Kurs bezpečné jízdy 2: Pásy nejsou pro legraci

24. leden 2007

Abychom měli volant pevně v rukou, musíme správně sedět. To bylo téma první lekce dnešního kursu bezpečné jízdy. Teď je tady lekce druhá. Ta se zaměří na správné používání bezpečnostních pásů a autosedaček.

0:00
/
0:00

Bezpečnostní pás je základním bezpečnostním prvkem a jeho správné použití je podmínkou i pro správnou funkci dalších bezpečnostních prvků.

"Bezpečnostní pás je naprostou podmínkou při jakékoli rychlosti, a to zvlášť u vozidel vybavených airbagy, ať jsou přední nebo boční. Pás musí vést vždy prostředkem klíční kosti do místa uchycení a vždy by měl být dotažen, zvlášť u jednodušších systémů, aby byla zmenšena vůle mezi ním a naším tělem. Pro naši bezpečnost je naprosto nezbytné se správně připoutat," doporučuje Jiří Patera.

Nepřipoutaný řidič i cestující si zbytečně zahrávají se svým životem.

"Jestliže je nepřipoutaný řidič při čelním nárazu vymrštěn na volant, přístrojovou desku, na okno a jeho rám, utrpí závažná poranění hrudníku a hlavy, která jsou mnohdy neslučitelná se životem," varuje přednosta oddělení soudního lékařství pražské nemocnice Na Bulovce Michal Beran.

U nás se málokdo poutá na zadních sedadlech, ale mělo by být v zájmu řidiče a cestujícího vpředu, aby se za nimi sedící připoutali, protože při případné nehodě je mohou letem vpřed zranit nebo i zabít. V autě vybaveném airbagy nás nepřipoutání ohrožuje dvojnásob.

"To je jedna ze základních chyb, protože airbag vás může, když nejste připoutáni, místo ochrany vážně poranit. Můžete v důsledku výbuchu airbagu přijít i o život."

Zapomínat bychom neměli ani na děti. "Crashtesty je prokázáno, že dítě je v dětském zádržném systému sedmkrát bezpečnější. Je sedmkrát menší pravděpodobnost, že bude dítě zraněno, než když je převáženo bez zádržného systému. Velice nebezpečné je, když spolujezdec drží dítě v náručí, protože poté při náhlém nárazu působí na dítě i svojí hmotností. Takže prakticky dítě rozdrtí energií vzniklou při nárazu," varuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

Doslova hazardem pak je i to, když dítě stojí mezi sedadly, pak stačí pouhé prudké zabrždění. Jenom pro představu. Asi si dokážete představit, co se stane, když se dítě rozběhne naplno a hlavou, rsp. obličejem, narazí do stromu. To bylo při rychlosti tak 10 - 15 km/h. Až zabrzdíte ze 40 km/h, pak ho úplně stejně pošlete touto rychlostí na palubní desku. O řadící páce někde mezi žebry nemluvě.

Autosedačku musíme vždy pořádně upevnit.

"Při montáži autosedačky bychom měli vždy postupovat podle návodu. Nemusíme ho mít vždy k dispozici, ale předpis vyžaduje, aby na boku autosedačky byl schematický obrázkový návod, jak sedačku správně upevnit. Tady bych chtěl zdůraznit, že je velice nebezpečné, když je sedačka nesprávně namontována. Její bezpečnostní funkce se pak může zcela vytratit a sedačka neposkytuje požadovanou míru bezpečnosti," radí Petr Šedivý z Ústavu silniční a městské dopravy - DEKRA. Nejlepší jsou autosedačky se systémem ISOFIX, protože jsou pevně spojeny s karosérií vozu.

Snad dostatečným argumentem pro jejich používání je to, že za prvních 9 měsíců letošního roku zemřelo 33 dětí, z toho 20 v osobních automobilech, přičemž polovina z nich neseděla v autosedačce. Možná tady ještě mohly být...

autor: pgj
Spustit audio