Voda zabíjí

28. květen 2008

Léto se hlásí o slovo, a snad každý z nás si vzpomene, jak ho prakticky bez varování spláchla prudká bouřka. Také letos můžeme očekávat, že podobně nečekané situace nastanou. Na silnici se pak v lijáku výrazně zvyšuje riziko takzvaného aquaplaningu, tedy situace, kdy ztrácíme kontakt s vozovkou a auto se stává neovladatelným. Především na dálnicích ve vyšších rychlostech tak hrozí na řadě míst zbytečná nehoda. Jak se toho vyvarovat?

Aquaplaning, jak už název vypovídá, souvisí s vodou. Jeho riziko se potom s množstvím vody skrápějící vozovku zvyšuje. Nejkritičtější místa jsou tam, kde se přes vozovku valí proud vody, kde jsou hluboké louže nebo vyjeté koleje.

"Hlavním faktorem je pochopitelně rychlost,ale nesmíme zapomenout ani na stav pneumatik, hloubku dezénu, stav tlumičů a celkový technický stav auta," vyjmenovává faktory, které mají na vzniku aquaplaningu svůj podíl Jiří Patera, vedoucí výcvikového polygonu v Mostě.

Se zvyšující se rychlostí se zmenšuje prostor v drážkách našich pneumatik, které jsou schopny odvádět vodu. Pro zajímavost, máme-li zcela nové pneumatiky s hloubkou dezénu 8 mm, pak při rychlosti 110 km/h odvedou stejný objem vody, jako pneumatiky s minimální vzorkem 1,6 mm při rychlosti 70 km/h. To mluví za vše. Vidíme-li, že se počasí může změnit, pak bychom se na to měli připravit.

"První pravidlo je zpomalit, druhé pravidlo je vypnout rádio a telefon a přestat komunikovat s posádkou v autě a třetí pravidlo je rychle si zopakovat pravidla, která znamenají ochranu - zpevněné ruce (ne paže), soustředit se na jízdu a dívat se daleko do předu."

Proto bychom měli sledovat stav vozovky a, jak se říká, pořádně číst silnici.

"V mimoměstském provozu je ideální sledovat provoz až k obzoru, ale nejlepší pro vyhodnocení stavu vozovky je sledovat vozovku před sebou do vzdálenosti čtyř až šesti sekund," radí užitečnou pomůcku Jiří Patera.

Také bychom měli dodržovat bezpečný odstup od aut před námi.

"Při pěkném počasí a v kvalitním voze je minimální bezpečná vzdálenost mezi dvěma vozy dvě sekundy, ale s každým přibývajícím problémem (starosti, bolest, soumrak, déšť) by se měla nejméně jedna sekunda přidat. Takže při jízdě za deště by měla být minimální vzdálenost čtyři sekundy."

Navíc bychom měli mít na paměti, že ostatní auta mohou mít pneumatiky s naprosto rozdílnými vlastnostmi a neříkat si, že když on jede tak rychle, tak já mohu také. A jak aquaplaningu můžeme sami předejít, když vidíme, že se blíží louže nebo vyjeté koleje?

"U běžných vozidel je nutné držet volant rovně, okamžitě ubrat plyn a vyšlápnout spojkový pedál."

A tím vůbec nejhorším je v kritické situaci začít zmatkovat nebo se leknout.

autor: pgj
Spustit audio