Mýtné zdraží všechno všem

24. říjen 2006

V poslední době se informace o mýtném objevují téměř denně ve všech sdělovacích prostředcích, i když je to většinou o tom, jestli se všechno do 1. ledna stihne připravit. Ale protože my jsme motoristický magazín, pak se teď zkusíme soustředit na to, co konkrétně dopravce čeká. Teď jako bych vás slyšel, nemám kamión, tak mě to nezajímá, ale přesto bych neradil vypínat rádio. Mýtná brána by totiž v budoucnu mohla klidně sloužit i k měření rychlosti všech projíždějících vozidel a potom ten vládou očekávaný až trojnásobný zisk z projíždějících kamiónů určitě nebudou platit sami dopravci. Jejich náklady výrazně stoupnou, na konkrétním příkladě si ukážeme, že rozdíl bude ve statisících, což se logicky dříve nebo později promítne do cen převáženého zboží.

Základním předpokladem pro výběr mýta na dálnicích jsou mýtné brány za každou dálniční křižovatkou. Do konce listopadu by jich na našem území mělo být 171. Vinou nejrůznějších průtahů je však zatím hotovo jen zhruba 80. Ostatní jsou ve větším či menším stádiu rozestavěnosti, což už jistě pocítili všichni řidiči jezdící po našich dálnicích. Dopravní omezení, tedy snížení rychlosti a počtu pruhů, jsou při stavbě každé mýtné brány totiž nutností minimálně na tři týdny.

"Vlastní výstavba začíná okamžikem, kdy se vyměřuje, kdy začnou výkopové práce a betonování. Musí se čekat určitou dobu na vytvrdnutí betonu, pak vlastní montáž postraních pilířů a ramene nad silniční sítí. Postup se tedy nedá zkrátit na dny," vysvětluje Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, kerá je provozovatelem elektronického mýtného. To bude fungovat na bázi mikrovlnné technologie. Ta umožňuje automatické snímání vozidla, aniž by řidič musel zastavit nebo zpomalit a díky takzvané palubní jednotce v kamionu se odečítá příslušný poplatek. A pokud bude ministerstvo dopravy chtít, pak mýtná brána nabídne i jiné služby.

"Další služby, které zřejmě přijdou v další etapě, vyplývají z toho, že vím o pohybu všech těch vozidel po silniční síti. Dále jsem schopen odhadovat provozní zatížení na silnicích, jsem schopen sledovat vozidla, která vezou nebezpečný náklad nebo třeba i měřit úsekově rychlost vozidel a tak dále."

Mýto bude od prvního ledna za zákona povinné pro všechny nákladní automobily nad 12 tun, které tak musejí mít zmíněnou palubní jednotku. Pokud by si ale někdo říkal, nikdo mě u mýtné brány nestaví, projedu bez poplatku, má podle Karla Feixe, smůlu.

"Samozřejmě. Právě povinnost mít tuto jednotku znamená, že v okamžiku, kdy vozidlo projíždí a jednotka v něm vůbec není , tak systém okamžitě vyvolá řadu kroků, které vedou k dopadení řidiče a k jeho pokutování. V případě, že bych použil jednotku, která patří jinému vozidlu, tak i to systém odhalí a i v tomto případě dojde velice rychle k zastavení vozidla. Pro zastavování vozidel slouží mobilní kontrola, která pracuje 24 hodin. Budou jí provádět celníci České republiky, takže bych nikomu nedoporučoval podvádět."

Kromě pokuty totiž celníci mohou technickými prostředky vozidlu zabránit v další cestě a to je v dnešní uspěchané době pro dopravce možná větší trest než peníze. Mýtnému se tedy od prvního ledna nevyhne žádný z majitelů kamióny nad 12 tun, i když mnozí budou podle Martina Felixe z Česmadu zpoplatněné silnice zkoušet objíždět jinou trasou.

"Zkušenosti z Rakouska a z Německa říkají, že v počáteční fázi je snaha o objíždění byla znatelná. To se ale netýká dálkové nebo mezinárodní dopravy, protože tady se skutečně jezdí na čas, ať už je to zásobování podniků just-in-time nebo dlouhá jízda přes několik států. Tady si řidič nemůže dovolit hledat jiné cesty. Je ale určitý druh přeprav, kde jednak nezáleží tolik na čase. Jsou to většinou lokální zásobování, kde to dopravci asi budou objíždět a určité procento, i když ne tak zásadní, u toho objíždění zůstane a opravdu se budou snažit placení za každou cenu vyhnout."

Už v těchto dnech čeká dopravce počáteční investice. Zhruba stogramovou palubní jednotku Premid, jejímž prostřednictvím se bude mýto platit, dostanou až po složení kauce.

"V podstatě to znamená, že tyto peníze budou pro ně umrtvené. Zatím cena kauce bude 1 550 korun, což nám se jeví jako moc, protože třeba v Rakousku to bylo pouhých 5 euro," smutně konstatuje Martin Felix z Česmadu

Ministerstvo dopravy ale ještě neřeklo definitivní slovo a podle Marcely Žižkové, je reálná šance, že domácí dopravci kauci skládat nebudou. "Záloha má být pojistkou proti tomu, aby především tranzitující zahraniční řidiči nenávratně neujížděli mimo uzemí České republiky. Dá se tedy říci, že se tím chrání zájmy státu. Je nutné ale zdůraznit, že českých dopravců se záloha ve výši 1 550 korun nemusí týkat, pokud prokáží odpovídající bankovní záruky."

Rozhodující bude způsob placení mýtného - takzvaný pre-pay, tedy platba předem, pomocí kreditu anebo post-pay, tedy platba následná prostřednictvím například faktury, která může být pro české dopravce i výhodou. Ostatně i Československá obchodní banka, která bude mýtné finanční transakce provádět, předpokládá podle Milana Tománka větší zájem o tuto variantu. "Všechny větší dopravní společnosti využijí zrejmě fakturační možnosti platby následné, protože si budou moci vybrat mezi 15 nebo 30 dny pro vyúčtování, a potom mohou získat až 60-ti denní odklad platby. V určité kombinaci se dá říci, že za projeté kilometry zapltí po 90-ti dnech a všechno je pak starostí účtárny příslušné dopravní firmy."

Zatímco kredit musí hlídat samotný řidič. Na webové stránce www.premid.cz se díky mýtnému kalkulátoru dá vypočítat i výše mýtného pro celou trasu. Od prvního listopadu budou fungovat takzvaná kontaktní místa, v každém kraji jedno, kde je možné uzavřít smlouvu na platbu následnou. Po celé republice pak bude zhruba 200 distribučních míst, především na čerpacích stanicích podél dálnic, kde bude možné dobít kredit a získat palubní jednotku. Už teď je možná předregistrace na čísle 800 69 86 29, nebo chcete-li 800 MYTO CZ. Minulý týden vláda už konečně rozhodla o ceně mýtného za jeden kilometr - od 1 koruny 30 haléřů až po 5 korun 40.

"Sazba za kilometr se bude dále lišit podle toho, jaké emisní třídy bude automobil, tam jsou 2 sazby. Dále podle toho, kolik má náprav, a pak jestli se bude jednat o denní nebo noční provoz," zákazníkům mýtné zvlášť, a proto je téměř 100 %, jisté, že dříve nebo později dojde ke zdražování přepravovaného zboží.

"Máme spočítáno, že firma s 10 kamiony ročně zaplatí za zpoplatněné komunikace zhruba, což je kvalifikovaný odhad, 3 000 000 korun. Do teď se za dálniční známky zaplatilo 140 000 korun. Je samozřejmě jasné, že miliardy, které stát hodlá vybrat za mýto, žádný dopravce nemá schované doma ve slamníků, takže určitě dojde k navýšení cen, ale v jaké míře se to potom promýtné do výrobku, to se nedá přesně odhadnout, ale i konečný zákazník to nějakým způsobem pocítí."

autor: evk
Spustit audio