Kupní smlouvu nepodceňujte!

24. červen 2008

Když kupujeme nové auto, nemusíme si dělat mnoho starostí s kupní smlouvou. Máme minimálně dvouletou záruku a řadu dalších výhod. Jiné je to ale při koupi ojetého auta. Tam by naopak kupní smlouva měla být jednou z věcí, které bychom měli věnovat maximální pozornost. A právě proto se teď podíváme na to, co by měla smlouva obsahovat a co bychom neměli opomenout.

Soukromá osoba se při sepisování kupní smlouvy zpravidla řídí občanským zákoníkem. Napsat na kus papíru jen základní údaje jako jsou jména a adresy prodávajícího a kupujícího, poznávací značka auta a cena, je nesmysl. Popis auta by měl být následující.

"Naprosto přesná specifikace automobilu včetně uvedení VIN kódu. Dále je důležitý rok výroby, nikoliv modelový rok, protože model vozu nemusí odpovídat roku výroby. A v neposlední řadě najeté kilometry, ne stav tachometru," doporučuje právník Petr Mikšovský.

Měli bychom si dát pozor také na obvyklé věty ve smlouvě, které jsou v nich poměrně často uvedeny a nás pak mohou čekat nepříjemné starosti.

"Dejte si pozor na to, aby ve smlouvě nikde nebylo uvedeno, že automobil je kupován tak, jak stojí. Je to stará právnická formulace, která do jisté míry znamená, že kupující se vzdává některých nároků, které by jinak uplatnit mohl."

Ale jsou i jiné formulace, na které bychom si měli dát pozor.

"Neměl by tam být obecný popis typu: Stav vozidla odpovídá věku auta nebo počtu ujetých kilometrů. To se může s ohledem na předchozího majitele velice lišit. Pokud bylo auto užíváno jako nájemný vůz, tak po 100 000 ujetých kilometrech je téměř na odpis, na rozdíl od případu, kdy auto mělo jednoho majitele."

Popis technického stavu auta by totiž měl být podrobný.

"Vše by mělo být popsáno v řádném technickém protokolu: stav motoru, převodovky, apod. Dále by měla být absolvována zkušební jízda - doporučuji zapsat počet ujetých kilometrů do protokolu. Také není od věci, abyste zajeli k náhodně zvolené stanici technické kontroly a nechali si změřit emise. Výsledky emisní kontroly totiž hodně napoví o stavu motoru."

Důležité je také vědět, že hotově můžeme platit částky pouze do výše ekvivalentu 15 000 EUR. A před výměnou dokladů, auta a peněz by pak měl původní majitel odhlásit vozidlo na kupujícího. Vyhne se tím riziku, že bude i nadále považován za majitele a bude muset složitě vysvětlovat, že se přestupků nebo případných trestných činů opravdu nedopustil on.

autor: pgj
Spustit audio