Garáž auto ochrání, ale může i ublížit

16. listopad 2006

Vy, kteří doma topíte dřevem, nebo velmi moderně dřevěnými paletami, případně po staru uhlím, se jistě připravujete na zimu. Uhlí a palety případně házíte do sklepa a dříví rovnáte kolem domu nebo chalupy. Jak ale víte, nejsme pořad o bydlení, ale o autech a motorkách. A tak teď Vám položíme nečekanou otázku - jak jste připravili na zimu své auto? Je umyté? Navoskované? Přezuté a promazané? A nebude náhodou mrznout na ulici?

Tedy nejde o mě, pochopitelně, i když to tak možná vyznělo, jde nám o Váš automobil. Co s ním bude až napadne sníh a udeří kruté mrazy? A co až začnou silničáři solit? Proto jsme zjišťovali, jak jste na tom s garážemi:

"Garáž nemám, ale pokud bych si kupoval nový dům, tak by to určitě jedno z kritérií bylo. Lidé jsou schopni všeho a tak si nemůžete být jisti, jestli vám ho někdo neodře třeba cestou z hospody."

"Garáž je nutná, protože jsme v České republice, a tady nezůstane auto bez povšimnutí ani 10 minut."

"Ne, garáž nepotřebuji."

"Garáž mám, ale ne kvůli zlodějům, ale kvůli počasí."

"Já si myslím, že na auto stačí jen přístřešek. Garáž je spíše na uskladnění dalších věcí a nemyslím si, že by autu nějak výrazně pomáhala."

S posledním vyjádřeným názorem, ale díky své dlouholeté praxi, nesouhlasí Radek Pipek ze společnosti Auto Jarov.

"Pokud po více letech přijede garážované auto na servis, tak je to okamžitě čitelné. Vůz vypadá, jak my říkáme, jako by vyjel z výlohy. Už na první pohled vidíte zachovalý lak, který má původní lesk. Poznáte také nevyšisované plasty a nezpuchřelé pryžové části, což je na autě hned vidět."

Řeč byla pochopitelně o autě, které jeho majitel parkoval v dobré garáži.

"Samozřejmě to je temperovaná garáž. My doporučujeme maximální teplotu do 5 stupňů, tedy spíše studenou garáž. Garáž také musí být dobře větratelná. Jde totiž o to, aby se v garáži mohla vyrovnávat teplota s okolní teplotou, kvůli zabránění orosení, zapocení a kondenzaci par v autě. Naprosto ideální je nechat v autě trochu stažená okénka, aby i vnitřní část vozu mohla ventilovat. U starších vozů se někdy doporučuje nedovírat dveře, kvůli opotřebování gumových a pryžových částí."

Pokud něco takového začnete na radu technika Radka Pipka dělat sami, ověřte si, jestli Vám nezůstalo svítit vnitřní osvětelní vozu - ať si nevybijete baterku. U novostaveb ovšem v poslední době často vídáme, spíš než klasické garáže, jakési dřevěné boudičky a přístřešky. Není ale na tom auto pod přístřeškem ve skutečnosti stejně, jako kdyby stálo na ulici?

"Samozřejmě to určitá výhoda je, protože dlouhodobě působící kyselé deště na lak způsobují ztrátu lesku, vyšisování od sluníčka, poškození plastů a pryžových částí vozidla. Nevýhodou ale je, že vůz zamrzne, i když ne v tak velké míře. Auto navíc není dobře chráněné proti drobným krádežím jako v klasické garáži, třeba u rodinného domu."

A závěrem ještě varování před tím nejhorším, co můžete svému autu udělat.

"Podle našich zkušeností je vůbec nejhorší teplá garáž, ve které je teplota stejná, jako v okolních částech domu. To znamená, že garáž je integrovaná v rodinném domě a majitel v ní topí jako v obýváku. Asi si dovedete představit, co se stane, když večer zaparkujete do garáže nasolený vůz, kterým jste právě přijeli. Teplo, vlhko, kondenzace par a k tomu sůl jsou naprosto ideálními podmínkami pro vznik koroze."

autor: pek
Spustit audio