Zámek zvládne i mimino

16. září 2008

Krádeže aut jsou v současné době celosvětově na vzestupu. Dokonce už jsou pro organizovaný zločin lukrativnější než drogy. Není divu, když za drogy hrozí nepoměrně tvrdší tresty. Přitom například v zemích bývalého Sovětského svazu není problém legalizovat prakticky jakékoli auto odkudkoliv. Zajímalo nás tedy, jak se dnes auta kradou a nakolik jsou proti zlodějům zabezpečena už od výrobců.

Na úvod je třeba konstatovat, že když zloděj bude chtít právě vaše auto, prostě o něj přijdete. S tím je potřeba se smířit. Spoléhat na současné zámky vozidel by bylo bláhovostí. Nelze říct, že někdo má zámky lepší než jiný. Výrobci prostě musí splnit normy.

"Na vnější karosériové zámky nemůžeme příliš spoléhat, protože jeden z nejdůležitějších prvků je ten, že když dojde k havárii, tak vám někdo musí pomoct z auta ven. Auto tedy nesmí být jako trezor," vysvětluje soudní znalec Oldřich Matuška.

V první řadě jde tedy o možnost se do vozu dostat v případě nehody. Na druhou stranu, proč by automobilky svoji snahu o větší zabezpečení přeháněly. Každé jejich ukradené auto znamená perspektivně další nově prodané. Zpravidla si totiž koupíme stejnou značku. Zloději si také snadno umí vyrobit svůj klíč.

"To ale nejde u každého vozidla. Pokud je to možné, tak máte klíč od dveří, zapalování a nádrže, takže když se vám ztratí víčko od nádrže, nejde jen o to, že by vám někdo chtěl ukrást benzín. Zloděj si totiž rozebere zámek a podle stavítek si dokáže sestavit klíč. Dá se tedy očekávat, že to byla příprava ke krádeži."

Mnozí se pak spoléhají na auta, která zámky nemají a spoléhají na dálková ovládání.

"Cokoliv jde vzduchem, je velmi nebezpečné, což mi jistě potvrdí i elektroničtí hackeři. Například systém plovoucího kódu vysílá dva kódy, přičemž pouze druhý kód zámek odemkne. Jsou různé způsoby, které dnes používají pojišťovny, když si zpětně zajišťují vozidla. Oni si ho potom dokážou vzít tak, aniž byste to vlastně poznali."

Zkrátka zloděj například umístí pod auto snímač, který zaznamená kód vysílaný do klíčku pro následné odemčení. A pak už s dostatečným vybavením nemá problém auto otevřít. Ani klíčky, které musí deaktivovat imobilizér, nejsou vážným problémem.

"Dnes stačí klíč vyfotografovat pomocí telefonu a z pouhé fotky je možné ho potom vytvořit. Přeprogramování klíčů se dnes řeší vkládáním čipů do určitého pouzdra. Ovšem těch čipů jsou desítky, ne stovky, a to je opět cesta, jak se k těmto náhradním čipů dostat."

Přesto se dnes auta nejčastěji kradou a vykrádají bez nějakého drahého vybavení.

"Většinou je to násilnou cestou, používá se roztržení zámku - říká se tomu plovoucí kladivo, trhák, apod. Vnější karosériové zámky, které jsou vlastně nehomogenní odlitky, vyrobené z malopevnostních materiálů. Potom není problém zámek roztrhnout."

Hitem poslední doby je ale úplně jiná metoda, nenásilná - takzvaný bumping. Celosvětově je to velký problém. Ale ono dnes není vůbec těžké se naučit odemknout cokoli. Vyučit se zlodějem je v době informačních technologií velmi snadné.

"Dnes existují firmy a speciální školící střediska, které vás naučí auta odemykat, aniž byste se zámku vůbec dotkly. To se vám může stát, když si zabouchnete klíče od auta v zapalování. Potom přijede asistenční služba, požádá vás, abyste se otočili a ve chvíli je auto otevřené. To se pochopitelně nedělá přes zámek, ale přes různé klínky kolem skel, klínků, atd," upozorňuje soudní znalec Oldřich Matuška.

Nejnebezpečnější současnou metodou je otevření zámku pomocí jednoduše upraveného klíče se správným profilem - bumping. Tato metoda se objevila zhruba před 50 lety a v západní Evropě je od poloviny 90. let minulého století velkým problémem.

"Zámek může být jakkoliv složitý, ale zloděj si umí vytvořit takové nástroje, kdy určitým poklepem nebo úderem zámek překonají, aniž by se poškodilo něco jiného. To je velmi závažná metoda, na které se v České republice v současnosti velice pracuje."

Snadno tak otevřete nejen zámky od auta nebo od řadící páky, ale i od bytu, kanceláří, a tak dále. Dokonce údajně dokáže jeden ze školitelů FBI takto snadno otevřít i zámky od Bílého domu. Pro okradeného to pak má jeden velmi nepříjemný dopad.

"Výhodou pro pachatele je to, že můžete zámek zamknout stejně jako odemknout, protože vůbec není poškozen, dokonce ani mechanoskopické stopy nevykazují známky poškození. Potom ale nastává problém mezi pojišťovnou a majitelem vozu."

V případě auta dvojnásob platí, že musíme mít na paměti, kdo se může k našim klíčům dostat, tedy například i při svěření auta v servisu. Riziko ukradení pak lze eliminovat pouze stále relativně drahým vyhledávacím systémem nebo nejrozšířenějším a velmi účinným způsobem doplňkových zámků.

"Zámek řadící páky, který je kompletně charakterizován jako zámkový bezpečnostní systém, nebo kryt na volant, ale ten funguje velmi málo."

Ale i tady si musíme dát při výběru pozor.

"Důležité je, abyste si zjistili, zda-li zámky mají patřičné testy."

U nás jsou normy poměrně přísné, ale od nějakého zámku z východu si stejně moc neslibujte. Důležité také je, aby se nejednalo o zařízení, které využívá masově vyráběné zámky pro řadu výrobců. Ty zloději snadno zmapují.

"Má to ještě tu výhodu, že pokud je zámek kvalitní a funkční, což si můžete ověřit prostřednictvím testů, tak je velmi důležité, že pokud dáváte vozidlo do servisu, nezamknete zámek řadící páky a necháte si klíč u sebe, máte podstatně větší jistotu, že je neměl nikdo nepovolaný v ruce."

V současné době jsou nejlepší volbou zámky řadící páky pracující na principu servořízení, protože jsou zcela ukryty ve vozidle a není možné se k nim nijak zvenčí dostat.

autor: pgj
Spustit audio