povrchu, neakcelerovat, nezpomalovat, přinejmenším ne náhle," radí Jiří Patera.

autor: pgj
Spustit audio