Nafta mrzne jako voda

14. únor 2007

Že je letošní zima mírná, jste slyšeli už snad na 1 000 způsobů. Možná že kvůli globálnímu oteplování už následující informace nebudete nikdy potřebovat - to byla samozřejmě nadsázka. Mrznout ještě totiž určitě bude a možná že za nedlouho. Takže byste měli vědět, co dělat, když vám v autě zamrzne nafta. A dá se tomu nějak předejít? To se teď z našich rad dozvíte.

Loni touto dobou mrzlo až praštělo. Do naší redakce tehdy hromadně chodily příběhy posluchačů, kteří měli potíže se zamrzlými auty, obvykle kvůli naftě. A letos? Letos, alespoň podle naší pošty, nezamrzlo žádné auto. Možná je to jen teplou zimou, možná větší kázní čerpadlářů.

"Kvalita motorových paliv se po našem vstupu do EU velmi zlepšila, protože paliva musí splňovat přísná kritéria," říká Milan Pospíšil z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

Ovšem neznamená to, že by díky EU už nikdy nikomu nafta zamrznout nemohla. Ještě předtím než vám řekneme, kde je vyšší pravděpodobnost potíží, vysvětlíme si, proč vlastně nafta zamrzá.

"Benzín obsahuje uhlovodíky aromatického charakteru a rozvětvené uhlovodíky, které mají velmi vysoká oktanová čísla a současně mají i velmi dobré nízko teplotní vlastnosti, takže u benzínu zamrzání nehrozí. U motorové nafty je to naopak, protože aby byla kvalitní, tak musí obsahovat právě delší řetězce nerozvětvených uhlovodíků, mezi které patří parafinické uhlovodíky, které trpí tím problémem, že při nízkých teplotách vytvářejí krystaly, a tím tak způsobují zamrzávání nafty."

Ovšem zmiňované vlastnosti nejsou pro odborníky žádnou novinkou a tak se nafta prodává v několika variantách.

"V letním období stačí vyrábět naftu, která může mít horší nízkoteplotní vlastnosti. V období od poloviny listopadu až do konce února je pak vyráběna klasická zimní motorová nafta, která musí splňovat přísná kritéria, aby se nevytěsňovaly už dříve zmíněné parafinické látky. Pokud tedy prodejce nakoupí ve správný okamžik správnou naftu, rafinérie jsou na to připraveny už s předstihem, tak by k žádnému problému nemělo dojít."

Stejně důležité jako samotná výroba je ale i skladování.

"Pokud je palivo uskladněno v podzemních nádržích, což je případ většiny čerpacích stanic, tak tady problém nehrozí. Palivo je totiž uskladněno při teplotách, které se pohybují lehce nad bodem mrazu a v palivu se tudíž nevytvářejí krystalky ledu. V případě, že by se palivo uskladnilo v nadzemní nádrži - typ Bencalor, která je vystavena povětrnostním vlivům a také nízké teplotě, tak by se mohlo stát, že při větších mrazech mohou "vypadnout" právě podíly parafinických látek a mohou tak způsobit motoristům problémy."

Další problém může v naftě udělat i voda. A to nejen ta, která se mohla vysrážet v nádrži auta, jak jsme o tom mluvili nedávno, ale i u čerpadláře.

"Provozovatel čerpací stanice by měl před zimním obdobím nádrž dobře odkalit. To samé se týká i motoristy, aby neměl vodu v nádrži. Na zimu se může připravit tím, že si na čerpacích stanicích koupí určité chemické prostředky, které se přidávají do paliva, a které způsobí, že se voda v palivu lépe rozpustí, a tak nezpůsobuje problémy ve formě ledových krystalků."

Ledové krystalky pak ucpou palivový filtr a auto se nerozjede. A ještě jedna věc. I když jste slyšeli o aditivu, odborníci upozorňují, že lidé jeho vliv často přeceňují, a že nafta je správně aditivovaná už z výroby.

autor: pek
Spustit audio